• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro beschikbaar maken voor collega`s

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hoi ,

Ik heb een macro die ik met 9vele) collega`s wil gaan delen. Aangezien ik geen zin heb dit bij een ieder handmatig te doen wil ik dam middels een addin gaan doen.:)
Het word een macro die gestart kan worden dmv een knopje in de werkbalk.:shocked:

Ik wil dat gaan doen volgens deze pagina/site waar eea (dacht ik) duidelijk staat uitgelegd, echter loop ik gelijk al vast.

Stap1 De macro heb ik in het werkblad staan in module1 en opgeslagen als .xlam bestand.
Stap2 vraag: is het nu de bedoeling zoals in de uitleg bij Listing 1 deze VBA ook word opgeslagen in een module? Hierin staat dan het knopje op de werkbalk of gebeurd dat pas bij stap 3?

Een aantal dingen. Zonder install script moet een XLAM met de hand eerst toegevoegd worden aan excel.

zet de xlam in de addins directory en voeg toe via "startbutton -> excel opties - > addins (invoegtoepassingen)"

En hoe werkt het dan met een install script?
Ik wil het namelijk niet handmatig gaan doen.

Dan moet je letterlijk in de registry van de computer gaan prutsen. Dat staat overigens uitgelegd op de pagina waar je een link naar gaf.

Of dat een optie is, is natuurlijk erg afhankelijk van wat voor rechten je hebt op je werk. Veel bedrijven geven dit soort rechten niet aan werknemers.

Je hoeft helemaal niet in het register van de computer te werken.

Zet de addin op een plaats die voor iedereen beschikbaar is: bijv. "Q:\voorbeeld.xlam"

Stuur eenieder een installatiebestand met 2 regels code:

Code:
Private sub workbook_open()
   addins.add("Q:\voorbeeld.xlam").installed =true
   thisworkbook.close 0
End Sub

Nadat iedere gebruiker op zijn/haar systeem het bestand heeft geopend, is de addin geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:
Top dat werkt een addin installeren echter komt deze dus in het tabblad invoegtoepassingen/addin terecht.
ik zou deze graag in de werkbalk snelle toegang willen plaatsen.

Als ik dat op het tabblad doe met rechtermuisknop kan ik alleen kiezen uit de gehele groep aan de werkbalk snelle toegang toevoegen.
En natuurlijk zou ik willen dat dat automatich bebeurt met het installeren van de addin :o

Een interessante optie :thumb: , Echter gebruiken we op mijn werk al 10 jaar geen shared drives meer dus moet ik alsnog een variant gebruiken. Het is echter wel makkelijker qua security, omdat de meeste mensen macro's mogen draaien (echter bij iedereen standaard uitgezet).

@snb,
Als het installatiebestand (per ongeluk) 2x gedraaid word volgt er een foutmelding NA de vraag of je het wilt overschrijven.
is dat te ondervangen?

Blijft de vraag nog over of het ook mogelijk is dat de macro dmv een knopje in de werkbalk snelle toegang terecht gaat komen.

De QAT (Quick Access Toolbar) is een geheel ander hoofdstuk.
Je zult dan eerst met behulp van XML een customUI map in de AddIn moeten maken, daarin een customUI bestand moeten zetten en naar dat bestand een referentie moeten maken in het bestand .rels in de map 'Rels' van de addin.
Voordat je dat onder knie hebt zijn we wel een weekje verder vermoed ik zo.

@wampier

Je kunt de addin en de installatie ook integreren in 1 bestand (bijv. met de naam 'installatie.xlam' ):
Code:
Private sub Workbook_Open()
   if thisworkbook.name="installatie.xlam" then
      thisworkbook.savecopyas "Q:\voorbeeld.xlam"
      addins.add("Q:\voorbeeld.xlam").installed=true
      thisworkbook.close 0
   end if
End Sub

Ole, dan lijkt me dat in mijn geval niet echt verstandig. :cool:
maar...

Als het installatiebestand (per ongeluk) 2x gedraaid word volgt er een foutmelding NA de vraag of je het wilt overschrijven.
is dat te ondervangen?

Jawel, maar als er een aanpassing is/komt in de macro zou het wel makkelijk zijn als ik die dan op de netwerkschijf zet en men de installatie opnieuw draait.
Echter blijft de naam wel hetzelfde dus komt er een foutmelding.

Laatst bewerkt door een moderator:
@vrouw In verschillende berichten al verschillende quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Alleen maar eraan denken lijkt me niet voldoende :D

Als de Addin is geladen en de addin is vervangen lijkt me de zaak opgelost: een kwestie van Excel sluiten, de addin vervangen, Excel herstarten. Herinstalleren lijkt me dan wat overbodig.

Laatst bewerkt:
Word de addin dan steeds van de netwerkschijf geladen?
Door het installatiebestand is het toch op de lokale pc`s opgeslagen,of zie ik het verkeerd?:o

Als de addin lokaal staat kun je die toch vervangen als Excel 'uit' staat.
Zodra Excel opent laadt hij/zij/het het vervangen bestand.

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen, of eerlijk gezegd begrijp ik je/het niet :shocked:

Ik plaats een .xlam bestand op een netwerkschijf voor iedereen bereikbaar.
Ik mail iedere collega het installatie bestandje dat je hierboven hebt gegeven. Daarmee word de addin die op de netwerkschijf staat geintalleerd (lokaal?) op de PC van de gebruiker in excel?
Als de gebruiker excel opent dan word toch de addin " lokaal" geladen vanuit de pc van de gebruiker. Toch niet vanaf de netwerkschijf?

Is mijn denkwijze juist of klopt er geen snars van wat ik veronderstel?

Als de addin op de netwerkschijf staat, wordt de addin iedere keer als Excel geopend wordt vanaf de netwerkschijf geladen. (er gebeurt dan verder niets lokaal).
Da's nou juist het aardige hiervan. Als je dat ene netwerkbestand vervangt door een nieuwer bestanden, zijn alle gebruikers in 1 keer 'bij' gewerkt.

OKé, Dat is top. Dan keek ik er dus inderdaad verkeerd tegenaan.
Dit is dan inderdaad ideaal om de addin/macro up to date te houden voor alle gebruikers.
Bedankt hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan