• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maanden optellen bij een datum behalve de cel leeg is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal321

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
198
Ik heb een sportclub en werk met beurtenkaarten (10 beurten- en 25 beurtenkaarten). Ik heb een ledenlijst in Excel met volgende indeling:
kolom A: namen van de leden
kolom B: startdag 10 beurtenkaart
kolom C: vervaldag 10 beurtenkaart
kolom D: startdag 25 beurtenkaart
kolom E: vervaldag 25 beurtenkaart

Als ik in kolom B de startdag invul, bijv 05/08/17, dan wordt er in de naastgelegen cel in kolom C automatisch de vervaldag 05/12/17 ingevuld (een 10 beurtenkaart is 4 maand geldig en pas dus de formule =DATUM(JAAR(B2);MAAND(B2)+4;DAG(B2)) toe.)
Om niet telkens opnieuw de formule te moeten invullen kan je in Excel die formule doorkopiëren naar de andere cellen. Maar wanneer er geen datum in kolom B staat (omdat er mensen zijn die een 25 beurtenkaart hebben) dan zou ik graag hebben dat Excel die formule niet toepast. Ik wil met andere woorden een uitzondering aan de formule toevoegen. En de uitzondering is dus dat in het geval de cel in kolom B leeg is, de cel in kolom C ook leeg moet blijven. Maar nu vult hij daar automatisch wel een datum in (blijkbaar 30/04/1900 om welke onbegrijpelijke reden dan ook). Hoe los ik dit op?
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest in mijn uitleg. :)
 
Waarom gebruik je niet de functie ZELFDE.DAG om maanden bij een datum op te tellen?
Daarnaast kan je met de ALS functie er wel een controle op loslaten die kijkt of de cel naast de cel waar de maanden bij opgeteld moeten worden wel gevuld is.

Bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(B2<>"";ZELFDE.DAG(B2;4);"")
 
Laatst bewerkt:
Los van de oplossing van edmoor zou ik voor een andere opzet kiezen.
 

Bijlagen

  • Paar maanden verder.xlsx
    11 KB · Weergaven: 126
@ edmoor: Ik ben nog volop Excel aan het exploreren dus deze formule kende ik nog niet. Maar dit is idd veel simpeler én beter, bedankt!
@ Vena: Jouw oplossing is idd ook mogelijk maar aangezien de opmaak van mijn document al af is zoek ik dat nu niet onmiddellijk helemaal te veranderen. Maar ik neem het alvast mee. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan