M11AD-NL004S Asus veilig linux erbij

Status
Niet open voor verdere reacties.

satshow

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 jun 2001
Berichten
3.881
Besturingssysteem
Linux KDE Neon
Office versie
Libreoffice
Ik heb deze computer sinds een paar dagen in gebruik. Hier een link ernaar toe http://nl.hardware.info/productinfo/221811/asus-m11ad-nl004s#tab:eek:verzicht

Nu zou ik hier graag een dual boot mee maken met linux erbij, ik weet ondertussen van de UEFI bios dat je daar wat dingen moet aanpassen om het mogelijk te maken, echter heb ik die dingen niet kunnen vinden zoals besproken in de handleidingen die ik gevonden heb. Ik heb ook het artikel gelezen in een eerdere nieuwsbrief van helpmij hierover.
Zo heb ik bv gelezen dat je bij de eerste partitie van je schijf een stukje moet schrinken maar het kan dus goed zijn dat windows daarnaar niet moet opstart.
Aangezien het allemaal niet zo makkelijk te doen is zou ik graag willen weten of iemand hier meer in thuis is.
 
Hoi Satshow,

Er zijn een paar stappen nodig om een dual-boot te creëren. Ik zal de benodigde stappen even beschrijven;

  • Ik weet niet of er al recovery-cd's bij de pc zaten maar ik zou in ieder geval aanraden om een backup te maken van je gegevens en besturingssysteem;
  • Dan moet er inderdaad ruimte gemaakt worden waarop Linux geïnstalleerd kan worden, dit kan gewoon onder Windows gedaan in schijfbeheer, hier kan je een handleiding voor vinden, achter het Windows-partitie moet voldoende ruimte gecreëerd worden, dit is afhankelijk van hoeveel ruimte jouw gekozen distributie in beslag neemt;
  • Vervolgens moet in de BIOS "Secure Boot" uitgeschakeld worden of als hiervoor in de BIOS hiervoor geen optie is dan kan het misschien via de Windows 8 manier welke hier te vinden is, ik heb het hier over "secure boot" niet "uefi";
  • Vervolgens kan na het instellen van de boot-volgorde, de installatie van jouw gekozen Linux-distributie gestart worden (Linux-distributie moet wel UEFI ondersteunen), mocht je een distributie willen gebruiken dat UEFI niet ondersteund dan moet UEFI in de BIOS uitgeschakeld worden.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb, mocht je er niet uit komen dan hoor/lees ik het wel :)
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad wel vreemd dat je die optie niet in de BIOSuit kan zetten maar heb je het op de Windows 8-manier eens geprobeerd?

Edit: Laat de windows 8 manier maar zitten, dat is een andere manier om inde BIOS te komen :( maar ik zit nu zelf ook eens te kijken bij mijn ASUS moederbord en daar heb ik hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd eigenlijk. Neem aan dat het toch wel mogelijk moet zijn een dual boot te maken met een asus machine. Ik heb overigens een desktop.
 
Het is naar mijn mening zeker mogelijk, maar het is afhankelijk van welke distributie je zou moeten gebruiken welke uefi ondersteunen, naar wat ik gelezen heb is dit o.a.: Ubuntu, Fedora, Mint, OpenSuse.
Ik ben nog op zoek naar een mogelijkheid om secure boot uit te schakelen waardoor je alle andere distributies zou kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of je wat tegenkomt. Heb zelf ook gezocht maar kon niet echt wat van asus vinden hoe dat in zijn werk gaat.
 
Hoi Satshow,

Was net nog even aan het kijken en misschien heb ik wat gevonden. Heb je in de BIOS ook de menu-optie "CSM" staan. Indien dit zo is en deze op disabled staat, dan kun je deze op enabled zetten en dan kun je per boot-optie aangeven of je uefi of legacy wilt gebruiken of beide. Aangezien je Windows 8 ook nog wilt gebruiken zou ik deze op beide zetten.

 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik die optie wel gezien in de bios, ga het zo even bekijken. Als dat zo is dan even bekijken welke stappen ik daarna moet nemen. Ik laat na het even van me horen, zet gelijk de optie aan dan natuurlijk.

Edit: Ik heb bovenstaande inmiddels gevonden en op beide gezet zoals in bovenstaand screenscot te zien is.

Secure boot is nog niet uit te zetten zo te zien of zou ik de optie "other OS" moeten aanzetten om verder te gaan?
Of is het nu een kwestie van installeren en alles gaat vanzelf?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad nu gewoon proberen Linux te installeren met de optie "Other OS" aan. Ik weet ook niet waarom "Secure Boot" niet uit te schakelen is maar ik lees op het internet dat met Other OS en CSM aan het wel gewoon zou moeten werken.
 
Laatst bewerkt:
Ga het straks even proberen, ik ga in ieder geval niet eerst een ruimte vrij maken aan het begin van de schijf. Ga ervan uit dat dit vanzelf gaat zonder dat ik het doe.
 
Oke lees wel hoe of wat:D


Ben toch benieuwd gelukt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren de dual boot geprobeerd te maken. Installatie ging prima, echter na het opstarten zie ik geen grub maar start gewoon windows op.
Ik heb linux mint vanzelf de partities laten aanmaken. Als ik in de bios legacy aanzet dan komt die meteen weer terug in de bios. Ik moet dus UEFI bios aanzetten om te kunnen booten.
 
Inmiddels is het gelukt. Ik had in CSM de optie "legacy" en "UEFI" aangezet, dat wilde niet lukken. Ben daarna eens op het ubuntu forum gaan vragen en daar kreeg ik de opmerking om alleen maar "UEFI" te gebruiken en bij secure boot "other OS" te kiezen en ervoor te zorgen dat de DVD eerder in de bootvolgorde stond. Daarna kon ik prima installeren en nu kan ik tijdens het booten kiezen tussen linux en windows. Heb gekozen voor Linux mint KDE,.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan