Mac adres een eigen IP adres geven in een Sweex Modem/router

• Onderwerp starter Onderwerp starter 3XL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

3XL

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2005
Ik wil dat elke pc(5stuks) binnen mijn netwerk allen een eigen vast IP adres hebben.Ik maak gebruik van een Sweex modem/router anex A om de pc's met elkaar te verbinden icm een hub 2 pc's hangen direct aan de router en de 3 andere pc's hangen aan de hub die vervolgens aan de router hangt.
Alle pc's kunnen u normaal van het internet gebruik maken en ook onderling met elkaar bestanden uitwissellen.

Echter iedere keer bij opstarten van de pc krijgt hij een willekeurig ip adres binnen de opgegeven range, ik wil dat elke pc een eigen ip adres heeft.

Nu heb ik gehoord dat je dan het mac adres aan een ip adres moet hangen, de mac adressen zijn allen al bekent.

Weet iemand hoe ik dit kan realiseren?

THNX 3XL

Je kunt onder tcp/ip bij laternatieve configuratie IP nummers hard inkloppen zodat ze per computer vast staan.Voeg daar Gateway en DNS servers aan toe.

Doe ons eens vertellen welke router je hebt, dan kunnen we je stap voor stap inclusief de ip adressen helpen met wat je moet doen.
Het mac adres heeft hier feitelijk niks mee te maken.

Laatst bewerkt:
Het is de Sweex CC300010 ADSL modem/router anex A

en dan maakt het verder niet uit in welke range de IP adressen zitten maar het zijn nu adressen in de 10.0.0.** serie

Laatst bewerkt:
Dat is niet helemaal waar.Ze moeten wel in een range zitten anders gaat het niet werken.Probeer het maar eens.

Nou het is officiel zo...
Als je harde ip adressen wilt aanmaken dan moet je eerst weten wat de range vd DHCP server is vd router, deze moet je kunnen vinden in de router, als je dan zeker wilt zijn van een vast ip adres, dan begin je met tellen boven deze range.
Doe je dat niet dan kun je alsnog een keer tegen het feit aanlopen dat een pc of niet wordt herkend of toch stiekem een ander ip verkrijgt, het klinkt niet logisch maar als je de werking van een DHCP server snapt is het dat toch wel stiekem.
Nou weet ik dat de range van die router loopt van 10.0.0.150 tot 10.0.0.200, tenminste dat is is gangbaar.
Je gaat dus nu de netwerkinstellingen per pc opvragen en plaats ipv een automatisch ip adres verkrijgen nu zelf een ip adres. Deze wordt dan 10.0.0.201 bij de eerste pc, als gateway geef je het ip adres in van je router, dus het adres waarmee je normaliter naar je router toe gaat om dingen te stellen.
Je begint als eerst met 1 pc voor de check. De dns instellingen laat je nog even kaal. Dat komt wel in een volgende stap.
Probeer maar, als het niet werkt, geen paniek, we kunnen alles zo weer terug zetten.

Hoi JJW,

klopt het dat de range niet bij 150 begint maar gelijk achter het IP adres van de router/gateway aan, gateway is 10.0.0.2 en als ik zelf een adres laat geven krijg ik zelf vaak 10.0.0.13 maar een andere pc in het netwerk begint dan met 10.0.0.3 en da andere volgen daarop.
Heb ik het goed begrepen dat ik deze instellingen in de TCP/IP eigenschappen van de pc ingeef en niet in de instellingen van de router?

Ik heb geprobeert in de TCP/IP van de pc om als IP adres 10.0.0.3 op te geven met als subnetmask 255.0.0.0(gaf hij zelf al) en de gateway op 10.0.0.2
De DNS adressen heb ik leeg gelaten, echter hierna had ik inderdaad een het 10.0.0.3 adres gekregen maar geen toegan meer op het internet, kopmt dit door de lege DNS adressen?

Heb ik maar weer een automatische toewijzing aangevinkt.

Of had ik deze wijzigingen moeten maken zoals upsidaisy meldt in de alternatieve configuratie ?

Nee dat komt omdat je in de internetexplorer ook nog moet aangeven dat je nu de instellingen wilt overnemen van de netwerk configuratie en of dat je wilt dat je de proxy automatisch laat zoeken, je moet even kijken bij de verbindings instellingen van de internetexplorer en daar even kiezen eerst het 1 en dan het ander, 1vd instellingen moet het doen, het is wel eens maar net hoe het wil, ik maak mee op 1 pc dat het soms zo en soms zo is, hoe vreemd ook.
En inderdaad, bij jouw router zou dat wel kunnen dat de dhcp pool range meteen aansluit achter de 10.0.0.2, maar nogmaals, dit moet je kunnen vinden in de router, daar zul je iets van dhcp instellingen hebben en daar moet ook de range aangegeven staan.
DNS instellingen op de netwerk omgeving, hebben alleen maar van invloed dat de uitgaande pingen altijd als eerst naar 1 vd ingestelde dns nummers gaat, als je die nummers nog niet hebt verkregen van je provider, dan zou je even kunnen zoeken op hun site of je zou even een mailtje kunnen zenden naar ze. Maar in dit tijdperk is het eigenlijk niet meer nodig deze in te vullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan