• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Los ik mijn probleem op in Excel of -in Acces?

Status
Niet open voor verdere reacties.

devriesje

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2004
Graag jullie hulp bij het volgende:

Bijgaand een Excel file met daarin mijn wens (privacy ongevoelig voorbeeld)

zodra ik in tabblad 2 op regelniveau een kentekens (de "sleutel") invul, wil ik graag dat een aantal velden automatisch worden gevuld met gegevens uit de betreffende velden uit tabblad 1

In Acces kan ik dat zo oplossen, in Excel kom ik er even niet uit omdat ik per "sleutel" meerdere velden op rij gevuld wil hebben :confused:

Is dit op te lossen in Excel (hoe?) of moet ik het uitwerken in Acces?

Bijlagen

Zoek in de Help van Excel naar:
=Vert.Zoeken
of voor ENG. versie:
=VLookup

Beste HSV

Dank je voor je reactie.
Ik begrijp uit je antwoord dat ik niet voldoende omschreven heb wat ik allemaal al geprobeerd heb :evil:

Anyway, omdat de door jou even vlot geponeerde "oplossing" (waar ik vanzelfsprekend mee ben aangevangen (!!)) niet tot het gewenste resultaat leidde, besloot ik een voorbeeld-file te maken en de vraag aan het forum voor te leggen.

Dus: met je reactie is mijn vraag allerminst beantwoord.

Dan heb je niet goed de help van Excel geraadpleegd.

Bv.
=vert.zoeken(A2;blad2!A1:E10;2;0)
Je zoekt naar de waarde die in A2 staat in het bereik van A1:E10 van blad2.
Het resultaat komt van de 2e kolom.

Ps. Ik wilde je ook geen panklare oplossing geven want deze vragen komen duizenden keren voorbij.

Laatst bewerkt:
zoals HSV aangaf, een basisfunctie binnen excel, waaarbij je speelt met die 3e parameter
Code:
C2
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B2;Basisgegevens!$A$2:$F$4;[COLOR="#FF0000"][SIZE=3]2[/SIZE][/COLOR];0);"onbekend")

Laatst bewerkt:
Beste Cow 18 & HSV

Het begint te dagen: ik moet niet vanuit 1 formule drie kolommen vullen; ik moet gewoon iedere kolom afzonderlijk vullen met een eigen formule...
Sorry, ik dacht véél te ingewikkeld en bleef dus zoeken naar een onmogelijkheid.

Dank voor je uitleg,

Fijne avond

ik moet gewoon iedere kolom afzonderlijk vullen met een eigen formule...

Code:
=INDEX(Basisgegevens!$B$2:$F$6;MATCH($B2;Basisgegevens!$A$2:$A$6;0);MATCH(C$1;Basisgegevens!$B$1:$F$1;0))
Deze formule kun je in elke cel zetten.

Of toch met vert.zoeken.

Code:
=VERT.ZOEKEN($B2;Basisgegevens!$A$2:$F$7;VERGELIJKEN(C$1;Basisgegevens!$A$1:$F$1;0);0)

Dank voor je aanvulling, Popipipo!
Ik heb 'm gewijzigd!
(zover had ik zelf nog niet door gedacht :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan