• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maanden tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hammers

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Berichten
60
Ik ben bezig een afschrijvingsstaat te bouwen op het werk.

Daarvoor wil ik graag het aantal maanden tussen 2 data bereken. Nou had ik inmiddels de funtie =MONTH gevonden, alleen deze kan niet omgaan met meerdere jaren, met andere woorden, wanneer ik 01-01-2008 tot 01-04-2008 bereken, geeft deze hetzelfde resultaat, namelijk 3, als wanneer ik 01-01-2006 tot 01-04-2008 neem.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan omzeilen?
 
Hammers,

Dit staat in de help van Excel.

Code:
=MAAND(A3)-MAAND(A2) Alle maanden die tussen twee datums liggen in hetzelfde jaar (3) 
=(JAAR(A4)-JAAR(A3))*12+MAAND(A4)-MAAND(A3) Alle maanden die tussen twee datums liggen met meer dan een jaar tussenruimte (15)
 
Hallo Hammers,

Gebruik =Datumverschil(begindatum;einddatum;"m") voor het aantal maanden en
=Datumverschil(begindatum;einddatum;"y") voor het aantal jaren.

Datumverschil is een niet geregistreerde functie die al lang in Excel beschikbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Ik dank beiden, we werken hier met de Engelse versie, dus dat is altijd lastiger zoeken. Ik ga hiermee aan de slag, bedankt nogmaals.
 
Misschien heb je wat aan deze link voor eventueele vertaling van een formule.
 
Hallo Hammers,

Gebruik =Datumverschil(begindatum;einddatum;"m") voor het aantal maanden en
=Datumverschil(begindatum;einddatum;"y") voor het aantal jaren.

Datumverschil is een niet geregistreerde functie die al lang in Excel beschikbaar is.

Tot mijn grote frustratie deed hij het niet met ; maar na een zoektocht op de vertaling zoals verkregen uit de link van Hoornvan, kwam ik erachter dat het met komma's moet.

Je moet niet vergeten de cel op getal te hebben staan, hij stond nog op maanden en dat ging dus fout...

Vraag opgelost. Dank voor de snelle service.
 
Vraag is terug in bijna opgelost :confused:

Ik loop nu alleen nog vast op de data die gedurende het jaar beginnen. Zoals te zien in de bijlage gaat het fout in de laatste rijen, hier gaat het fout op het moment dat een latere maand (01-07-2009) wordt afgetrokken van een eerdere (01-02-2009).

Nu kan ik deze maand wel gewoon verwijderen, maar dan laat ik excel het werk niet doen.

Is de DATEDIF aan te passen of moet ik er een stuk formule aan toe voegen dat wanneer een maand groter is dan de andere, dat hij dan sowieso 0 is.
 

Bijlagen

  • Afschrijving test.xlsx
    23,7 KB · Weergaven: 60
Hier de aanpassing (in het gele gebied)
 

Bijlagen

  • Copy of Afschrijving test.xlsx
    20,5 KB · Weergaven: 59
Hammers,

Ik heb het even geprobeerd en als je de 2 cellen omdraaid doet hij het wel.
Ik neem aan dat I$1 de begindatum is en $D41 de einddatum.
Code:
=DATUMVERSCHIL(I$1;$D41; "m")

Thoralf, gaf deze formule en die geeft aan Begindatum;Eindatum.
Code:
=Datumverschil(begindatum;einddatum;"m")

Met Formule evalueren kon ik zien dat hij bij het eerste deel van de formule al #Getal! geeft.
 
Hier de aanpassing (in het gele gebied)

Helaas is dit niet de oplossing, de resutaten in de andere kolommen waren wel goed en zijn nu allemaal anders, de formule is in zoverre goed dat hij wanneer mijn data probleem zich niet voordoet, hij het correcte bedrag berekend.

Ik moet nu dus slechts een toevoeging hebben dat hij op nul uitkomt als de datum later is dan de periode.
 
Hammers,

Ik heb het even geprobeerd en als je de 2 cellen omdraaid doet hij het wel.
Ik neem aan dat I$1 de begindatum is en $D41 de einddatum.
Code:
=DATUMVERSCHIL(I$1;$D41; "m")

Thoralf, gaf deze formule en die geeft aan Begindatum;Eindatum.
Code:
=Datumverschil(begindatum;einddatum;"m")

Met Formule evalueren kon ik zien dat hij bij het eerste deel van de formule al #Getal! geeft.

Ik zie wat je doet, maar het lost het probleem niet op, helaas.

Je kan de periodes niet omdraaien, omdat het de basis is van de formule.

Als ik iets wil afschrijven vanaf 01-07-2009 kan hij in de eerste kolom niks geven, want dat is Januari, dan mag hij niet afschrijven. Hij geeft nu NUM# omdat 01-07-2009 - 01-02-2009 een negatief getal is en dat kan niet.

Ik ben dus op zoek naar een aanvulling op de bestaande formule die aangeeft dat wanneer de datum in kolom D groter is dan de datum in Rij 1 het antwoord automatisch 0 is, zonder de rest van de formule zijn functie te laten verliezen.
 
Het was een kwestie van 1 $-teken.
 

Bijlagen

  • Copy of Afschrijving test2.xlsx
    25,3 KB · Weergaven: 95
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan