Luidspreker kabels wel of niet inkorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon61

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2015
Aangezien ik kleiner ben gaan wonen zijn de kabels van mijn achter luidsprekers veels te lang. Is dit een probleem, of kan ik ze beter inkorten?
Oude lengte 20m nu genoeg aan 10m
De Installatie is een 5.1 set.

Theoretisch niet, in de praktijk maakt het niks uit, imho..

Tenzij je spreekt over een high-end audio systeem van duizenden euros, ga je het verschil niet merken. Gewoon inkorten dus.

In theorie zou je voor topinstallaties kunnen/moeten inkorten. Het verhaal daarachter is dat de impedantie van de kabel (voor lage tonen vrijwel gelijk aan de ohmse weerstand) optelt bij de uitgangsimpedantie van de versterker. Die combinatie moet de resonantie van je lagentonenluidspreker dempen. Vandaar de term "dempingsfactor". Je moet al een heel goede installatie en getraind oor hebben om te horen dat de basspeakers wat meer resonantie laten horen.
Meer resonantie wordt tegenwoordig zelfs graag toegejuicht. Men wil immers "bassen" horen. Haha. Meestal is een slechte opstelling van de boxen er de oorzaak van dat je veel meer resonanties hoort dan je met de kabels kunt verzieken. Hoe merk je een goede bas: een goed bas klinkt kort en droog: "Boem". Met veel resonantie is het meer: "Boooeeemmmm" en soms nog langer;)
(Ja, vroeger was ik een geluidspurist:D)

hoe korter hoe beter, hoe langer hoe dikker
dikker is minder electrische en meer acoustische energie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan