• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hermans,

jij schrijft:
De knoppen die op A1 t/m G1 moeten de kolom onder de knop sorteren dus van A 2 t/m A 25.000, en knop B van B 2 t/m B 25.000 enz tot knop G.
en als er gesorteerd is moet je terugkeren met de cursor op A2, en dan kan ik de knoppen aan de rechterkant gebruiken.

Dit kan ik nog volgen, maar ik zou het zo zeggen:
De knoppen die op A1 t/m G1 moeten alle gegevens in de kolommen A t/m G sorteren op de kolom waarin de knop staat.
Je sorteert nl niet één kolom, maar het hele gebied.

Volgens mij moet je nog wel een lege kolom toevoegen (in mijn bijlage kolom H), om er voor te zorgen dat alleen de kolommen A t/m G gesorteerd worden.

Daarna zeg je dat je:
Zoek ik dan iets met een J, ga ik met de knop naar de J toe.

En daar raak ik het spoor bijster.
Ik denk dat je dan op de hyperlink achter "Jam-I`ve" klikt en terecht komt op cel B3901, ongeacht op welke kolom er gesorteerd is!
Het nut van de hyperlinks ontgaat me dus helemaal. Kun je uitleggen wat die zouden moeten doen?

Bijlagen

Hallo Haije,
Op het moment dat ik die 5000 regels nu sorteer, en ik ben op zoek naar een song van de zanger ZZ Top dan weet ik dat ik met de groene knop Kit / La B waar een hyperlink achter zit. In dit geval bij ZZ kom.
De aanduiding voor de knop is niet meer goed maar dat is wel de bedoeling. Als er ZZ had gestaan had je het dan begrepen.
Het probleem is dat ik geen 5000 regels (songs heb) maar 25.000 en dat ik daar de macro niet van gemaakt krijg.
Dus Haije ik hoop dat je me nu begrijpt en me helpen kan.

Jan

Jan,

dit is de hele macro:
Code:
Sub Sorteren()
    Cells(3, 1).CurrentRegion.Sort Range(ActiveSheet.Shapes(Application.Caller).TopLeftCell.Address), , , , , , , 1
End Sub

deze macro doet het volgende:
Cells(3,1) : cel A3
Cells(3, 1).CurrentRegion: is het hele gebied dat bestaat uit aaneengesloten cellen waar A3 deel van uitmaakt > in jouw voorbeeldbestand is dat A2:G4500
Cells(3, 1).CurrentRegion.Sort: geeft aan dat er gesoteerd moet worden op:
Range(ActiveSheet.Shapes(Application.Caller).TopLeftCell.Address), , , , , , , 1: d.w.z. de kolom waar de knop staat waarop gedrukt is.

Cells(3, 1).CurrentRegion geeft dus aan welk gebied er gesorteerd gaat worden en dat is automatisch het juiste gebied (en geen regel meer!), zolang er maar geen lege regels zijn

Probeer maar ceens mijn bijlage in de vorige post.....

Laatst bewerkt:
Hallo Haije,

Het is helemaal gelukt, en met je macro en met het er tussen plaatsen van een lege kolom.
Ik maak de kolom heel klein zie je niets meer van, ik ga hem verbergen.
Het enige wat ik handig vond in mijn macro was dat na elke sortering welke knop ik ook gebruik de cursor naar A2 gaat dus helemaal naar boven in het werkblad.
Dan stond de nummering altijd op nummer 1.
Maar dit ga ik met hyperlinks oplossen.
Haije je wordt heel erg bedankt.

Hallo Haije,
Het werkt nog steeds prima.
Ik wil de vraag nu als opgelost vermelden, maar weet niet meer hoe dat ook alweer ging.
Ik had al bij de FAQ en de Forum berichten gekeken maar kan het niet vinden.
Volgens mij weet jij wel waar dat staat waar ik dat kan vinden en wat ik moet doen.:d

Jan,

Code:
Sub Sorteren()
    Cells(3, 1).CurrentRegion.Sort Range(ActiveSheet.Shapes(Application.Caller).TopLeftCell.Address), , , , , , , 1
    [COLOR="#FF0000"]Range("A2").Select[/COLOR]
End Sub

de rode toevoeging zorgt er voor dat na het sorteren A2 geselecteerd wordt.
Bij de beginvraag kun je aangeven wat de status is....

@Haije

Dat kan simpeler:

Code:
Sub Sorteren()
    Cells(3, 1).CurrentRegion.Sort ActiveSheet.Buttons(Application.Caller).TopLeftCell, , , , , , , 1
End Sub

Het is wat dubbelop om van een range het adres vast te stellen en daarvan daarna weer een (dezelfde !) range te maken

Zonder knoppen kan het natuurlijk ook met de gebeurtenis beforedoubleclick: dubbelklikken in A1, B1, c1, etc..

Laatst bewerkt:
@snb,

bedankt, weer wat wijzer geworden!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan