• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hermans99

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2016
Hallo Helpers,
Om mijn database te sorteren heb ik een macro gekregen op Helpmij, de macro was van HSV en van Ginger.
Alleen ik wil de macro aanpassen, hij sorteert namelijk alle kolommen.
Ik wil graag dat hij de kolommen 1 t/m 6 sorteert en de kolommen 7 en 8 meeneemt met de sortering maar de rest van de kolommen gewoon laat staan.
Waarom wil ik dit, als de macro sorteert kan ik met (via een knop) een hyperlink zo naar de juiste letter van de sortering gaan.
En dat is wat ik wil.
De database bestaat uit 10.000 regels vandaar de sortering.

Ik heb een screenshot gemaakt die doe ik erbij als bijlage.database.jpg
En ik zal de macro kopiëren die ik gekregen heb.
Code:
Sub Sorteren()
    Cells(3, 1).CurrentRegion.Sort Range(ActiveSheet.Shapes(Application.Caller).TopLeftCell.Address), , , , , , , 1
End Sub

Alles tussen tags geplaatst.

Ik hoop dat jullie me helpen kunnen.

Groet,
Jan

Is onderstaand quote dan niet de kolommen 1 t/m 8 sorteren?
Ik wil graag dat hij de kolommen 1 t/m 6 sorteert en de kolommen 7 en 8 meeneemt met de sortering

Om kolom 7 niet te sorteren en de rest wel kan het zo.
Code:
sn = Cells(3, 1).CurrentRegion.Columns(7)
 Cells(3, 1).CurrentRegion.Sort Range(ActiveSheet.Shapes(Application.Caller).TopLeftCell.Address), , , , , , , 1
Cells(3, 1).CurrentRegion.Columns(7) = sn

Je kan je eigen variant er wel op bedenken lijkt me doordat de vraagstelling niet duidelijk genoeg is.

Laatst bewerkt:
Je hebt een tabel met gegevens waarvan je 1 of meerdere kolommen niet wilt mee sorteren??? Dan hou je toch foute records over?

kan je geen macro opnemen en excel even voordoen wat je wil. Van daaruit het algemener maken zodat het altijd werkt.

de nieuwe macro van HSV werkt niet ik krijg een compileer fout. Dat is de macro die hier boven staat.
Ik zal proberen te vertellen wat ik wil.
De vorige macro (van HSV) voor het sorteren werkt prima, ik kan de knoppen 1 t/m 6 prima gebruiken, de kolommen 7 en 8 zitten geen knoppen die wil ik niet sorteren op kolom maar wel sorteren op de regel ik noem dat met de sortering meenemen. Dus op het moment dat ik op knop 2 sorteer dan moet de hele regel van kolom 1 t/m 8 gesorteerd worden.
Vervolgens ga ik met de groene knopjes aan de zijkant naar de juiste letter toe. Dus zoek ik een titel met een J dan ga ik via een knop naar de J toe.
Dus sorteren op per kolom, via de knoppen 1 t/m 6, en de regel sorteren 1 t/m 8 dan kan ik in kolom 9 waar de hyperlink in staat om naar de juiste letter van de database gaan.
Ik hoop dat ik het goed vertel.

Plaats het bestand een zodat ik ook eens op de groene knopjes kan drukken en kan zien wat er allemaal gebeurt.

Ik ga proberen om het bestand helemaal uitgekleed op de site te krijgen. Het bestand is nu precies 16 MB.
Dit gaat even duren maar ik meld me t.z.t. wel weer.

Jan,

Als ik op het eerste groene knopje druk, kom ik op cel B101 'De Poema's uit.
Helaas begrijp ik niet wat de bedoeling is..

Laatst bewerkt:
HSV,
Ik heb mijn 1e bestand nu helemaal uitgekleed en als bijlage meegestuurd ik hoop dat je die kan openen, dan wijst alles zich vanzelf.
Dit bestand heb ik zelf gemaakt, ik heb het alleen vereenvoudigd in de loop van de tijd.
De knoppen bovenaan sorteren op kolom maar wel de hele regel A t/m G. vervolgens heb ik knoppen aan de zijkant gemaakt met een macro die me op de juiste letter van het alfabet neerzet.
Zoek ik een J druk ik knop 7 kom ik bij de J.
De macros heb ik op een gegeven moment verwijderd, en de range groter gemaakt van 5000 regels naar 10.000 regels, de knoppen aan de zijkant heb ik vervangen door groene knopen met een hyperlink.
Maar wat ik prima vind werken is, ik sorteer met knop 2 en na het sorteren blijf ik op B1 staan en kan de knoppen rechts gebruiken..
Vandaar mijn 1e vraag als ik de range van mijn macro in het 1 bestand kon veranderen van 10.000 regels naar 25.000 regels, mijn 1e vraag in het andere topic dan was alles wat mij betreft opgelost.
Ik hoop dat je me nu begrijpt.
Bekijk bijlage opsturen 3-1-2013 v 2.xls

Net zo groot als jij wil.
Code:
Sub Knop2_BijKlikken()
'
' Knop2_BijKlikken Macro
' De macro is opgenomen op 26-2-2012 door Hermans.
'

'
[COLOR=#ff0000]Range("A1").CurrentRegion.Sort [/COLOR]Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending, Header:= _
        xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
    Range("A1").Select
End Sub

Of:
Code:
Sub Knop2_BijKlikken()
'
' Knop2_BijKlikken Macro
'

'
cells(1).CurrentRegion.Sort [a2], , , , , , , 0
   ' Range("A1").Select
End Sub

Beste Harry,
De macro werkt niet, hij sorteert ook de knoppen die bovenaan in de kolom staan.

Beste Jan,

Natuurlijk werkt de code.
Je moet "a2" wel veranderen voor de overige codes.
Alleen de eerste knop voor je gedaan.
Klik daar maar eens op.

Bijlagen

Beste Harry,
In het grote normale bestand van mij, heb ik alle macro`s verwijderd, en de knoppen aan de macro sorteren gekoppeld. Hoe krijg ik nu nieuwe macro`s waar ik bovenstaande macro aan kan koppelen.
Moet ik alleen a2 veranderen, ik krijg namelijk elke keer een compileerfout.
Durf het bijna niet te vragen, maar mag ik mijn hele bestand naar jou opsturen, want ik krijg het niet voor elkaar en voor jou is het zo gedaan.

In het echte bestand staat waarschijnlijk niets in de cellen A1, B1,C1, enz.

Maak er dan dit van.
Code:
Sub Knop2_BijKlikken()
'
' Knop2_BijKlikken Macro
'

'
cells(1).CurrentRegion.Sort [[COLOR=#ff0000]a2[/COLOR]], , , , , , , [COLOR=#ff0000][SIZE=4]2[/SIZE][/COLOR]
   ' Range("A1").Select
End Sub
Voor filteren op kolom B.
Code:
Sub Knop3_BijKlikken()
'
' Knop3_BijKlikken Macro
'

Cells(1).CurrentRegion.Sort [COLOR=#ff0000][b2][/COLOR], , , , , , , 2

End Sub

Beste Harry,
Ga ik proberen maar, bij mijn macro`s staat nu nog 1 macro de macro van sorteren die ik van je gekregen had.
Aan die ene macro heb ik al de knoppen aan gekoppeld, dus alle zes.
Maar ik heb zes macro`s nodig, om te bewerken.
Maak ik eerst een een 6 tal willekeurige macro`s die ik daarna ga bewerken met de code die in je laatste bericht staan.
Of is dat niet goed.

Hallo Jan,

Hier het voorbeeldbestand.
Elke knop heeft z'n eigen code.

Als in het echte bestand op de eerste rij de cellen leeg zijn, maak je van de nul een twee.

Bijlagen

Harry,

Ik begrijp jou niet en jij begrijpt mij niet.
In mijn oude bestand staan 15 macro`s daarvan heb ik er een paar veranderd en een paar verwijderd maar dat is het oude bestand zie de foto van de macro`salle macros.PNG1 macro.PNG
Dus mijn nieuwe bestand heeft maar 1 macro en die heet sorteren, die kan ik toch niet zodanig bewerken dat hij voor elke knop werkt.
Ik zal voor elke knop een nieuwe marco moeten maken denk ik, en die zal ik gaan bewerken met jou code. Maar of me dat lukt!!!

Jan,

Jij kwam met het bestand die aangepast moest worden.
Als het nieuwe bestand geheel anders is, plaats die dan.

In je vorige vraag hebben we behandeld om met een macro meerdere knoppen te laten werken.
Zie link.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/889719-Vba

Laatst bewerkt:
Hallo Harry,

Ik ben nu meer dan een week bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen maar dat gaat me niet lukken.
Het bestand is echt niet anders, alleen beter gemaakt.
De knopen aan de rechterkant met macro`s heb ik vervangen door knoppen met hyperlinks die in het hoofd blad moeten werken.
Leg ik het dan verkeerd uit, dat denk ik dus.
De knoppen die op A1 t/m G1 moeten de kolom onder de knop sorteren dus van A 2 t/m A 25.000, en knop B van B 2 t/m B 25.000 enz tot knop G.
en als er gesorteerd is moet je terugkeren met de cursor op A2, en dan kan ik de knoppen aan de rechterkant gebruiken.
Zoek ik dan iets met een J, ga ik met de knop naar de J toe.
Het bestand is al die tijd hetzelfde gebleven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan