• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maandgemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joerievanassen

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2009
Berichten
33
Hallo mensen,

ik heb een hele reeks waarnemingen en deze zijn op dagelijkse basis (de datum van de waarneming staat een heel aantal kolommen naar links) : ik wil het gemiddelde berekenen van deze data per maand.

iemand enig idee?

Groeten Joerie
 
Draaitabel

Joerie,

als je evt een extra kolom opneemt waarin de maand staat, kun je dat heel goed met een draaitabel oplossen
 
Dit kan op zoveel manieren, zoals gezegd met een draaitabel maar b.v. ook met DBGEMIDDELDE(), of een matrix formule of ....
 
andermaal

Hallo mensen,

ik snap dat dit voor jullie kennelijk kraakhelder is: voor mij nog even niet zo... hopelijk kan iemand me helpen; ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd.

wat een functie moet doen is het gemiddelde nemen van de amihud-measure (de rechter kolommen) per stock (1 kolom in deze zijn de waarden voor 1 stock) per maand.

er moet dus een rijtje maanden komen te staan met per maand het gemiddelde van de waarde van amihud per stock.

heeft iemand hiervoor tips of adviezen???
 

Bijlagen

  • MAANDELIJKSGEM.xls
    72,5 KB · Weergaven: 76
heej

Hallo, zou iemand ajb nog even naar mijn probleem kunnen kijken? Dat zou echt ontzettend chill zijn want ik zit te klooien als een malle maar ik krijg het niet voor elkaar!

Thanks!!!! Joerie
 
Voorbeeld met draaitabel

Joerie,

in de bijlage een poging mbv een draaitabel.

Komt dit in de buurt van wat je in gedachten hebt?
 

Bijlagen

  • MAANDELIJKSGEM(hs).xls
    91 KB · Weergaven: 66
heej,

nee het gaat om de waarden aan de rechterkant: de 'dagelijkse amihud measure' dit is een bepaalde maatstaf voor het meten van prijsimpact van handel in aandelen. Hiervan moet ik per stock het maandelijkse gemiddelde hebben.

Dus liefst iets van een lijstje maanden vanaf jan-1990 en dan kolommen met verschillende aandelen. en dan gemiddelden van de measure voor de betreffende maand.

Als datum (staat helemaal links in document) tussen begin maand en begin volgende maand, dan meenemen amihud measure rechts in het document voor het gemiddelde.

hoop dat dit helpt. merk op dat het hele blok er tussen dus alleen input voor de measure is en dat daar dus geen gemiddelden van nodig zijn...

dank voor elke geboden hulp!
 
heej mensen

Ik heb ter verduidelijking een nieuw bestand toegevoegd met de gegevens zoals ik ze uiteindelijk graag zou willen hebben: zoals je ziet doe ik het hier met de hand maar nu weten jullie wel precies waar ik naar op zoek ben (hoop ik!) laat me ajb weten of ik nog wat kan doen want ik heb deze zaken echt nodig.

Groeten Joerie
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    84,5 KB · Weergaven: 39
Nogmaals draaitabel

Joerie,

bedoel je zo?????
 

Bijlagen

  • voorbeeld(1hs).zip
    46,2 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
ja dat is exact hoe ik het bedoel: probleempje: ik zou niet eens weten waar te beginnen om zelf zo'n ding aan te leggen: maanden moeten ook nog jaar aangeven want dit was een snapshot: in werkelijkheid loopt de data tot nu..
 
Uitleg

Joerie,

- voorzie je gegevensbereik van rij- en kolomnamen (rijnamen zijn de datums, kolomnamen zijn de bedrijven).
- selecteer het hele gegevensbereik (incl de rij- en kolomnamen) en geef dat een naam, bv "gegevens" (via het naamvak of via Invoegen > Naam > Definiëren).
- ga naar Data > Draaitabel- en draaigrafiekrapport en klick op "Volgende"
- voor achter "Bereik" in: gegevens en klick op "Volgende"
- klick op "Indeling" en sleep de verschillende velden naar hun plek (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • draaitabel indeling Joerie.png
    draaitabel indeling Joerie.png
    12,6 KB · Weergaven: 104
maar dat gaat er vanuit dat ik dus zelf al al die gemBedrijfX maand X heb berekend: de draaitabel maakt vervolgens een handige weergave. Ik moet net die gemiddelden voor de maand nog berekenen...dat is nou net mijn probleem...
 
Neen

Neen,

Excel rekent zelf de gemiddelden uit; je moet per veld de weergave (en dus de achterliggende berekening) aangeven

Zie bijlage

Op dezelfde wijze kun je via de knop "getal" het getal formateren.....

Zoek ook eens in de help naar Draaitabellen
 

Bijlagen

  • draaitabel indeling Joerie 2.png
    draaitabel indeling Joerie 2.png
    13,5 KB · Weergaven: 49
Voorbeeld2

Joerie,

in deze bijlage wat meer gedetaileerde uitleg....

hopelijk helpt dit je op weg.
 

Bijlagen

  • voorbeeld(hs2 met toelichting).zip
    80,3 KB · Weergaven: 36
extra info over draaitabellen

in een ander draadje nog dit gevonden, met dank aan sickofitall:

Code:
Draaitabellen zijn blijkbaar voor velen een groot probleem 

Via deze link
http://www.datapigtechnologies.com/ExcelMain.htm
vind je verschillende minivideo's over 'pivottables' (in het engels).

Dit is zeer makkelijk uitgelegd, en als je alle video's hebt bekeken zal er al heeeel wat opgehelderd zijn 

Succes

http://www.datapigtechnologies.com/ExcelMain.htm
 
gegevensbereik is te groot en hij begint te flipperen....

hoe dan ook in theorie gelukt: snap iig wat je bedoeld maar nu heb ik dan dus gemiddelden totaal: hoe worden dit vervolgens gemiddelden per maand???
 
in een ander draadje nog dit gevonden, met dank aan sickofitall:

Code:
Draaitabellen zijn blijkbaar voor velen een groot probleem 

Via deze link
http://www.datapigtechnologies.com/ExcelMain.htm
vind je verschillende minivideo's over 'pivottables' (in het engels).

Dit is zeer makkelijk uitgelegd, en als je alle video's hebt bekeken zal er al heeeel wat opgehelderd zijn 

Succes

http://www.datapigtechnologies.com/ExcelMain.htm

:thumb: toch makkelijk he :cool:
 
Laatste loodjes

Joerie,

zie bijlagen om te komen tot gemiddelden per maand
en om de totalen naast elkaar te plaatsen
 

Bijlagen

  • draaitabel indeling Joerie 3.png
    draaitabel indeling Joerie 3.png
    13,8 KB · Weergaven: 74
  • draaitabel indeling Joerie 4.png
    draaitabel indeling Joerie 4.png
    10,1 KB · Weergaven: 58
  • draaitabel indeling Joerie 5.png
    draaitabel indeling Joerie 5.png
    12,4 KB · Weergaven: 60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan