• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maandlasten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoornvan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 feb 2002
Lezers,

Weet iemand hoe je een berekening moet maken voor een lening?
B.V.B. Je leent 10.000 en je wil dit in 3 jaar aflossen tegen 3% rente.
Hoeveel moet je dan per maand betalen?

Alvast bedankt.

Ingrid,
De formule =BET(rente/12;termijn*12;-bedrag) geeft 541,36- bij 15000 over 36 mnd. rente 1,38% p/mnd
Ik heb de financiele functies opgehaald met je link.
Nu geeft hij bij de 1e bet. 15000 afl. 541,36 rente 199,53
Bij de 36e mnd geeft hij;
248,16- afl. 541,36 rente 10,90-
Dus zou ik dit dan teveel hebben betaald?
Of doe ik iets fout?

Geplaatst door Hoornvan
Dus zou ik dit dan teveel hebben betaald?
Of doe ik iets fout?
Dan heb je inderdaad teveel betaald.
Jij (en Ingrid) gaan er (te goeder trouw overigens) van uit dat een rente van 3 procent per jaar overeenkomt met 3/12 procent per maand. Ook de helpfile van Excel geeft dat aan, maar dat is niet juist (Dat is overigens de eerste fout die ik (wat de uitleg bij functies betreft) ben tegengekomen in de Excel-helpfile, die ik over het algemeen zeer goed vind. En terzijde: ik heb in het verleden Microsoft reeds op die fout gewezen). Als het om kleine bedragen gaat, speelt die fout uiteraard niet zo'n grote rol, maar bij grote bedragen wel.
Een percentage van 3 procent per jaar komt in werkelijkheid overeen met 0,24663 procent (=0,0024663) per maand. Gebruik dat getal is in je berekening, dan zal de uitkomst meer de werkelijkheid benaderen.
Los van bovenstaande speelt bij rente- en aflossingberekening ook een rol of de rente vooraf (aan het begin van een periode) of achteraf wordt betaald.

Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid Hoornvan:
Uit je vraag blijkt niet welke wijze van aflossing je wenst te hanteren. Er zijn verschillende mogelijkheden. Lineaire aflossing en aflossing op annuïteitsbasis zijn heel bekende (maar er zijn ook andere).
De functie BET berekent een annuïteit. Die moet je in jouw geval als volgt gebruiken:
=Bet(0,2466/100;36;15000) = - 435,95 (dat de uitkomst negatief is, ligt aan de definiëring van de functie). De rente over de eerste maand is in dit geval gelijk aan 15000*0,2466/100 = 36,99 en de aflossing dus 398,96.
Kies je voor lineaire aflossing, dan is de eerste periode de rente eveneens gelijk aan 36,99 en de aflossing aan 15000/36 = 416,67 .
Deze berekening verschilt niet zoveel van de berekening waarbij je als maandpercentage 3/12 zou nemen. Dit levert aan annuïteit op: =Bet((3/12)/100;36;15000) = -436,22 . Dat het verschil niet groot is ligt aan het feit dat het hier om een relatief laag bedrag gaat. Bij (zeer) grote bedragen speelt dit verschil echter wel een belangrijke rol.
Hope this helps.

Hartelijk dank Fra voor de goede uitleg.
Het werkt nu goed.

Groetjes van Hoorvan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan