Mac wel goed beveiligd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saphira

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2004
Hallo:)

Ik heb voor het eerst na lang sparen :o een macbook :D
Ze vertelde in de winkel dat de laptap beveiligd is met een ingebouwde virus scanner en firewall,
ik hoefde verder niks te installeren omtrent beveiliging .
Maar terwijl ik met de laptop aan de gang was kon ik ergens ik weet al niet meer waar :o de firewall inschakelen
terwijl ze zeiden dat alles beveiligd is..........
Nu vraag ik me af staat de virus scan van de mac dan wel aan , kunnen jullie me helpen waar ik dat kan controleren .
En is het mogelijk om een test te doen of me laptop goed beveiligd is ?

Alvast bedankt en een fijn weekend ;)

Gr Saphira

Laatst bewerkt:
Je mac is standaard beveiligd met een soort virusscanner.

Zit je achter een router? Dan heb je geen firewall nodig. De firewall van de router filtert het binnenkomend en buitengaand verkeer.

Zo kun je je firewall aanzetten: Ga naar de Systeemvoorkeuren of System Preferences van OS X
Kies voor 'Sharing' en ga naar het tabblad 'Firewall'

Door op de knop 'Start' te drukken, is de firewall ingeschakeld, en wordt alle verkeer geblokkeerd.

Wanneer je onder het tabblad 'Services' een service zoals 'Personal File Sharing' aanklikt, zal de Firewall automatisch geconfigureerd worden zodat dit verkeer doorgelaten wordt.

je kunt eventueel zelf een service definiëren, met de knop 'New'.

je kunt zelf nog bijkomende services aankruisen, waarvan je wilt dat ze servertoegang hebben tot internet, ondanks de firewall

Ik zou de Firewall gewoon aanzetten ook al zit je achter een router, het kan nooit kwaad volgens mij...

Dankjewel voor u reactie freestyler:thumb:
Ik ben nu alweer wat verder , ik heb de firewall aangezet , merk er voor de rest weinig van .
Ben wel benieuwd wat voor melding ik krijg als ik op zo"n spam site of een of anderen virus tegen komt , bedoel
wat voor melding dat ik dan krijg van mijn Mac , daarom had ik dat best wel eens willen testen met een of anderen nep virus ofzow ..
bestaat zoiets ?

gr Saphira

Je mac is standaard beveiligd met een soort virusscanner.
Sorry, hier moet ik even corrigeren. Er staat standaard GEEN virusscanner op een OSX. Voor de veiligheid van je Windowsvrienden kan je het gratis ClamXav installeren. Dat werkt voldoende voor nu en is dus ook alleen om je Windowsvrienden ook als vrienden te behouden.
Als je in je Systeemvoorkeuren, ja in je Dock staat een programma met een icoon met een aantal grijze radertjes, kijkt. Open die eens, en zoek, als je Lion hebt, naar "Beveiliging en Privacy". Daar zie je bovenaan "Algemeen, Filevault, Firewall en Privacy staan. Druk eens op Firewall. Is het lampje groen dan staat hij aan, is hij rood, dan staat hij uit. Als je onderaan kijkt, zie je ook een button met "Geavanceerd" staan. Klik daar eens op. Nu zie je in dat venster alle programma's staan die gebruik maken van een internetverbinding. Rood is geblokkeerd, groen is toegestaan. Dat wordt min of meer zelf geregeld. Onder dat venster met de verbindingen zie je twee hokjes. Een met "Sta automatisch toe dat ondertekende software inkomende verbindingen ontvangt", en een met "Activeer Stealth-modus". Als zij nog niet aangevinkt zijn, is het verstandig dat te doen. De eerste spreekt voor zichzelf, de tweede is zoals het vliegtuig "Stealth". Onzichtbaar voor anderen. Met een zogenoemde poortscanner kan je testen of al jou poorten gesloten zijn.
Succes met je Macbook.

Laatst bewerkt:
Oke sorry voor de foute informatie!

Heb inmiddels ook even dat programma gedownload en de firewall ingeschakeld.

Dit is waarom ik helpmij zo leuk vindt... natuurlijk niet om foute informatie te geven maar dat ik elke dag iets nieuws leer!

Dankjewel macfreak64 voor de link van ClamXav :thumb:
Moet alleen nog ff het progje gaan begrijpen , ik heb hem geinstalleerd maar ik moet hem wel na iedere opstart van de mac
weer aan klikken om hem weer te activeren ....

Als het goed is, vraagt hij ook om een ClamXav Sentry. Dat is een programma dat nats het grote ClamXav draait. Die staat in je menubalk bovenaan. Die start bij elke inlog weer op. Het programma ClamXav hoef je niet te openen. Die draait op de achtergrond samen met de Sentry.

Goede morgen Mac freak !
heb dus Clamxav geistalleerd,als ik me macbook opstart dan zie ik dus niks over Clamxav staan .
Als ik bij systeemvoorkeuren>gebruikers en groepen>inloggen slotje opent >zie ik ook helemaal niks staan wat er op strat
dus ook geen Clamxav.
Dus ik moet echt naar programma's gaan daar staat Clamxav om hem te activeren .
als ik Clamxav heb opgestart krijg ik een tablad te zien met :

Clamxav > Applications

ScanwithClamxav.plugin How to instal the plugin

exstras Clamxav engine remover

Ook zie ik rechts van mijn bureaublad een soort van harde schijf staan van Clamxav.

eerlijk gezegd .....ik weet eigenlijk niet wat ik er mee aan moet ........helluuup:o

Laatst bewerkt:
Klik eens op die harde schijf van ClamXav. Die moet je even openen . In die harde schijf staat een icoon. Dat icoon heet ClamXav en is blauw. Sleep dat icoon naar je map programma's. Van de map Programma's start je ClamXav op. Klik dan eens op die harde schijf op je bureaublad ScanwithClamXav.plugin. Als het goed is pakt hij hem zelf op en anders dan moet je hem even handmatig installeren. In het document "How to install the plugin" leggen zij je uit waar hij moet staan.

Hoi macfreak64
Ik heb het nu handmatig gedaan , daarna heb ik een tijd ingevuld dat ClamXav automatisch
op een bepaalde tijd moet gaan scanne, ongeveer om die tijd heb ik de macbook weer aangezet en zonder
dat ik ook maar iets heb aangeklikt begon ClamXav automatisch te scannen ,dus ik neem aan dat hij nu ergens
automatisch na de opstart van de mac opgestart staat ...

Dat is goed mogelijk. Als ClamXav in je Dock staat, kan je aan de rechterzijde van je muis drukken. Je krijgt dan een contextueel menu. Daar staat, als het goed is, ook een mogelijkheid om het automatisch openen uit te schakelen. Als je nog vragen hebt, roep je maar.

Ik denk als ik zelf alles wat ik download ClamXav ff die bestanden laat checken op virussen,
en voor de zekerheid ClamXav 1 of 2 keer per week alles laat scannen dat verders ClamXav eigenlijk
niet automatisch opgestart hoeft te worden ....

Dat is goed. Als je alle bestanden laat scannen is zelfs 1 keer per maand meer dan voldoende. Ik doe dat ook maar een keer per ± 2 maanden. Tot nu toe is er nog geen enkel virus, wat anderen ook zeggen. Datgene wat je wel vaker hoort zijn Trojan's en Malware. Maar als jij niet op ECHT vage websites komt, hoef jij je niet echt druk te maken v.w.b. virussen. En zelfs dan. Ik heb al 13 jaar een Mac, en nog geen enkel virus gehad. Hou je Mac ook verre van programma's om je besturingssysteem te onderhouden. Dat kan hij allemaal zelf wel.

macfreak64:)

Heeeel erg bedankt voor je hulp , heb veel geleerd van je antwoorden op mijn vraag:thumb:
Fijne zondag nog en greetzz Saphira;)

Ff vraagjuu nog

Hallo macfreak64

Omdat jij een Mac freak ben :d heb ik nog ff een kort vraagje over internet beveiliging .

Ik wil thuis of in het buitenland ook wel eens internet bankieren , kan ik dit nu ook veilig
met ClamXav doen ?

Alvast bedank voor het lezen van mijn vraag ;)

Groetjes Saphira

Laatst bewerkt:
Hoi, Saphira
Sorry voor de late reactie. Thuis met een beveiligde Wi-Fi verbinding is geen probleem om te internetbankieren. In het buitenland moet je wel voorzichtig zijn. Daar zijn Wi-Fi verbindingen meestal niet beveiligd of slecht beveiligd. Kijk altijd of de verbinding WPA beveiligd is. En ja, dat kan ook als ClamXav gewoon draait.
Veel succes en plezier

Allereerst Super;) dat je alsnog reageert :thumb:

Ok ,stel, nu neem ik een Windows 7 laptop mee , waarop een virus scanner en een firewall geinstalleerd
staan , nu wil ik via gratis Wifi van een hotel gaan internet bankieren , dan zou ik toch al met mijn eigen
laptop en eigen security beveiliging veilig bankieren buiten dat die Wifi van het hotel wel of niet beveiligd is ...?

Gr Saphira

Nee, internetbankieren in het buitenland is zeker discutabel. Ongeacht welk besturingssysteem. De veiligheid van Wi-Fi in een hotel is niet een garantie dat het niet een keer fout gaat. Aangezien Windows het meest gebruikt wordt, en daar dus de meeste gereedschappen van zijn om een computer te kraken, zou ik al heel voorzichtig zijn. Maar ook met OSX zal je goed op je tellen moeten passen. Het besturingssysteem mag dan we op dit moment veiliger zijn, toch is de beveiliging van de Wi-Fi verbinding een belangrijk punt. Vergeet dat niet. Dus, nee. Ik zou er erg voorzichtig mee zijn om te internetbankieren in het buitenland.

Laatst bewerkt:
Whow daar schik ik dus wel van :shocked:

In het vervolg ga ik exstra op letten of de verbinding goed beveiligd is :D

Dankjewel macfreak64 voor je duidelijke reacties :thumb:

Groetjes Saphira

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan