• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

maand +1

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Ik heb in een excel een aantal cellen naast elkaar die op elkaar moeten verwijzen.
In de eerste cel vul ik de eerste relevante maand in.
bijvoorbeeld: januari

vervolgens wil ik dat in de cel ernaast komt te staan: februari, in de cel daarnaast maart, daarnaast april, enz.

ik heb al het een en ander geprobeerd, ik heb al geprobeerd te zoeken op internet maar wellicht gebruik ik de verkeerde zoekworden: ik kan niets vinden wat mijn vraag oplost. Hoe kan ik dit bereiken?

januari wordt ingevuld als tekst, de waarden erna zijn dus eigenlijk ook gewoon tekst.

arjoderoon,

Als je op de cel staat en rechtsonder op de hoek met je muis komt, komt er een + hou links dan ingedrukt en sleep naar rechts en de cellen worden ingevuld.

Je heb ook nog een hoop vragen onopgelost staan.

Laatst bewerkt:
bedankt maar dat is niet het antwoord op mijn vraag..

de vulgreep kennen we.. er moet nu een formule komen die hetzelfde doet. 1 maand invullen en de maanden ernaast worden automatisch ingevuld.
Hoe zet ik de vulgreep buitenspel?

edit: dacht dat een hoop vragen nog niet opgelost waren, maar een hoop waren het wel. heb het nu bijgewerkt.

Laatst bewerkt:
Datum invullen in de eerste cel. bijv. 01-01-2012. Cel eigenschappen bij aangepast zetten op mmmm zodat deze wordt weer gegeven als "januari".
Dan met formule zelfde.dag cellen laten doortellen. Bij deze volgende cellen eigenschappen ook aanpassen.

bedankt. Dat heb ik nu gedaan.

Ik ben benieuwd of hetzelfde ook te bereiken is door gewoon januari in te typen ipv 1-1-2012

Het antwoord daarop is nee, want zelfde.dag rekent met een getal. Voor een woord zul je elders een tabelletje moeten maken, waarui je met vert.zoeken put.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt. Dat heb ik nu gedaan.
Ik ben benieuwd of hetzelfde ook te bereiken is door gewoon januari in te typen ipv 1-1-2012

het zou zo kunnen:

zet in A1 januari en dan in A2:A12 deze formule (Eerst A2, en dan doortrekken naar a12 met de vulgreep)

=TEKST(ZELFDE.DAG(GETAL("1-"&A1&"-2012");1);"MMMM")

maar dat gaat niet werken in andere talen, dus dit lijkt me geen goede oplossing, maar het is altijd leuk om een beetje te proberen :P

Code:
=DATE(YEAR($A$1);MONTH($A$1)+ROW(A1);DAY($A$1))
of
=DATE(YEAR($A$1);MONTH($A$1)+COLUMN(A1);DAY($A$1))
Deze werkt ook en wordt bovendien mee vertaald als het bestand in een ned excel wordt geopend

Laatst bewerkt:
@ Mark xl
Getal werkt niet in XL2007 maar onderstaande wel
Code:
=TEKST(ZELFDE.DAG(DATUMWAARDE("1-"&A1&"-2012");1);"MMMM")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan