• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Loop creëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

niiels93

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2017
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om een bepaalde loop te creëren met excel?
Bijgevoegd heb ik een voorbeeld van wat ik wil.

Ik heb dus een huidige situatie met daarin bij reg=1 een bepaalde start concentratie (x)
In het rood heb ik de looptijd=50. (deze wil ik graag als variabele hebben)

Ik wil graag zoiets hebben in het rechter blok.

Dus telkens als de de looptijd voorbij is. qua tijd in de tafel van 50. Dat er begonnen wordt bij de looptijd+1. Dus t=51,101,151 etc... met de X startwaarde (in het geel)
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Bekijk bijlage loop.xlsx
Mvg,

Of als iemand de excel formules kan geven waarmee ik aan de slag zou kunnen gaan. Zou al heel wat zijn:)

Mvg,

Lees je beschrijving svp nog eens grondig door.

Ik heb, ik denk net als snb, geen idee wat precies je vraag is. Op de volgende manier kun je bepalen of je voorbij een waarde uit de tafel van de ingegeven waarde in J1 bent gegaan omdat je hier kennelijk iets speciaals wilt (ik heb daar nu "Overgang" neergezet; natuurlijk te vervangen voor de gewenste formule. Evenals bij "Normaal"):
Code:
ENG =IF(FLOOR(R4/$J$1;1)>FLOOR(R3/$J$1;1);"Overgang";"Normaal")

De formule kun je vertalen met de link uit m'n ondertekening.

Als iets anders nodig is stel ik voor dat je duidelijk omschrijft wat je wilt bereiken.

Beetje onduidelijk inderdaad.

De wat makkelijkere versie.
Ik wil eigenlijk als het model het tijdstip in het geel bereikt. dat de X waarde weer bij t=1 begint.
Dus Bij t=9 begint die weer bij X=0,1 en bij t=17 enz.Een soort van loop creëren.Bekijk bijlage loop2.xlsx

Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Mvg,

Ik ga er van uit dat de waarde iedere keer oploopt met 0,1. Behalve als de tijd is verstreken, dan begint hij weer bij 0,1.

Plaats in L2 handmatig de 0,1, zet de volgende formule in L3 en trek naar beneden:
Code:
ENG =IF(FLOOR(K3/$I$1;1)>FLOOR(K2/$I$1;1);0,1;L2+0,1)
NL =ALS(AFRONDEN.BENEDEN(K3/$I$1;1)>AFRONDEN.BENEDEN(K2/$I$1;1);0,1;L2+0,1)

Maar wat moet dan de herhaling worden? Moet hij bij 9 uur terug naar 0,1; bij 10 naar 0,1; bij 11 naar 5; bij 12 naar 7 etc.

Tuurlijk. Ik ontkom alleen niet aan een hulpkolom met mijn oplossing, maar ik denk dat een aantal slimmeriken ook dat wel zal kunnen omzeilen.

Mijn oplossing:
In cel O2 (en dan doortrekken naar beneden)
Code:
ENG =FLOOR(K2/$I$1;1)

In cel L2 (en dan doortrekken naar beneden)
Code:
ENG =INDIRECT("B"&K2-MATCH(FLOOR(K2/$I$1;1);$O$2:$O$33;0)+2)

Met de functie INDIRECT kun je met een formule (dus indirect) naar een bepaalde cel verwijzen. Dus in dit geval wordt verwezen naar een cel in kolom B (de "B" is een vast stuk tekst) aangevuld met een rijnummer wat wordt berekend met de volgende formule:
Code:
K2-MATCH(FLOOR(K2/$I$1;1);$O$2:$O$33;0)+2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan