MAC adres uniek op het internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

faamugol

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2008
Hallo,

Ik weet dat het MAC adres op uniek manier een computer identificeerd op een lmocal netwerk.

Wat dan op het internet ? Met ander woorden, mijn Ethernetkaart is uniet in de wereld of ?

Als deze kaart ooit kapot is gegaan, wordt een nieuwe van gemaakt ?
zijn afspraaken tussen fabricanten om uniek nummer te koppelen aan netwerkkaarten ?

Het MAC adres staat gecodeerd op 3 bytes, ist dat genoeg voor de hele wereld ?

alvast bedabkt voor een toelichting, ik ben in deze wereld van netwerken

Het MAC-adres is uniek in de wereld. En zover ik weet worden die nummers niet hergebruikt.

Mijn MAC-adres is 00-19-CB-03-EA-B6
Dat zijn nog steeds 6 bytes in mijn telling, geen 3. Overigens is een deel ervan een aanduiding van de fabrikant en er zijn enkele MAC-reeksen die privé naar eigen inzicht gebruikt/toegekend mogen worden. Die privéreeksen zijn van belang als (bijv. uit beveiligingsoogpunt) het MAC-adres van een netwerkkaart in een server constant moet blijven, ook als de netwerkkaart vervangen moet worden bij defecten etc.

Tijs.

Hoi,

Tóch heeft faamugol (ongewild) een punt:
Je kunt een mac-adres z.g. 'klonen' hetgeen in het verleden bij sommige providers moest op een router, waar er voordien een directe verbinding tussen pc en modem was.
Toen dat later niet meer nodig was, kon je toch een willekeurig samengesteld mac-adres gebruiken .....

bedankt allemaal voor uw antwoorden,

maar raken die nummers toch op op een gegevens moment, en wat dan ?

want dan hebben we 256x255x256x255x256x255=281.474.976.710.656 mogelijkheden.

zijn afsraken gemaakt tussen fabricanten of zo ?

alvast bedankt,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan