• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Machtsverheffen / worteltrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedenavond,

Meer dan 20 jaar geleden heb ik voor de laatste keer wiskunde gehad op school en daarom ben ik ook al heel veel vergeten.
Voor velen van u heb ik nu een heel simpele wiskundige vraag waarop ik helaas het antwoord niet meer weet.

Hoe moet ik in de volgende berekeneningen bepalen wat de waarde voor "n" is ?
n
bv. 3 = 81 ik weet dat n hier 4 moet zijn, maar wat is hiervoor de formule in excel.

n
5 = 125 hier is 3 de uitkomst voor n.

Sorry, voor deze gemakkelijke vraag, maar toch zou ik graag uw hulp hebben.

Bedankt alvast.

Eric

Evelthoven, Opzich volgt Excel gewoon de namen die je ook gewend bent in de wiskunde. Dus machtsverheffen is 'Power' of 'Macht'. Voor je voorbeeld wordt het
Code:
=POWER(5;3)
nederlands:
=MACHT(5;3)
Met als resultaat: 125

EDIT: En ik zie nu pas in je titel dat je óók het worteltrekken wilt weten....:) Ook hierbij hetzelfde laken een pak. Worteltrekken is 'SQRT' of 'Wortel'. Met als voorbeeld de wortel uit 81...
Code:
=SQRT(81)
nederlands:
=WORTEL(81)
Met als resultaat: 9

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
met logaritmen kom je al heel ver :
=LN(81)/LN(3) resultaat 4
=LN(125)/LN(5) resultaat 3

=MACHT(5;3)
Dat is hetzelfde als =5^3

=Wortel(25)
Is =5^0,5

De wortel van iets is niets anders dan tot de mach 'een breuk" van iets.

De derde machts wortel is dus tot de macht 1/3
De dertigste machts wortel is dus 1 tot de macht 1/30 etc etc

Ofwel => 5 tot de macht 3 = 125
125 tot de macht 1/3 is 5

Dit is de simpelste mogelijkheid om het te berekenen. Als formule betekend dit dus:

G = Grondtoal
E = Exponent
A = Antwoord

G^E = A

A^(1/E) = G

De vraag van Eric, was dacht ik :
Hoe bereken je "E" in G^E=A of G^(1/E)= A en 1 van de oplossingen daarvoor zijn de logaritmen (zie mijn vorige post).

De vraag van Eric, was dacht ik :
Hoe bereken je "E" in G^E=A of G^(1/E)= A en 1 van de oplossingen daarvoor zijn de logaritmen (zie mijn vorige post).

Ik is blind :confused:

Je hebt gelijk, hij wil de exponent weten. Dan is het i.d.d. alleen door deling van Natuurlijke Logaritmes mogelijk (LN).

Kan ook met de waarde "e" maar deze is gebakken in de functie LN, dus dat is dan i.d.d. wel de handigste/korste notitie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan