Luidsprekers dubbel aansluiten???

Status
Niet open voor verdere reacties.

SloegeDurk

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2008
Ik ben een relatieve leek op het gebied van elektronica dus ik durf mijn onderstaand plan niet uit te voeren zonder hier eerst even te sonderen of dat wat ik wil wel kan.
Wat is de situatie: ik heb enerzijds een traditionele stereo-installatie (tuner-versterker, cd-speler en 2 luidsprekerboxen) en anderzijds een eenvoudige LCD-tv.
De luidsprekers zijn op de gangbare wijze met een draad gekoppeld aan de versterker. Ik vraag me nu af of ik zonder problemen deze zelfde luidsprekers ook met en draad rechtstreeks kan verbinden met de tv, zodat het tv-geluid via de externe luidsprekers gaat. Ik realiseer me dat het het meest voor de hand ligt om de tv aan de versterker te koppelen en daardoor het geluid via de externe luidsprekers te laten lopen. Maar ik heb zowel de tv als de stereo in (aparte) kastjes staan die eigenlijk niet tegelijkertijd open kunnen. Dus dat is een erg onhandige oplossing in mijn situatie.
De boxen zijn semi-antieke B&W's (DM610 voor de kenners) met achterop een dubbele aansluitmogelijkheid (met Klemmen), waardoor ik de indruk krijg dat in wat ik wil mogelijk is gemaakt.
De vraag is dus kan ik de luidsprekers dubbel aansluiten of loop ik het risico dat ergens iets stuk gaat???

Je zal wel even geluid hebben, maar niet voor lang, denk ik.
Je creëert zo aardlus, kans op het vernielen van je apparatuur is zeer waarschijnlijk.

Niet doen dus!

Als de impedantie van de speakers overeenkomt met die van de versterkers zou je met een switch iets kunnen doen.
(Dus niet tegelijk.)
Die dubbel aansluiting achterop de speakers zijn waarschijnlijk voor bi-amping. (Hoog/laag gescheiden) Dus niet om twee verschillende bronnen op aan te sluiten.

Volgens mij kun je op geen enkele LCD TV direkt speakers aan sluiten, er moet een versterker tussen. (al zou je ze direkt aansluiten; je zult gewoon niks horen. De eerste reactie is onware bangmakerij).

Bedankt voor jullie reacties. Ze zijn jammer genoeg nogal tegenstrijdig, dus wat is nu wijsheid vraag ik me af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan