• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maandtotalen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pbongenaar

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2007
Ik heb een vraag,

ik heb een lijst met dagelijkse informatie, met een kolom met de datum, van 01-01-2008 t/m 31-12-2008 en de andere kolom de dagtotalen.
Nu wil ik dat een formule mij helpt om per maand de dagtotalen op te tellen.
Wie kan mij hier mee helpen???? dus januari is

Groet,

Paul

Ik heb een vraag,

ik heb een lijst met dagelijkse informatie, met een kolom met de datum, van 01-01-2008 t/m 31-12-2008 en de andere kolom de dagtotalen.
Nu wil ik dat een formule mij helpt om per maand de dagtotalen op te tellen.
Wie kan mij hier mee helpen???? dus januari is

Groet,

Paul
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(A1:A400)=1)*(B1:B400))

Het mooiste zou zijn om de maand te refereren aan een andere cel zodat je de formule naar beneden kunt slepen voor de overige maanden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

dank voor je snelle antwoord.
Volgens mij snap ik de formule, echter wat bedoel je met "de maand te refereren aan een andere cel zodat je de formule naar beneden kunt slepen"

Groet,

Paul

Volgens mij snap ik de formule, echter wat bedoel je met "de maand te refereren aan een andere cel zodat je de formule naar beneden kunt slepen"

Groet,

Paul

De 1 in de formule geeft de maand aan (januari dus). Je kunt dit ook laten verwijzen naar een cel waar je de maand opgeeft waarvan je het totaal wilt hebben.

Groet,

Paul

In de formule staat onder meer =1 (maand januari)
Ik kan mij voorstellen dat je de tekst "januari" al ergens hebt staan. Dus ipv steeds de 1 te veranderen in 2, 3 enz zou je de formule kunnen aanpassen zodat je naar de cellen beneden kunt slepen en je in 1 keer klaar bent.
Het hoeft niet, het is maar een gedachte.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

=SOMPRODUCT((MONTH($B$3:$B$374)=1)*($C$3:$C$374))

Of een celverwijzing ipv de 1 zoals besproken hierboven.

Wigi

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(B3:B374)=[B]MAAND([/B]B3[B])[/B])*(C3:C374))

De waarde in cel B3 is een datum.
Nu zoekt de formule naar de maand van B3.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt!!! Ik ben weer vooruit geholpen!! Mijn vraag is opgelost

Groet,

Paul

weektotalen optellen

Ik heb een lijst van 01-01-2008 tot einde van het jaar. De maandtotalen kan ik nu met de formule optellen, is er ook een mogelijkheid om de dadelijkse gegevens per week op te tellen(mij lukt het niet met het aanpassen van de formule, dus wie wil mij helpen?)
Zie ook eerder bijgevoegd bestand

Groet,

Paul

Je moet in een extra (verborgen) kolom bepalen wat het weeknummer is bij een datum. Formules daarvoor staan zeker al op het forum hier en op internet.

Vervolgens optellen zoals je ondertussen kan ;)

Wigi

allebei erg bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik weer volop mee vooruit.

Dit is een echt fantastisch forum!

Groet,

Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan