ls -al opdracht geeft numerieke groep

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanEnEm

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2008
Hallo
Ik heb een Ubuntu server (virtueel), waarop ik MediaWiki draai. Normaal gezien een stabiel systeem (draait al > 4 jaar).
Vandaag wilde ik de eigenschappen van de MW folder bekijken en gaf ls -al binnen de folder.
Tot mijn verbazing kwan als resultaat als volgt:

jan@hs1:/var/lib/mediawiki$ ls -al
total 776
drwxr-xr-x 15 root root 4096 2012-04-09 10:35 .
drwxr-xr-x 45 root root 4096 2012-03-26 18:19 ..
lrwxrwxrwx 1 root root 32 2010-10-13 15:39 AdminSettings.php -> /etc/mediawiki/AdminSettings.php
-rw-r--r-- 1 1226 550 4807 2011-07-06 23:01 api.php
-rw-r--r-- 1 1226 550 25 2008-02-04 05:49 api.php5

Kan iemand verklaren waarom sommige groep namen numeriek zijn?
Ik vind de nummers niet in /etc/group terug.

Versie Ubuntu server: 10.04.3 LTS recent apt upgrade uitgevoerd.

Dank!
Jan M

@Supersnail
Dat klinkt als een begrijpelijke redenering. De vraag voor mij is ook: Hoe kan dat tot stand komen?
Ik heb alleen eergisteren een apt-get upgrade doorgevoerd.
Er zijn geen andere wijzigingen in de wiki dan de gebruikerswijzigingen (pagina's en sjablonen). Zelfs geen gebruikers erbij of eraf.
Kortom geen aanleiding op op Linux niveau iets aan te passen.

Wel ervaar ik sinds de upgrade dat bijwerken van pagina's soms tot gevolg heeft, dat het invoerveld van de MediWaiki editor leeg is, ondanks de inhoud van de pagina of sectie, die wordt gewijzigd. Dat lijkt mogelijk dan ook te komen, doordat er geen geautoriseerde gebruiker aan de slag is (bezien vanuit Apache).

Jan

Tijdens mijn zoektocht ben ik tegengekomen dat dit kan gebeuren als je bestanden uitpakt ("untart"), omdat tar de eignaar en groep van de bestanden opslaat. Hoewel bij mij alle bestanden die ik untar dezelfde eigenaar en groep krijgen als de gebruiker die het bestand uitpakt.

@SSnail: Dank, je hebt me in zoverre geholpen, datik de vermoedelijke oorzaak weet.
Ik heb het eruit voortvloeiende 'probleem' opgelost: oude groepen en eigenaar toegekend en nu is het weer acceptabel.
Ik moet voortaan beter opletten, of het weer gebeurt en zo ja wanneer/waarom.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan