Maakt snelheid geheugen verschil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

UMWman

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2008
Berichten
14
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een spel gekocht, genaamd Call of Duty 2. Mijn computer voldoet aan alle systeemeisen (gaat er ver overheen) en je zou dan verwachten dat de gemiddelde FPS bij het spelen erg hoog ligt (spel is ook best oud). Bij mij is er echter iets vreemds aan de hand:

Als ik de SinglePlayer-modus start en ik begin een spel, krijg ik al 'lag' als ik de grafische opties op medium zet. Dat zijn de volgende instellingen:
Resolutie: 1024*768
AA: 2X
De rest staat op medium of low.

Mijn maximale FPS bij de singleplayer is 22 FPS, wat ik erg weinig vind.
Terwijl als ik de MultiPlayer modus opstart, dan speel ik met een gemiddelde FPS van 60! De grafische instellingen bij de MultiPlayer modus zijn zelfs iets
hoger ingesteld dan bij de singleplayer, en de FPS is bij de MultiPlayer wel 3x zoveel! hoe kan dit?

Mijn specs zijn als volgt:
- Windows XP Pro SP2 (alle updates)
- Buffalo 2GB 533Mhz geheugen
- Asus 8600GT
- Asus M2V (moederbord)
- AMD Athlon 64 6400+ X2 (3.2Ghz)
- 320GB hardeschijf

Zou het kunnen zijn dat ik d.m.v. het geheugen te vervangen (naar bijvoorbeeld 600/800Mhz) mijn FPS heel wat omhoog kan halen? Maakt deze snelheid in Mhz veel verschil bij spelletjes? Volgens het boekje van mijn moederbord kan mijn moederbord een maximale snelheid van 800Mhz (van het geheugen) aan.

Ik hoor graag van u
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet erg vlot, 22 fps.
Heb je al eens andere video drivers geprobeerd?
Kan je de kaart overklokken?

Je geheugen vervangen door 600 of 800 Mhz geheugen zal absoluut niets uithalen als je de busfrequentie niet omhoog schroeft. Anders zal ook je nieuwe geheugen gewoon op de oude snelheid meehobbelen.
 
hey arctic joe,

bedankt voor je snelle reatie! ik heb de drivers van de asus site en van de nvidia site geprobeerd, de driver is nu: 169.21 forceware.
Ik zou trouwens niet weten hoe je moet overklokken, of dit veilig is en of het uberhaupt iets uitmaakt met gamen...
Hoe kan ik de busfrequentie dan omhoog schroeven?
 
je systeem voldoet aan de eisen inderdaad !!!
welke voeding heb je merk+type

PS: je zou dit spel op alle Details hoog kunnen spelen
 
@BluRay, Ik heb de volgende voeding:
Cooler Master Real Power M520

als ik de grafische opties op z'n hoogst zet, krijg ik een FPS van gemiddeld 3 FPS!!
 
Heb je hier (Configuratiescherm, Beeldscherm, Eigenschappen voor beeldscherm, Instellingen, Geavanceerd) geen tabblad met speciale instellingen voor je videokaart?
Hier kan ik het 3D gedrag tot in detail instellen.
 
@Arctic Joe, heb ik geprobeerd, maar wordt er niet veel wijzer van...veel te veel opties. Als ik de opties in evenwicht breng (maximale snelheid bij zo mooi mogelijke graphics), dan hekelt ie nog steeds tegen de 20 FPS of zelfs daaronder. Ik heb dit probleem trouwens ook voor Need for Speed Most Wanted (ook best oud, zit met m'n specificaties er ver boven), maar geeft ook erge lag als ik 'em op z'n hoogst zet....

Ik ben trouwens van plan om over een maand of 2 een videokaart te halen van +/- 230 of minder, en mijn interesse ging uit naar de Asus EN8800GT 512MB. Is deze goed voor mijn systeem? Als dit probleem ook opgelost kan worden door het geheugen te vervangen met iets snellers, dan is dat mooi meegenomen:D
 
dan kan je beter meteen een 8800GTS kopen van 240 Euro
 
@BluRay, bedankt voor de tip! maarreh, weet iemand nu of ik iets moet doen aan m'n geheugen, videokaart of het spel?
 
ik weet het niet .......:(
het is moeilijk om zo te zeggen wat het is want je systeem ziet er heel goed uit
 
Ik begrijp het nog steeds niet... ergens overzien we iets. Dit moet met deze kaart toch wel sneller kunnen draaien, ook zonder overclocken.
 
Wat is eigenlijk de tempratuur van je pc ?
 
ik zou niet weten wat. kan het niet liggen aan de toestand van mijn videokaart? ik bedoel stof en dergelijke? ik probeer mijn pc zo schoon mogelijk te houden, en erg heet zal mijn videokaart niet worden met een actieve koeling (stock). Als er geen oplossing voor deze problemen te vinden is, dan kan ik misschien beter gaan zoeken naar een nieuwe videokaart (een paar reacties hierboven werd de 8800GTS aangeraden)
 
en je processor en je moederbord er zijn nog meer zaken waar het aan kan liggen
ik zal toch even met Everest de temp's nakijken!!!!


(Klik op het woord everest ;) )
 
bedankt voor de link, ben hem nu aan het downloaden en straks installeren. ik zal dan meteen even kijken hoe warm alles wordt als ik Call of Duty 2 speel
 
Het is me een raadsel! bij everest (ultimate edition -trial) blijft de temperatuur hangen rond de 40 graden (voor zover toegestaan is in de trial, dus het moederbord en de processoren). Als ik speedfan start, zie ik dezelfde resultaten, behalve dat 1 core tijdens het spelen rond de 50/60 graden zat...dat is het enige verschil dat ik gezien heb.

Ik snap het niet helemaal...als ik de opties van COD2 op 1024*768 zet met AA=4X, dan zit de FPS rond de 20, maar als ik op 1400*1050 speel met AA=2X zit de FPS gemiddeld rond de 25/30 (als je een bunker in gaat met veel vijanden, zakt de FPS naar 17).
 
specs moederbord

Ik kan wel ff de specs van mijn moederbord doorgeven, dan kunnen jullie kijken welke snelheid van het geheugen ik erin kan doen...ik heb op een ander forum gelezen dat het bijzetten van extra geheugen met een hogere snelheid geen zin heeft, omdat mijn moederbord dan automatisch de snelheid neemt van de traagste geheugenmodule. Ik heb nu dus 2X1GB 533Mhz erin zitten, en volgens de Asus site kan mijn moederbord +/-800Mhz aan. zou het dan zo kunnen zijn dat het vervangen van mijn huidige modules met deze 800Mhz modules (dat ik dan in totaal 2 of misschien 3GB heb) meer snelheid zal krijgen (vooral bij games)?

specs:

M2V, 90-MIB070-G0EAYGZ

Model: ATX
Breedte: 30.5 cm
Diepte: 20.5 cm
Compatibele processoren: Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2
Compatibiliteit 64-bits processors: Ingebouwd
Processor Socket: Socket AM2
Multi-Core ondersteuning: Dual-Core
Chipsettype: VIA K8T890 / VIA VT8237A
Max. bussnelheid: 1000 MHz
BIOS-type: AMI
Storage Controller: ATA-133, Serial ATA-150 (RAID), Serial ATA-300, eSATA poort
Stroomconnectoren: 4-pins ATX12V connector, 24-pins hoofdstroomconnector

Geheugen
Ondersteunde RAM-technologie: DDR II SDRAM
Ondersteunde RAM-integriteitscontrole: Niet-ECC, ECC
Werkgeheugen geïnstalleerd (max): 0 MB / 8 GB (max.)
Ondersteunde RAM-snelheid: PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300
RAM-functies: Niet-gebufferd, twee DDR-kanalen

Uitbreidingsslot(s):
4 geheugen - DIMM 240-pins
1 processor - Socket AM2
1 PCI Express x16
1 PCI Express x1
4 PCI

Ik heb een paar reviews gelezen over mijn moederbord, en het schijnt een uitermate slecht product te zijn, vanwege de trage chipsets (geen idee waar ze het over hebben). Zou het ook nog aan mijn moederbord kunnen liggen dat alle spellen trager lopen dan ze horen te lopen?
 
Laatst bewerkt:
Bij vervangen van je 533 geheugen door bv een 800 Mhz uitvoering zal deze niet automatisch ook meteen op deze hogere frequentie gaan werken. Dat wordt nog steeds door je moederbord bepaald en kan je in de BIOS of met sommige overclock tools instellen. Daarbij zal je altijd stapje voor stapje de snelheden moeten verhogen en steeds je systeem op stabiliteit moeten testen waarbij je temperaturen goed in de gaten houdt. Uiteindelijk zal een bepaald onderdeel je bussnelheid niet meer bijbenen en fouten genereren. Dat hoeft dus niet aan je geheugen zelf te liggen maar kan aan allerlei andere componenten liggen. Lees de manual van je moederbord of speciale fora over dit topic voordat je er mee aan de slag gaat.
 
@arctic joe, bedankt voor de snelle reactie! :thumb:
Ik hoor vaak dat overklokken erg risicovol is en het kan dus erg gevaarlijk zijn wanneer mensen zoals ik:eek: gaan overklokken. ik heb het namelijk nog nooit gedaan, en als het de toestand van mijn moederbord in gevaar brengt, doe ik het liever niet. vanwege de negatieve reviews over dit moederbord lijkt me overklokken niet erg verstandig.

maar wat je nu eigenlijk zegt is: (vat het ff samen)
- Geheugen vervangen voor een hogere snelheid heeft weinig zin als je de FSB van je moederbord niet verhoogt
- moederbord overklokken is erg risicovol

Maar dan vraag ik me af...waarom zijn er dan verschillende soorten snelheden voor geheugenkaarten (die ook 'compatible' zouden moeten zijn voor mijn moederbord), terwijl deze andere snelheden alleen werken wanneer je ze overclockt? (dan ben ik ook m'n garantie kwijt)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan