maakt minder ampère heel veel uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElivdGeest

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Hallo iedereen,

Ik heb al een tijdje een HP Compaq NX9000 laptop, maar daar zat geen adapter bij:(

Gebruik dus sinds het begin al een andere adapter, deze adapter komt van mijn Compaq Presario 12xl222

de specs van de adapter zijn 19V 3,16A, maar de laptop heeft 19V 3,95A nodig volgens de onderkant.

Nu heb ik gelezen dat meer ampère geen kwaad kan, maar minder wel.

nu is mijn is mijn vraag dus: is het verschil van 0,79 te weinig ampère te verwaarlozen, of zal dit toch voor problemen zorgen:confused:

de laptop werkt meestal wel stabiel, maar af en toe maakt de adapter wel geluid tijdens het opstarten.

alle twee de laptops staan in de lijst van mijn systemen

Laatst bewerkt:
Lol, minder wel?
Tis gewoon de strerkte van de laadstroom die geleverd kan worden, duurt nu iets langer.

vreemd, op veel forums/websites zeggen ze dat als de adapter minder ampère kan leveren het ervoor zorgt dat de adapter overbelast raakt:confused:

wat ik dus heb opgevangen:

Voltage moet gelijk zijn, en het aantal ampère moet evenveel of meer zijn dan dat de laptop nodig heeft.

klopt hier dan helemaal niks van:confused:

Zeker wel, voor de adapter kan het wat uitmaken maar de verschillen zijn klein en de accu vraagt niet maar de adapter levert maximaal dat amperage maar is alleen van belang als de lader wordt gebruikt tijdens het gebruik van notebook, wordt hij wat warmer....misschien.

Overbelasting van de adapter komt in jouw situatie alleen voor als je de accu aan het laden bent en gelijktijdig de laptop gebruikt, met name gamen.
Dan wordt er meer vermogen van de lader gevraagd en wordt hij warm / heet.
De accu behoudt zijn levensduur het langst als je de lader pas aansluit als de laptop daarom vraagt en de laptop dan in de slaapstand of uit zet als hij geladen wordt.
De meeste mensen gebruiken een laptop tegenwoordig als desktop, vooral de jeugd.
Als de accu leeg is, hoppa, lader erin en gaaaan...
Wil je je accu gegarandeerd binnen 1 jaar verrot hebben, dan moet je dat op deze manier doen.
Ik ben dan ook van mening dat het gros van de laptop-gebruikers beter af is met een desktop, met name diegene die wil gamen op z'n laptop.....

ik gebruik de laptop alleen op de lader, de accu is defect (is niet heel gek met een pentium 4 m)

ik gebruik juist meestal de accu op andere laptops, maar met deze laptop is dat niet echt een optie;)

Ben het er inderdaad mee eens dat een desktop beter is voor de meeste mensen:cool:

maar het verschil tussen ampere maakt in dit geval niet heel veel uit:confused:

Laatst bewerkt:
Zie het als een slang aan een kraan, het voltage in de waterdruk, de slang maat het amperage b.v ½'' = ongeveer 12mm inwendig, er kan maximaal een hoeveelheid water door maar dat hoeft niet, zit er een sproeier aan die op een lage doorlaat kan staan dan gaat er minder water door.

De hoeveelheid water die erdoor gaat is afhankelijk van de vraag en die zal zelden maximaal zijn.

Nu gebruik je die slang waar anders een slang van 13mm op zit.......

vind die vergelijkingen met water altijd wel leuk om te zien:D

omdat de laptop wel gewoon werkt denk ik dat het wel oké is, maar ik wil deze adapter ook niet beschadigen:eek:

ja ik ben er ook van plan om er een te kopen, daarvoor de heb ik dit topic aangemaakt.

Ik ga waarschijnlijk eentje kopen van een universele type die 19V op 4,74A kan doen, is dat een goed idee,
of kan ik net zo goed bij de huidige blijven omdat het toch geen drol uitmaakt:confused:

De ene adapter is van betere kwaliteit dan de andere. De ene fabrikant eist echter soms ook meer dan de andere. Hoe warmer, hoe meer kans of (vroegtijdige) defecten, maar alle adapters moeten hun spec kunnen halen. Als je je adapter een beetje overbelast kan dat bij een zwak exemplaar tot problemen leiden en bij een goed exemplaar merk je daar niets van. Meestal zul je eerder van je laptop af willen, dan dat je adapter defect raakt. Of je je adapter werkelijk overbelast kun je alleen ontdekken door de stroom te meten.
Echt iets zinnigs valt er over de levensduur niet over te zeggen. Voor het zelfde geld koop je een passende adapter en raakt die eerder defect dan je huidige exemplaar. Het kan vriezen en het kan dooien bij die dingen. Die elektronica wordt echt letterlijk tot de laatste cent uitgeknepen.

met andere woorden het maakt dus niet heel veel uit van welk merk ik er een koop?

ik zou ook op marktplaats kunnen kijken,
maar vind het gemak om het direct te kopen wel fijn en garantie is met zulke producten ook wel handig:d

Wel. Zoals ik zei stelt de ene fabrikant hogere eisen dan de andere. Het grootste risico dat je loopt is dat je je aankoopbedrag verspeelt aan een slechte adapter. Het hangt dus een beetje van je portemonee af of je voor een A-merk wilt gaan of niet. Echte "Chinese bras" zou ik zelf niet kopen.

volgens mij is coolermaster niet een heel slecht merk, of heb ik het hier mis?

je bedoelt dus alleen de no-name chinese troep,of niet;)

Idd. Ik bedoel die meestal merkloze "spullen" van scrupuleuze (denk even aan de babymelk schandalen) bedrijfjes, vaak via Ebay. Tenslotte komt ook veel van het kwaliteitsspul van die kant, maar dat wordt dan geproduceerd onder beheer van bedrijven die hun naam niet te grabbel willen gooien.

net zoals de meeste onderdelen van mijn dell pc in china zijn gemaakt :rolleyes:

Denk dat 99% van de onderdelen en vele merken complete adapters daar zijn gemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan