Maatregelen EZ en KPN tegen autodialers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Berichten
26.338
Economische Zaken en KPN nemen maatregelen om de snel groeiende schade van autodialers te voorkomen en te verlichten.

Dat bleek gisteravond uit een uitzending van tv-programma Nova. Dit belichtte de problemen met autodialers, dat zijn stiekem op pc's geïnstalleerde programmaatjes die via het modem naar dure nummers bellen.

Het probleem van autodialers is al een jaar of tien oud, en duikt steeds weer op in golven van aanvallen van valse installaties van programmaatjes. Dat is ook nu het geval.

KPN krijgt per week 100 tot 200 meldingen over onverklaarbaar hoge telefoonrekeningen die uiteindelijk op conto komen te staan van een autodialer. Daarnaast waarschuwt KPN per week zelf nog eens zo'n aantal klanten voor dit probleem, op grond van ineens hoge belkosten. Dit vertelde in de uitzending Michiel Buitelaar, Directeur Consumenten bij de Divisie Vaste Net van KPN.

Ook de Opta stelt een toename vast van het misbruik met autodialers en vindt dat telecombedrijven wel degelijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen tegenover klanten. Datzelfde zei een gebruiker in de uitzending van Nova. Hij vindt dat KPN bij machte is om er iets tegen te doen en eist het te veel betaalde geld terug.

Deze gebruiker kreeg overigens op een bepaald moment van KPN het advies om het bellen naar het buitenland te blokkeren. "Dat is net zoiets als adviseren om je auto te laten staan om ongelukken te voorkomen", aldus de verbolgen internetter. Hij zegt naar de rechter te stappen als KPN hem nu niet schadeloos stelt voor de totaal 1.045 euro aan verlies door een autodialer.

KPN kan er nu niets tegen doen. Volgens Buitelaar is het telecombedrijf verplicht om verbindingen te leveren en internationaal te verrekenen, ook met louche bedrijfjes die via autodialers op hoge kosten naar staatjes als Diego Garcia en Tuvalu laten bellen.

Economische Zaken bereidt nu een wetswijziiging voor die KPN instrumenten moet geven om wel in te grijpen. Zo krijgen telecombedrijven de mogelijkheid om betaling op te schorten aan louche bedrijfjes bij misbruik van nummers.

Verder vindt EZ dat de gebruiker zelf met zijn telecombedrijf een maximale duur van een belgesprek kan afspreken en eventueel maximale kosten.

Bovendien wil Economische Zaken een voorziening waar de burger zijn geld terug kan krijgen als de klacht gegrond is. Op dit moment is dat niet mogelijk. Dat laatste zou moeten plaatsvinden via een waarborgfonds. Ook KPN heeft daar wel oren naar.

Overigens vond nog niet zo lang geleden het plaatsen van autodialers ook door Nederlandse bedrijven plaats, vaak in combinatie met browserkaping.


Planet.nl
 
En op wat voor manier is computeraar hier tegen te beschermen???
 
Zo stop je dialers en hoe dialers te voorkomen, duidelijk artikel van planet.nl: *Klik* Ook SpywareBlaster (gratis) werkt preventief: "Prevent the installation of ActiveX-based spyware, adware, browser hijackers, dialers, and other potentially unwanted pests." Hier worden de updates gemeld.

En verder schijnen nog veel kabelgebruikers het oude analoog modem in de pc te hebben, verwijderen of stekkers er uit doen dus...:cool:
 
Laatst bewerkt:
:thumb: De handleiding van SpywareBlaster is trouwens op het antispywareoffensief.nl te vinden: *Klik*
 
KPN dwarsligger bij aanpak autodialers

Den Haag, 10.30 uur - automatiseringgids.nl KPN ligt dwars bij de bestrijding van autodialers, software die een computer automatisch stiekem laat bellen met dure telefoonnummers. Dat meldt De Volkskrant vandaag.

Het ministerie van Economische Zaken wil volgende maand een aantal maatregelen afkondigen tegen deze vorm van fraude, waarbij telefoonrekeningen hoog kunnen oplopen. Meestal worden zonder dat de gebruiker het weet programma’s op de pc geïnstalleerd die via de analoge telefoonlijn of ISDN dure nummers bellen. Elke week krijgt KPN tussen de honderd en tweehonderd klachten van klanten, die torenhoge telefoonrekeningen krijgen. Rekeningen tot vele honderden euro’s zijn geen uitzondering.

Het ministerie wil dat klanten bij KPN kunnen vastleggen hoe lang binnenlandse en internationale gesprekken maximaal kunnen duren, om de schade beperkt te houden. KPN noemt dit voorstel echter 'onuitvoerbaar'. Het telecombedrijf zegt in De Volkskrant dat het ondoenlijk is met de bezitters van 7 miljoen telefoonlijnen individueel afspraken te maken. Waarom dat in België wel mogelijk is, kan een woordvoerder niet verklaren.

KPN zegt wel bepaalde nummers af te kunnen sluiten, zoals alle internationale gesprekken of bepaalde 0900-nummers. Ook bepleit het telecombedrijf een direct verbod op autodialers zoals in Duitsland het geval is. Dit verbod haalt echter weinig uit voor autodialers die vanuit het buitenland op internet worden verspreid. Ook in Engeland zijn inmiddels maatregelen genomen. BT sluit voortaan ieder verdacht nummer zonder pardon af.
 
Eigenlijk zou elke provider bij het aangaan van een ISDN- of analoge internetaansluiting verplicht moeten worden gesteld om een er programmaatje bij te leveren wat de duur en kosten van de internetverbinding bijhoudt én gaat 'alarmeren' als er via een ander (afwijkend) nummer wordt ingebeld.
 
Laatst bewerkt:
Overlast 'dialers' aangepakt

DEN HAAG - telegraaf.nl KPN, branchegenoten en de telecomwaakhond Opta gaan gezamenlijk misbruik via 'dialers' aanpakken. Van internationale telefoonnummers die de oplichters gebruiken, komt een zwarte lijst. Telecomaanbieders mogen deze nummers blokkeren.

Een 'dialer' is een computerprogrammaatje dat betaling via internet mogelijk maakt. Het programma verbreekt de verbinding met de provider en belt vervolgens tijdelijk in op een betaald telefoonnummer. 'Dialers' worden met name gebruikt om het downloaden van muziek, ringtones, foto's en films te kunnen betalen.

Er zijn partijen die internetgebruikers 'dialers' laten installeren zonder dat zij daarom hebben gevraagd. Volgens KPN rekenen ze vervolgens tot 2 euro per minuut voor het inbellen op hun nummers.

Nog een topic over dialers: *klik*
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan