• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maandnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
B2 kan de uitkomst 1 t/m 12 hebben, de maanden van het jaar. Nou wil ik A2 zo opmaken dat als B2 bijvoorbeeld de waarde 3 heeft er in A2 automatisch maart komt te staan.

Is dat mogelijk?

Zet deze formule in A2

Code:
=DATUM(JAAR(B2);B2;1)

stel de celeigenschappen (tabblad Getal, optie Aangepast) in op mmmm

Hoi,

Ja, of gewoon in A2 =datum(1;b2;1)
En je geeft A2 de 'datum'-opmaak MMMM

Dit werkt. Nu kan ik het eenvoudiger maken. Cel B2 kan elke datum van het jaar bevatten. Cel A2 moet dezelfde maandnotatie hebben maar nu afgeleid van een dag in het jaar.
Met andere woorden: als B2 de datum 03-01-2011 bevat, wil ik dat A2 automatisch januari noteert.

Hoe ziet de formule er dan uit?

Misschien zien jullie wat anders dan ik.
Ik zie in deze sheet in A2 januari staan en in B2 02-02-2011.
In A2 zou toch nu februari moeten staan?:shocked:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Sorry, je hebt gelijk.
In A2 moet 'gewoon' staan =B2

Wat er met de formule =maand(b2) gebeurt is, dat deze het seriële getal van de maand retourneert; dat is bij de gegeven datum (2-2-2011) uiteraard 2.
Bij de notatie 'mmmm' interpreteert Excel (volgens de juliaanse kalender) dit seriële getal echter als: de tweede dag vanaf 1-1-1900.
Het resultaat zal dan altijd januari zijn, welke datum je ook in B2 invult, want =maand(B2) levert nooit een waarde op die hoger is dan 12 ..... dus nooit hoger dan de twaalfde dag vanaf 1-1-1900.

Nog even een aanvulling:
Wil je bij de weergave in A2 niet afhankelijk zijn van de notatie die je er middels 'celeigenschappen' aan geeft, dan zou je de functie =TEKST() kunnen gebruiken. De formule wordt dan: =TEKST(b2;"mmmm")

Laatst bewerkt:
Ik ben er inmiddels uitgekomen, bedankt ! Sorry voor de late reactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan