Luid gezoem bij (alleen) opstarten. Is dit de turbo van de I5-3330?

Status
Niet open voor verdere reacties.

camel1980

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Hallo,

Sinds december heb ik een nieuw systeem met windows 8 en de I5-3330. Opstarten was altijd geruisloos. Gisteren hoorde ik voor het eerst een hard gezoem tijdens het opstarten. Als het metroscherm is verschenen gaat dit gezoem nog ongeveer 10 sec door en stopt dan. Ik heb sindsdien vaker proberen op te starten en alleen vanmorgen had ik het weer.

Ik kan het geluid nog niet precies thuisbrengen. Het zou van de fan kunnen komen natuurlijk, maar gezien de leeftijd van de pc als het infrequente en slechts korte optreden ervan, betwijfel ik dit. Kan het zo zijn dat de turbo van de processor aangaat en ik dit hoor?

De "turbo" van een processor maakt geen geluid. Dus dat is het niet.
Veel waarschijnlijker is het dat het een van de ventilatoren is. Als het een al wat oudere PC is is dat heel goed mogelijk.

De eenvoudigste manier om daar achter te komen is de kast open maken, de pc aanzetten en dan elke ventilator even voorzichtig met de vinger en beetje afremmen. Als dan het geluid ineens minder wordt wet u welke ventilator het is die dat doet.

@srphulp, als je goed gelezen had is dit een systeem dat sinds december 2012 functioneert en dus nieuw is.
@TS, helaas kan ik met informatie niet heel veel, waar komt het gezoem vandaan? Is het een zware toon of is het geratel? Je kan even luisteren tegen de pc als je hem opstart, ik verdenk de processorkoeler meer dan de processor. Wat zijn de specs van dit systeem?

U heeft gelijk, Stormbreker, dat zag ik even over het hoofd dat het een nieuwe PC betreft.
In dat geval is het AF TE RADEN de pc open te maken, daar dan de garantie vervalt.
Beter is het om contact op te nemen met de winkel en dit aan ze voor te leggen.

Even een vraag voor de zekerheid: Zit er toevallig een cd/dvd nog in de speler??

Zo ja..haal die er uit en start dan op. Gezoem weg??

controleer ook of de pc vlak staat, er geen schroefjes, pennen of andere items onder de pc liggen.
tijdens het opstarten gaan alle ventilatoren op 100% als test, waardoor de kast gaat trillen.
als er iets op, onder of tegenaan ligt, kan dit gaan mee trillen met de kast.

succes
groet
bas

Bedankt voor de reacties.
Er zit geen cd in de speler, maar mogelijk dat deze toch zoemt. Ik zal de volgende keer dat ik het hoor, de lade openen. Stopt het meteen, dan weet ik dat het daar van komt.
Het is geen ratelend geluid. Dat had ik namelijk wel bij mijn oude PC en daar was het probleem de fan van de voeding waar te veel stof op zat. Het is meer een "egale" harde zoem.

Specs:
- Intel 3rd Generation Core i5-3330 3,0 GHz quad-Core
• 8GB DDR3-1600 RAM
• 1000GB 7200RPM harddisk
• Intel HD Graphics 2500 geïntegreerd

Is het ernstig als het de processorkoeling is? Of kan het normaal zijn dat deze even meer geluid maakt bij opstarten (intensiever gebruik?)

controleer ook of de pc vlak staat, er geen schroefjes, pennen of andere items onder de pc liggen.
tijdens het opstarten gaan alle ventilatoren op 100% als test, waardoor de kast gaat trillen.
als er iets op, onder of tegenaan ligt, kan dit gaan mee trillen met de kast.

succes
groet
bas

Nee, dat kan het niet zijn, de kast staat helemaal vlak en vrij op een stevige ondergrond.

is die egale harde zoem een lage of hooge toon??

zelf zit ik te denken aan je harde schijf die problemen geeft.

heb je een externe harde schijf of locatie waar je een back-up heen kan zetten?? dan raadt ik dit zeer aan!!

groet
bas

maak als eerste maar een backup.
is het een zelfbouw machine??
zit er een sticker over de kap heen, waardoor je gerantie-zegel verbreekt als je deze opent??
zo niet. open de pc.
trek de stekkers uit je harde schijf, en zet de pc aan. ( als het probleem blijft, is dit het niet)

Inderdaad is het een zelfbouw. Probleem is dat het geluid niet altijd aanwezig is als ik opstart. Dus uitsluiten van een oorzaak door de HD te elimineren, lijkt mij te kort door de bocht. Ik zal kijken of ik het geluid beter kan localiseren en eens kijken wat de winkel zegt...

Twee weken verder en het volgende is toch wel opvallend:
- Zet ik pc uit via "afsluiten" in het menu en start ik op een later moment weer op: geen gezoem.
- zet ik pc uit via "afsluiten" en haal ik daarna ook de stroom eraf (omdat ik de pc bijv een dag niet gebruik), dan krijg ik wel een zoem de eerstvolgende keer dat ik opstart.
Dit heb ik nu uitgebreid getest en het werkt elke keer zo. Is iemand hiermee bekend?
Volgens mij is het vrijwel zeker ze ventilator aan de voorkant van de kast: deze gaat (gewoon) lopen, na een paar seconden komt het harde geluid en dat sterft geleidelijk weer uit na ong een halve minuut.
Ik ben benieuwd wat het verband kan zijn tussen de stroom erop zetten en dit geluid.

Dat klinkt als een ventilatorsnelheid die geregeld wordt door de bios. Vaak gaat zo'n ventilator bij de start dan voluit draaien om enige seconden daarna naar een lager toerental af te zakken.
Dat wordt in de bios geregeld.

En is er dan een verschil voor het opstarten van de bios of je opnieuw de stroom erop zet, of dat je opstart met de stroom er niet afgehaald te hebben?

ja als d estekker erop blijft zitten dan denkt zogezegd de pc zijn bios, ik heb dit al gedaan, als de stroom eraf is dan vergeet hij het weer

Klinkt als een goede verklaring. Het enige dat ik dan nog op kan merken is dat de pc dit in de eerste weken dat ik hem had, niet deed. Toen ook de stekker uit stopcontact gehaald, maar dan geen harder gezoem van de fan na opstarten. Ook niet gehoord bij de allereerste keer dat ik de PC aanzette. Is dit iets dat er in kan sluipen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan