lucht-circulatie in pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Berichten
1.582
Hallo mensen,

Ben een beetje aan het experimenteren met de warmte in mn computer!Wil dit zo cool mogelijk hebben!Nou heb ik voor (onder de hd's)een ingaande fan zitten, en achterin twee ingaande!Toch blijft die erg warm worden(momenteel ff spiekuh 51 graden), en daalt de temperatuur hard als ik de zijkant van de comp eraf haal(naar zo'n 45/46 graden)!Hebben jullie enig idee hoe ik de temperatuur (met zijkant) laag hou?Wil binnenkort ook gaan casemodden dus alle suggesties zijn welkom(dus niet alleen de gebruikte fans, kan er dan bv ook een bijzetten, maar waar)!

ps: heb de bovenste fan achterin al eens omgedraait(dus uitgaand) maar dat maakte niet veel uit vond ik..

Alvast bedankt; Groeten peter
 
beide fan's aan de achterkant behoren lucht uit de kast te zuigen....
anders krijg je geen goede airflow.

Weet je zeker dat deze de lucht in je kast blazen?
 
Hallo,

Ja dat weet ik heel zeker! Jij zegt dus dat ik ze allebij achterin uitgaand moet maken? Ga ik dat ff testen! En zat te denken om in mn casemod eentje bovenin het plafond te plaatsen, zou die dan in-, of uitgaand moeten zijn?

gr. peter
 
Als je er eentje aan de bovenkant van je kast plaatst, moet dat zeker een uitgaand type zijn.
Warmte stijgt op, het warmst is het dus bovenin je kast.

Crash had een mooi plaatje voor airflow, hij zal deze nog wel posten verwacht ik.
airflow.gif


Waarbij blauw voor koel en rood voor warm
 
Laatst bewerkt:
Nou, heb de fans achterin alvast omgedraait naar uitgaand!Hopen dat het nu btr word. In mn nieuwe kast gaat de bovenste dan idd uitgaand! Maar moet ik dan tegen die tijd de onderste van de achterste weer naar binnen zetten? Weet je ook waar ik dat plaatje van crash kan vinden?
 
Geplaatst door Tarabass
Nou heb ik voor (onder de hd's)een ingaande fan zitten, en achterin twee ingaande!
:8-0: :8-0: :8-0:

Dus, je blaast alleen maar lucht in je pc.:confused:
Zo kom je nooit aan je koeling.

Een simpele regel.
Voer meer lucht af, dan dat je erin blaast.
Zeg maar 1 fan aanvoeren is 2 fan's afvoeren.
Zo voorkom je dat er ergens stilstaande lucht is.
Stilstaande lucht warmt gemakkelijk op.

Hier het plaatje wat Stigter bedoelde.
Zie hier nog hoe je eigenlijk het beste je koeling van de kast kunt plaatsen en wat je niet moet doen;
airflow.gif

Bron
 
Ja, hier ergens op de site..
Ik heb ook al lopen googlen voor je, maar ik kon hem niet vinden.
Wacht maar even, dit is echt een onderwerp voor Crash, dus die komt echt nog wel langs..

En alle fan's aan de achterkant moeten lucht uit je kast zuigen...

[edit]
Zo, lex, jij bent aardig voorspelbaar:p
[/edit]
 
airflow

Je kunt wel in het wilde weg aan alle kanten van je pc fans ophangen die lucht de kast in blazen, maar het resultaat zal tegenvallen. De beste manier om een goede airflow te maken is een luchtstroom van de ene naar de andere kant van de kast genereren.
Warme lucht stijgt op. De uitvoer van lucht, Outtake, moet dus hoog zitten, en de invoer van lucht, Intake, laag. Aangezien je voeding een fan heeft die uitblaast, is het ‘t simpelste om alle outtake aan de achterkant te maken.
Het is belangrijk dat je altijd meer outtake hebt dan intake: onderdruk verstoort je airflow veel minder dan overdruk. Ik houd als stelregel aan: evenveel fans voor intake als voor outtake, de fan in de voeding _niet_ meegerekend. Als je een voeding hebt met 2 fans moet je dat als 1 outtake fan meetellen.
Voor een goede airflow kom je meestal terecht bij de volgende situatie: 1 fan in de voeding, (outtake), 1 fan onder de voeding (outtake) en 1 fan voorin, laag in je kast (intake).
Als je nou een dijk van een grafische kaart hebt, zou je het ook anders aan kunnen pakken. Je houd de outtake hetzelfde. Maar de intake fan verplaats je van de voorkant naar de zijkant van je kast: naast je graka. Dit zorgt er wel voor dat je North- en southbridge minder koude lucht aangevoerd krijgen. Voor de overclockers dus niet zo’n goede oplossing. Ook je harde schijf zit nu niet meer in de airflow. Als je een 7200RPM harde schijf hebt is het aan te raden een hd-koeler te kopen.

Waar moet ik op letten als ik fans koop?
De diameter. De fan moet natuurlijk wel passen op de plek waar jij hem hebben wil

Op de Airflow. Die wordt meestal gemeten in CFM, oftewel Cubic Feet per Minute. Een voet is zo’n 30cm à een vierkante voet is 28 Liter. Dan heb je een idee van de hoeveelheid lucht die zo’n fan verplaatst

het geluidsniveau. Dat wordt gemeten in dB. Er is iets bijzonders aan de hand met de schaal waarop dat gemeten wordt. Die is niet lineair, maar logaritmisch. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat komt er in het geval van dB op neer dat 10 decibel extra, ook 10 keer zo sterk geluid inhoudt. En dus is vrijwel overal op internet te vinden dat 23 decibel dubbel zo hard is als 20 decibel. In theorie klopt dat. De praktijk is anders. dB houdt namelijk niet direct de luidheid van het geluid in, maar de geluidsdruk: de druk die dat geluid uitoefent op het trommelvlies. Nou is er iets bijzonders aan de hand met het trommelvlies: je trommelvlies is niet lineair gevoelig. Een 2 keer zo hoge geluidsdruk voelt (en dus klinkt) maar een klein beetje anders. Met andere woorden: hoewel 23dB extra eigenlijk dubbel zoveel geluid inhoudt als 20dB, klinkt het voor het _menselijk_ gehoor maar een klein beetje luider. Let daar dus op bij de aanschaf van een fan. Bovendien zegt de vermelde waarde niet alles. Hoewel er een standaard is afgesproken, dB(A), wat betekent dat het geluid op exact 1 m afstand gemeten moet worden, kun je de waarden onderling niet vergelijken. 1 meter vóór de fan levert een compleet ander geluidsniveau op dan 1 meter erachter. De enige manier om het geluidsniveau ècht goed te vergelijken is door er zelf naar te luisteren.

De lagering (bearing). Er zijn twee soorten: sleeve en ball bearing. Ball bearing is iets luidruchtiger, maar het gaat ook veel langer mee.
 
En ja hoor, daar is de redder in nood!
Thx crash voor je heldere uitleg, nu snap ik dat ik verkeert bezig was! Heb de achterste al omgedraait, maar zie mn temperatuur niet echt dalen! Ja,mn harde schijven worden warmer:confused: !Denk dan toch dat ik er maar gauw eentje bij moet maken in het plafond(uitgaand) en nog een voorin(ingaand)!
Dat zou toch het beste zijn??

@Stigter: idd daar is ie al, bedankt voor je moeite he!:thumb:
 
Geef eens wat meer info over je kast en koeling.
Hoe groot zijn de fan's en heb je de kabels netjes uit de airflow gehaald?
Systeem vrij van stof?

Hardeschijven worden warmer zeg je, hang die eens voor je koeling.;)
 
Ja hij begint te dalen, mn temperatuur! Das mooi! Nou brengt seeburg me wel een beetje in de war, hij heeft t over 2(in) op 2(uit), crash over 1(in) op 2(uit)! Gulden midden weg zou zijn: 2 voor(in), 2 achter(uit) en 1 bovenin(uit)! Zo zou het dus goed moeten zijn?

@crash:zijn gewoon standaart fans (12x12 geloof ik), en heb idd mn kabels allemaal los in de kast zitten. Natuurlijk zal dit anders zijn in mn nieuwe casemod:cool: !Daar zou ik dus ook op moeten letten!?Ook is het een standaart kast!
 
@crash:Ook wil ik dat schuim wat jij in je casemod hebt, gaan gebruiken bij mijn mod, maar dan doe ik dit niet achter het mb plakken toch?
 
Wat Seeburg aangeeft is ook goed, maar dan moet je zeker rekening houden met de CFM van de fan's.
Als de CFM van de afvoerende fan's minder zijn, dan van de aanvoerende fan's bouw je een lichte overdruk op.
Waardoor je kans op stilstaande lucht groter is.
Op de manier die ik je vertelde, heb je zeker een lichte onderdruk.
Je kast krijg je toch niet vacuüm, want je hebt overal valse lucht die binnen komt.;)

Weet je zeker dat het 12x12 is, standaard past er 8x8 in een PC-kast.
Als je inderdaad 12x12 hebt, moet het voldoende zijn om je kast op kamer temperatuur te krijgen.
En dat van die kabels, zal ook nog een beetje schelen, als die netjes zijn.

Zeker geen isolatie achter je moederbord plaatsen!!

Hou er rekening mee, dat je kast iets warmer wordt met geluidsisolatie.
 
tarabass schreef(momenteel ff spiekuh 51 graden), en daalt de temperatuur hard als ik de zijkant van de comp eraf haal(naar zo'n 45/46 graden)
vind je dat warm 51 graden dat is echt niet warm hoor voor een amd.
 
Geplaatst door maikel9

vind je dat warm 51 graden dat is echt niet warm hoor.
Hangt er vanaf welke CPU het hier over gaat.
Ik neem aan dat het de CPU temperatuur is.
Mijn overgeklokte Pentium 4 is meestal iets van 34 graden.
Als ik game iets van 48 graden.
 
Dan zijn ze 8x8! Wil in mn nieuwe mod iets grotere zetten iig! En ja, heb mn hd's al voor de fan hangen:confused: !Toch maar eens in de winkel gaan kijkuh voor hd-koelers denk ik! Wil mn nieuwe mod toch goed voor mekaar maken!Ben iig een stuk wijzer geworden :thumb:

@maikel:Nee, 51 is niet xtreem warm, maar vond het verschil met en zonder zijplaat wel veel dus vandaar!
 
cpu 51 g (amd athlon barton 2800+)
mb 42 g (msi kkt6 delta)
hd's 37 g

Dit kan toch wel iets lager d8 ik?!?
 
Hou er rekening mee, dat als je grotere fan's wilt plaatsen, je de PC-kast moet gaan modden.
Het wil nog niet zeggen, dat je koeling er beter van wordt.

Het nadeel van HDD koelers is dat ze vaak veel herrie maken.
Mischien kun je dan beter kijken of je de HDD's voor je koeling van je kast kunt hangen.(Voor de intake fan)
 
Het is ook de bedoeling om een compleet nieuwe kast te gaan bouwen(eerst een thema verzinnen:cool: ). Ga dan zkr op de positie van de hd's letten. En die hdkoelers laat ik dan maar weg, ben geen fan van lawaai!

Bedankt crash voor je goeie hulp:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan