• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

LOTTO - de reeks van zes uitgekomen nummers zoeken in tabel met alle trekkingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudysae

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2013
Berichten
18
In een werkmap heb ik 2 tabellen, 1 met alle uitgekomen lottogetallen en 1 met alle mogelijke trekkingen.
De bedoeling is om de uitgekomen zes getallen te zoeken in de tabel met alle mogelijke uitkomsten en deze cellen dan een andere kleur te geven.
Wie kan hier bij helpen, ik maak gebruik van Excel 2016.

De reden waarom ik enkel een afbeelding van mijn werkmap bij sluit is de volgende, mijn Excel bestand is bijna 200mb groot.

Ik heb uiteindelijk toch een ingekorte versie van mijn bestand torgevoegd
 

Bijlagen

  • Lotto.JPG
    Lotto.JPG
    449,7 KB · Weergaven: 81
  • combinaties (version 2).xlsb.xlsm
    166,7 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Plaats eerst even een voorbeeldbestand, dan komen de oplossingen vanzelf wel..
 
Ik maak geberuik van PhotoshopOnline.PRO. Maar daar kan ik niet zo goed me rekenen. Voorwaardelijke opmaak is dan al helemaal lastig.
 
Je hebt een bestand met daarin alle mogelijke combinaties en wil dan van één trekking de getrokken nummers zoeken in jouw bestand en deze kleuren..?
 
Ja, ik wil dus in die meer dan 8000.000 combinaties een overzicht krijgen van alle voorbije en toekomstige trekkingen.
 
Een overzicht van toekomstige trekkingen wil ik ook wel..
 
Rudy, met vba is eenvoudig een function te maken die van een combinatie het bijpassen de getal maakt,
dat getal wijst dan naar bvb het rijnummer van de hoofdtabel met alle mogelijkheden.
in die hoofdtabel staan de mogelijkheden wel onder elkaar, en niet ook naast elkaar,zoals hij jouw voorbeeld.
als je daar interesse in hebt of vragen hoor ik het wel.

eenvoudig gezegd de function is dan een afbeelding van de combinaties op de natuurlijke getallen.
 
Laatst bewerkt:
Sylvester, je oplossing lijkt me interessant, maar mijn probleem is dat ik die 8.145.060 combinaties niet onder elkaar kan plaatsen in mijn werkblad.
Mijn groot probleem is ook dat ik enkel wat basiskennis heb van Excel.
 
Hmmmm... als je toch al alle trekkingen opslaat, heb je toch alles voor analyses??? Wat voegt het kleuren van zo'n combinatie in een niet te overziene tabel hier nou aan toe? Acht miljoen combinaties doorscrollen lijkt mij geen pretje en daarnaast dus volkomen zinloos...
Óf mis ik iets in je vraag?
 
Laatst bewerkt:
Rudy, die hoofdtabel heb je niet nodig , de function geeft de plaats in de Hoofdtabel aan .
zie voorbeeld:
 

Bijlagen

  • voorbeeld van combinatie naar natuurlijk getal opgeschoond.xlsm
    15,3 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
mijn doel is te kunnen zien hoe de uitkomsten van alle trekkingen gegroepeerd zijn in de hoofdtabel.
Maar misschien zoek ik het wat ver...
 
De nummers vallen at random dus zal er weinig gegroepeerd zijn..
Wil je een soort van voorspelling hier uit opmaken?
 
"Wil je een soort van voorspelling hier uit opmaken?"
Dat is een beetje de bedoeling...
 
Hier is slechts 1 advies mogelijk : vergeet het !!
De lottotrommel heeft GEEN geheugen en wat eerder allemaal gevallen is heeft nul komma nul te maken met komende trekkingen, m.a.w. ELKE combinatie van 6 getallen heeft exact dezelfde kans om volgende keer/keren te vallen.
Wie iets anders denkt dwaalt helaas.
 
Met jou zullen velen dat willen en ongetwijfeld al geprobeerd hebben, maar zoals Enigmasmurf ook al zegt..ELKE combinatie van 6 getallen heeft exact dezelfde kans om volgende keer/keren te vallen.
 
dan kan je beter per getal kijken, en niet per 6.
misschien zet er toverbal tussen of zo.

als er een afwijking in het systeem zit , kun je je kans vergroten door steeds te spelen wat er eerder gevallen is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan