MAC filtering aan of uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Berichten
754
Ik ben momenteel nogal bezeig met mijn draadloze netwerk. Ik heb regelmatig gasten die graag willen internetten. Afgezien van het bereik van mijn Livebox (zie mijn andere vraag in deze sectie) doet zich een ander probleem voor. De ene notebook of Iphone verbindt zich zonder problemen met MAC filtering aan, voor de andere moet de MAC filtering juist uit staan.
Weet iemand hoe dat komt ? Ligt dat aan instelling op de notebook/Iphone en zo ja waar is dat te veranderen.
 
Je zal het mac-adress van het apperaat wat niet op het netwerk kan komen, in de livebox moeten toevoegen. Hoe dit precies ging kan ik me zo niet herinneren.
 
Tja .... daar heb ik niet veel aan. Iemand anders een suggestie?
 
Simpel: MAC-filtering UITzetten.

MAC-filtering is maar een matige extra laag van beveiliging en zorgt ervoor dat van alle apparaten die draadloos verbinden (ook van mensen die tijdelijk van je netwerk gebruik willen maken zoals je schreef) de MAC-adressen van de door hen gebruikte draadloze netwerkkaart in de MAC-filtering lijst moeten worden toegevoegd.

Belangrijkste is dat je je netwerk zo goed mogelijk beveiligd (liefst met WPA-2 beveiliging), en daarbij een zo lang mogelijke encryptiesleutel gebruikt die hoort bij die beveiliging en niet te raden is. Verwerk er dus hoofd- en kleine letters, cijfers en 'speciale tekens' zoals @#$%&* in.

Tijs.
 
Bedankt dnties. Ik gaf in mijn vraag al aan dat sommigen zich niet kunnen verbinden met het netwerk als de MAC-filtering uit staat; daar moet hij juist aan staan? Weet jij waaraan dat ligt? Het lijkt me een instelling op hun notebook/IPhone.
 
Als MAC-filtering uitstaat moet elk (draadloos) verbonden apparaat gewoon een ip-adres kunnen krijgen. Als dat niet het geval is, dan is er een (andere) instelling niet in orde.

Tijs.
 
De vraag is dan natuurlijk: welke instelling? Iemand een idee?
 
Ik denkt niet dat we van hieruit een beoordeling kunnen doen, maar wellicht geven de volgende vragen/hints wat hulp:
a. Je hebt het merk + type router nog niet eens genoemd?
b. Welke instellingen heb je nu m.b.t. encryptie-soort en kunnen de verbindende apparaten dat allemaal wel aan? Er zijn (bijv.) draadloze clients die geen WPA2 ondersteunen etc.
Beste zou zijn dat je wat schermafdrukken van de huidige draadloze en beveiligingsinstellingen post, waarbij je (bijv. met rood) aangeeft met welke instellingen je hebt lopen experimenteren tot nu toe.
c. Je zou kunnen overwegen om de router terug te zetten naar fabriekswaarden en dan met de 'probleem'apparaten gaat proberen een nieuwe verbinding op te zetten. Zoals gezegd is MAC-filtering een instelling op de router die apparaten blokkeert. Zet MAC-filtering niet aan terwijl je gaat experimenteren hiermee en kijk welke instellingen wél goed samenwerken met de 'probleem'apparaten.
d. Wat bijv. een reden voor je probleem zou kunnen zijn is overbelasting van de router. In dat geval snap ik waarom het inschakelen van MAC-filtering 'helpt': Er kunnen dan simpelweg minder apparaten verbinden, en dat zorgt daarmee voor een lagere belasting van de router. Denk ihkv. 'overbelasting' aan:
- Zodanig slechte of algemeen bekende beveiligingsinstellingen in de router dat de hele buurt meelift met je Internet-verbinding, zodat óf teveel data/verbindingen over de draadloze verbinding gaan (denk aan meeliftende downloaders of hackers of virus/spyware/etc. besmette computers) óf het aantal uit te delen ip-adressen volledig is gebruikt.
- Een of meer apparaten in je eigen thuisnetwerk standaardmatig (te-)veel van de verbinding gebruik maken. Denk aan het draaien van een eigen (web-/ftp-)server, downloaders, virus/malware besmette computers etc.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Tijs voor je uitgebreide reactie.
Ik denk eerder aan een instelling op de gastgebruikers dan bij mijn pc, notebook en router(livebox), die altijd goed werken. Ik heb te maken met mensen die tijdelijk gebruik maken van mijn netwerk. Juist daar lukt verbinding bij de één met MAC-filtering aan; bij de ander moet ik hem juist uitzetten.
Beveiliging heb ik niet aan staan, omdat er hier weinig kans is dat vreemden gebruik maken van mij netwerk. Het is dus ook niet overbelast.
 
Als je nu (behalve soms MAC-filtering) helemaal geen beveiliging gebruikt nu zou ík het zo doen:
a. Maak schermafdrukken van de instellingen (bijv. de MAC-filtering tabel). Als de router het ondersteunt om de huidige configuratie in een soort 'instellingenbestand' op te slaan kun je dat óók doen. Mocht het (bijv. bij een PPPoA verbinding) nodig zijn dat je inlogt op de apparatuur van de provider voordat je router een Internet ip-adres krijgt, schrijf/zoek die gegevens dan even op. Schrijf ook de fabrieks-/providerwaarde op om de instelllingen van de router te kunnen veranderen, zodat je erin kunt zodra teruggezet naar fabriekswaarden.
Samenvattend komt het er op neer dat je ervoor zorgt dat je handmatig de Internet-verbinding weer kan opbouwen/herstellen indien nodig als je het apparaat terugzet naar fabriekswaarden (zie b.)
b. Zodra je weer met iemand te maken hebt waarbij MAC-filtering aan moet staan, reset de router naar fabriekswaarden en start vanaf 0 met diezelfde draadloze client. Kijk of dan nog steeds MAC-filtering nodig is. [Dit zou niet te lang hoeven te duren, gegeven dat je blijkbaar met weinig (beveiligings-)instellingen werkt.] Bouw het modulair op: Herstel eerst de Internet-verbinding op de router. Kijk daarna er een verbinding met de router tot stand komt vanuit de draadloze client etc.

Ander alternatief (dat zou ik aanbevelen als bovenstaande niets oplevert en/of als je geen zin hebt om de router te resetten naar fabriekswaarden) is een extra draadloos netwerk inrichten met een accesspoint dat je natuurlijk een heel ander kanaalnummer, SSID etc. geeft dan wat op je router staat ingesteld (natuurlijk die accesspoint daarna bedraad aansluiten op je router). Dat draadloze netwerk dan als alternatief netwerk gebruiken, mocht het niet mogelijk zijn om te laten verbinden met je router.
Je zou kunnen overwegen om voor de accesspoint (expres) een ander merk te nemen dan van je router, om het echt een alternatief te laten zijn.

Meer is er niet dat ik kan melden/aanbevelen: Er is ergens iets grondig mis als MAC-filtering aan-/uitzetten een rol speelt in het wel of niet kunnen verbinden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt me allemaal een beetje ingewikkeld. Ik ga één en ander uitproberen zodra er weer iemand van mijn netwerk gebruik wil maken. Dan wordt het me misschien meer duidelijk.
 
Even kort samengevat (gebruik mijn vorige instructie voor meer details):
a. Zorg ervoor dat je weet wat de (vooral draadloze) instellingen zijn op je router op dit moment en zorg ervoor dat je weet welke gebruikersnaam/wachtwoord combinatie na terugzetten naar fabriekswaarden heeft zodat je 'm beheren kunt.
b. Reset de router naar fabriekswaarden en begin dus met een schone lei. Experimenteer (met stapjes) of ook dan verbindingen (soms) onmogelijk zijn als MAC-filtering uitstaat en/of er ook andere instellingen een rol spelen.

Aangedragen alternatief is om een extra draadloos netwerk aan te maken m.b.v. een accesspoint, bijv. speciaal voor je gasten. Die accesspoint kan, na doen van draadloze instellingen, gebruik maken van de Internet verbinding door de accesspoint op een LAN-(=bedrade) netwerkverbinding van de router aan te sluiten.

Persoonlijk zou ik niet gaan experimenteren en gaan voor het alternatief. Per slot kan die door de gasten en (evt.) door jouzelf en je gezin gebruikt worden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan