Macro beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeeJee

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 feb 2005
Is er een manier om met VBA de
-Macro Beveiliging
-Betrouwbare bronnen
-Toegang tot VBProject vertrouwen
aan en af te vinken?
Nog nergens daarover info gevonden.

Joost,
dit was wel te verwachten, maar er is toch weinig documentatie over te vinden.
Heb je eventueel ook een link voor verdere info?

Hai, :D

In het objectmodel is er niks wat je voor dit doel kunt gebruiken en het zijn dus echte veiligheids zaken welke alleen door de GUI te manipuleren zijn!

Via VBA kun je natuurlijk wel naar het register schrijven. (Ben ik geen fan van)

Wellicht kun je daar opzoek gaan welke Sleutel je moet veranderen om de instelling te kunnen manipuleren.

Ik denk dat dit zeker mogelijk moet zijn...ga echter zelf niet in mijn register liggen spelen omdit voor jou te testen! :p (men moet ergens de grens trekken hé)

Documentatie is er volgens mij ook niet. (maar sluit het niet volledig uit)

Succes! :thumb:

Vanuit VBAWord is het inderdaad niet mogelijk, daar je wel met VBA de registry setting kan veranderen, maar bij afsluiten Word wordt de Word opstartwaarde teruggezet en ben je terug bij af. Die waarde veranderen in VB en Word opstarten vanuit VB lost het probleem op! Bedankt voor de tip! Het zoeken naar de bewuste key was vlug gedaan: AccessVBOM.

Hai DeeJee, :D

Graag gedaan hé! (Register is altijd een goede plek om te zoeken als iets niet wil lukken)

Snap ik het goed dat het jou te doen was om het hoe dan ook starten van jou macro's bij uitvoering van een document?

Dan was een WSH Script met Code genoeg geweest om de macro's te runnen ongeacht welke beveiliging er toegepast wordt.

Hoe jij precies met VBA het register hebt aangepast (Van waaruit) dat snap ik nog niet geheel en dat die waarden teruggezet worden dat geloof ik gelijk...(Doet ie goed ome Bill beveiligen..)

Toch ben ik eigenlijk (en wellicht wel meer leden) benieuwd naar jou uiteindelijke VB-code voor aanpassen instelling en opstarten docje...

Zou je deze nog met ons willen delen? :thumb:

De bedoeling is om vóór doorsturen documenten eerst auto te controleren (via programmeren naar de VBE) als er nog procedures of modules aanwezig zijn die er niet meer in thuis horen, of zelfs alle code te wissen.
Daarom moet wel eerst "Toegang tot VBProject vertrouwen" zijn aangevinkt of het is niet mogelijk om naar de VBE te programmeren.
Uit veiligheidsoverwegingen hou ik toch liever default die "AccessVBOM" waarde op 0.
Vanuit VBA kun je met een procedure de "RegSetValueEx" API aanroepen die de "AccessVBOM" key een waarde 0 of 1 geeft, maar het aanvinken zelf in Word wordt wel niet uitgevoerd. Die waarde wordt blijkbaar éénmalig opgehaald bij starten Word en teruggezet bij afsluiten zodat de opstartwaarde altijd behouden blijft, ongeacht de registry aanpassing tijdens de Word sessie.
In dit forum ben ik wel een newbie, maar je kan je misschien nog herinneren uit vorige contacten, dat ik een voorliefde heb voor APIs en blijkbaar heb ik ergens een black-out gehad! ;-)
De code plaatsen is zeker geen probleem, maar jij zal daar wel een beter zicht op hebben of dit, nav je opmerking "Ben ik geen fan van", wel verstandig is voor iedereen? Zeker daar de code nu vrij beperkt is omdat die enkel naar REG_DWORD type schrijft, en er zijn zowat 9 types in de registry, alle met vrij verschillende benadering. Misschien te ingewikkeld voor API leken zonder de nodige voorkennis en bijgevolg een eventuele corrupte registry?

Hai Deejee, :D

Hahaha ik dacht gisteren al dat jij het was en wou het vandaag nog vragen...(het is onze DTP-er)

Nee hoor jou uitleg is volledig duidelijk nu en ik snap ook verder wel wat je uitgevoerd hebt...

Nou leuk om je weer eens gezien (gelezen) te hebben...

Tot Sinas! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan