Eagle Creek
Verenigingslid
- Lid geworden
- 3 okt 2002
- Berichten
- 26.338
Economische Zaken en KPN nemen maatregelen om de snel groeiende schade van autodialers te voorkomen en te verlichten.
Dat bleek gisteravond uit een uitzending van tv-programma Nova. Dit belichtte de problemen met autodialers, dat zijn stiekem op pc's geïnstalleerde programmaatjes die via het modem naar dure nummers bellen.
Het probleem van autodialers is al een jaar of tien oud, en duikt steeds weer op in golven van aanvallen van valse installaties van programmaatjes. Dat is ook nu het geval.
KPN krijgt per week 100 tot 200 meldingen over onverklaarbaar hoge telefoonrekeningen die uiteindelijk op conto komen te staan van een autodialer. Daarnaast waarschuwt KPN per week zelf nog eens zo'n aantal klanten voor dit probleem, op grond van ineens hoge belkosten. Dit vertelde in de uitzending Michiel Buitelaar, Directeur Consumenten bij de Divisie Vaste Net van KPN.
Ook de Opta stelt een toename vast van het misbruik met autodialers en vindt dat telecombedrijven wel degelijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen tegenover klanten. Datzelfde zei een gebruiker in de uitzending van Nova. Hij vindt dat KPN bij machte is om er iets tegen te doen en eist het te veel betaalde geld terug.
Deze gebruiker kreeg overigens op een bepaald moment van KPN het advies om het bellen naar het buitenland te blokkeren. "Dat is net zoiets als adviseren om je auto te laten staan om ongelukken te voorkomen", aldus de verbolgen internetter. Hij zegt naar de rechter te stappen als KPN hem nu niet schadeloos stelt voor de totaal 1.045 euro aan verlies door een autodialer.
KPN kan er nu niets tegen doen. Volgens Buitelaar is het telecombedrijf verplicht om verbindingen te leveren en internationaal te verrekenen, ook met louche bedrijfjes die via autodialers op hoge kosten naar staatjes als Diego Garcia en Tuvalu laten bellen.
Economische Zaken bereidt nu een wetswijziiging voor die KPN instrumenten moet geven om wel in te grijpen. Zo krijgen telecombedrijven de mogelijkheid om betaling op te schorten aan louche bedrijfjes bij misbruik van nummers.
Verder vindt EZ dat de gebruiker zelf met zijn telecombedrijf een maximale duur van een belgesprek kan afspreken en eventueel maximale kosten.
Bovendien wil Economische Zaken een voorziening waar de burger zijn geld terug kan krijgen als de klacht gegrond is. Op dit moment is dat niet mogelijk. Dat laatste zou moeten plaatsvinden via een waarborgfonds. Ook KPN heeft daar wel oren naar.
Overigens vond nog niet zo lang geleden het plaatsen van autodialers ook door Nederlandse bedrijven plaats, vaak in combinatie met browserkaping.
Planet.nl
Dat bleek gisteravond uit een uitzending van tv-programma Nova. Dit belichtte de problemen met autodialers, dat zijn stiekem op pc's geïnstalleerde programmaatjes die via het modem naar dure nummers bellen.
Het probleem van autodialers is al een jaar of tien oud, en duikt steeds weer op in golven van aanvallen van valse installaties van programmaatjes. Dat is ook nu het geval.
KPN krijgt per week 100 tot 200 meldingen over onverklaarbaar hoge telefoonrekeningen die uiteindelijk op conto komen te staan van een autodialer. Daarnaast waarschuwt KPN per week zelf nog eens zo'n aantal klanten voor dit probleem, op grond van ineens hoge belkosten. Dit vertelde in de uitzending Michiel Buitelaar, Directeur Consumenten bij de Divisie Vaste Net van KPN.
Ook de Opta stelt een toename vast van het misbruik met autodialers en vindt dat telecombedrijven wel degelijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen tegenover klanten. Datzelfde zei een gebruiker in de uitzending van Nova. Hij vindt dat KPN bij machte is om er iets tegen te doen en eist het te veel betaalde geld terug.
Deze gebruiker kreeg overigens op een bepaald moment van KPN het advies om het bellen naar het buitenland te blokkeren. "Dat is net zoiets als adviseren om je auto te laten staan om ongelukken te voorkomen", aldus de verbolgen internetter. Hij zegt naar de rechter te stappen als KPN hem nu niet schadeloos stelt voor de totaal 1.045 euro aan verlies door een autodialer.
KPN kan er nu niets tegen doen. Volgens Buitelaar is het telecombedrijf verplicht om verbindingen te leveren en internationaal te verrekenen, ook met louche bedrijfjes die via autodialers op hoge kosten naar staatjes als Diego Garcia en Tuvalu laten bellen.
Economische Zaken bereidt nu een wetswijziiging voor die KPN instrumenten moet geven om wel in te grijpen. Zo krijgen telecombedrijven de mogelijkheid om betaling op te schorten aan louche bedrijfjes bij misbruik van nummers.
Verder vindt EZ dat de gebruiker zelf met zijn telecombedrijf een maximale duur van een belgesprek kan afspreken en eventueel maximale kosten.
Bovendien wil Economische Zaken een voorziening waar de burger zijn geld terug kan krijgen als de klacht gegrond is. Op dit moment is dat niet mogelijk. Dat laatste zou moeten plaatsvinden via een waarborgfonds. Ook KPN heeft daar wel oren naar.
Overigens vond nog niet zo lang geleden het plaatsen van autodialers ook door Nederlandse bedrijven plaats, vaak in combinatie met browserkaping.
Planet.nl