• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

kusje

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2005
Ik heb hier een lijstje

jan feb mrt
9 9 1
5 5 5
12 12 2
5 5 4
1 1 5
4 4 8
8 8 7
7 7 4
14 9 5
5 5 9
2 12 6
6 5 3
9 1 2
8 4 5
4 8 1
5 75 4
6 30 2

De grootste waarde = 75. Nu wil ik graag weten welke maand daarbij hoort. Ik ben met horizontaal zoeken bezig geweest, maar dat kom ik er vooralsnog niet mee. Iemand?

Wat als je max in meerdere maanden voorkomt?

Goeie vraag. :thumb: Dan wil ik de eerste maand

Stel hoofding in A1:C1
en data in A2:C18

Volgende formule geeft dan de hoofding van de eerste kolom waarin de max waarde staat:

Code:
=INDEX(A1:C1;1;GROOTSTE(ALS(A2:C18=MAX(A2:C18);KOLOM(A2:C18);0);AANTAL.ALS(A2:C18;MAX(A2:C18))))

Opgelet: Matrix formule afsluiten doe je met CTRL+SHIFT+ENTER ipv ENTER alleen.

Is me alleen ff niet duidelijk welke verwijzing ik moet $$ om de tabel te verslepen naar een andere positie

Overal waar A1:C1 staat, vervang je door de celverwijzingen waar de nieuwe hoofdingtitels staan.
Overal waar A2:C18 staat, doe je een vervanging door de nieuwe celverwijzingen van je "echte data".

Misschien is het beter met benoemde bereiken te werken?

edit: noem het bereik van je data (incl. hoofding) "data" en gebruik volgende formule

Code:
=INDEX(data;1;GROOTSTE(ALS(data=MAX(data);KOLOM(data);0);AANTAL.ALS(data;MAX(data))))

Wederom afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER.

Laatst bewerkt:
maar dat gaat niet helemaal goed want dan geeft ie "mrt"

Hier loopt ie zoals verwacht.

Post je bestand anders eens?

Hoe doe ik dat in godsnaam ? met het paperclipje zegt ie dat de bestandsnaam ongeldig is

Bestandje is 21 kb dus zippen lijkt me niet nodig.

Bestandje heet "zoekmaand.xls" zou toch geen problemen mogen geven.

Bestandje is 21 kb dus zippen lijkt me niet nodig.

Bestandje heet "zoekmaand.xls" zou toch geen problemen mogen geven.
Als je een excel bestand hier wilt posten zal je het eerst MOETEN zippen of rarren. Ook al is het bestandje ongezipt maar 21kb.

Godverdegodver... Ik wordt helemaal gek van dat gezip:mad: Ga het op nieuw proberen

Nou hier isie. Ben er inmiddels achter dat er -1 bij moet als je de tabel een plek naar rechts verplaats, maar je zult befrijpen dat mijn eigen geknutsel voor de INDEX formule ook voor verbetering varbaar is.

kusje

Bijlagen

Als je vraag is opgelost, pas je dan ook nog even de status aan? Alvast bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan