M3A78-EM + 8GB RAM (4 Sticks) = Geen post?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paranoid

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jan 2010
Berichten
2.759
Hallo allemaal,

Ik heb een computer met een ASUS M3A78-EM moederbord. Alles ging perfect toen ik 4GB RAM in mijn computer had zitten. (2x2GB DDR2 800Mhz Kingston CL5) Ik wilde graag upgraden naar 8GB, dus ik bestel 2 reepjes bij.

Nu het probleem, wanneer ik 3 DIMMs installeer, dus 6GB boot de PC prima, maar wanneer ik 8GB installeer, dus 4 DIMMs, post de PC niet. Alle DIMMs werken los, en verder in elke combinatie tot 6GB. Ook is het laatste slot niet kapot.

Wat ik al heb geprobeerd:

- Timings gelijk zetten.
- Snelheid verlagen
- Voltage verhogen
- Verschillende slots proberen
- Unganged/Ganged mode afwisselen
- DIMMs los proberen.

Iemand die een oplossing weet? En voor de duidelijkheid, dit moederbord ondersteunt 8GB RAM!
 
Waarschijnlijk ten overvloede, maar je hebt de QualityVendorList (QVL) van dit ASUS bord wel aangehouden?
Heb je exactere specs van je geheugenmodules?
 
De lijst is zwaar verouderd. Kan ik niks mee. En bovendien, ze werken toch ook los? Alleen 4 DIMMs pakt ie niet.

- CL5
- 800mhz
- Kingston
- Matched
 
Laatst bewerkt:
Even een update, wanneer ik ze instel op 400Mhz, de helft van de snelheid dus, boot de PC wel. Maar dat is natuurlijk een beetje triest....
 
Kijk even in je BIOS of ze in enkelvoudige of in gepaarde modus staan. In gepaarde modus doen ze het nl., evident, samen toch op 800 MHz...
Op sommige moederborden is het ook vereist, met de stroom eraf, om ze in de juiste volgorde erin te steken ( 4 -2, 3 -1, of net andersom, zie gebruiksaanwijzing. ).
 
Bedoel je misschien Ganged en Unganged mode? In Ganged mode doet hij het alsnog niet, dus dat schiet al niet op. Gepaarde modus weet ik weinig van. Heb ook al geprobeerd om de sloten af te wisselen, maar dat had geen succes. Wanneer ik er echt niet meer uit kom kan ik daar nog mee prutsen.
 
De lijst kan dan wel zwaar verouderd zijn, het geeft wél aan met welke modules de boel probleemloos werkt, al dan niet DoubleSided in alle banken ...
Waarschijnlijk heb je dus een stel te pakken waarmee het tot 6GB goed gaat ...
 
Het werkt wel met 400Mhz, ik denk, eigenlijk weet ik het wel zeker, dat dit bordje met geen enkele combinatie modules overweg kan met 4 DIMMs.
 
mag ik vragen welke bios versie je nu op het bord hebt? Ze hebben bij versie 1805 verandering aangebracht mbt stabiliteit van "bepaald geheugen", alsmede versie 2003, ook daar veranderingen mbt 'systeemstabiliteit en performance certain memory' ...
 
Mogelijk lees ik er overheen, maar zie nergens dat je een Bios reset geprobeerd hebt.
 
BIOS Reset heb ik al meerdere malen gedaan vanwege een crash. BIOS Versie is de nieuwste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan