Ik weet geen provider die dit heeft, maar het probleem komt me bekent voor.
Wij hebben het toen met wanadoo gehad. Mijn moeder had een vriend en die kwam bij ons wonen. Hij wilde zijn internet opzeggen, maar dat werd geweigerd omdat hij een contract voor nog 3/4 jaar had.
Na veel bellen en vaak de situatie uitgelegt te hebben kregen we eerst te horen dat we het laagste abbonement moesten nemen en dan minder hoefden te betalen. Hier waren we het niet mee een en na nog vaker gebeld te hebben is het abbonement uiteindelijk opgezegt.
Wanadoo doet hier dus moelijk over, maar er zijn ongetwijfelt providers die ook halfjaarcontracten hebben en misschien ook wel maandcontracten. Ik zal even zoeken.
EDIT:
xs4all: 1 jaar, daarna verlenging per maand, opzegtermijn van 1 maand
wanadoo: minimaal 12 maanden
tiscali: Indien de Abonnee ADSL via het KPN netwerk afneemt en binnen 12 (twaalf) maanden na de ingangsdatum van de Dienst verhuist, dan is de Abonnee de resterende maandelijkse abonneegelden voor het eerste jaar verschuldigd aangezien de telecomoperator (KPN) aan Tiscali de kosten voor de verbinding van de Dienst voor het eerste jaar in rekening brengt.
casema: Het Internet Abonnement wordt aangegaan voor een minimumduur van twaalf (12) kalendermaanden.
Bij planet, hetnet, 12move en chello kon ik niks vinden over contract-duur.