• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro Filter datum

• Onderwerp starter Onderwerp starter Amado
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Amado

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2001
Hallo Excellers,

Ik heb volgende vraag:

Hoe kan ik in VBA de datum filter gebruiken in een ander formaat (bijv. "Januari" ipv 1/31/2021)
en eventueel januari van een bepaald jaar (indien er meerderen jaren in de tabel staan?

HTML:
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'
' Sneltoets: Ctrl+d
'
    Dim Datum As String
    Datum = Range("K1").Value

Range("A1").Select
    ActiveSheet.Range("Tabel1").AutoFilter Field:=1, Operator:= _
        xlFilterValues, Criteria2:=Array(1, Datum)
End Sub

Bijlagen

Bv.

Code:
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'
' Sneltoets: Ctrl+d

Range("Tabel1").AutoFilter 1, , 7, Array(1, Format(DateValue("1 " & Range("H6").Value & " 2022"), "mm/dd/yyyy"))
End Sub

En voor het lopende jaar.
Code:
Range("Tabel1").AutoFilter 1, , 7, Array(1, Format(DateValue("1 " & Range("H4").Value), "mm/dd/yyyy"))

Laatst bewerkt:
VBA Filter

Hoi Harry,

Ik zou de datum (bijv. januari) willen laten invullen in "K1" (wat in de macro variabel is)
en in een andere cel "J1" het jaar.
Kan dit?

Hoi,

Was niet zo ingewikkeld als je naar de eerste code keek.
Code:
Range("Tabel1").AutoFilter 1, , 7, Array(1, Format(DateValue("1 " & Range("k1") & " " & Range("j1")), "mm/dd/yyyy"))

VBA Filter

Hallo Harry,

Code werkt perfect.

Hartelijk bedankt en fijne zondag verder.

Gr.

Amado

Graag gedaan en insgelijks.

VBA Filter

Hoi Harry,

In mijn voorbeeld werkt je code perfect, nu heb ik hem gekopieerd
naar mijn originele file en krijg ik een foutmelding:
HTML:
Range("Tabel2").AutoFilter 1, , 7, Array(1, Format(DateValue("1 " & Range("Q8") & " " & 
Range("Q7")), "mm/dd/yyyy"))
"Fout 13 typen komen niet overeen"
in Q7 geef ik het jaar in (2021) en in Q8 de maand.
Sorry, maar ik ben een beginneling op gebied van VBA.
En waarnaar verwijst die 7 in de autofilter?

Amado

VBA Autofilter

De code staat op 1 lijn:
Range("Tabel2").AutoFilter 1, , 7, Array(1, Format(DateValue("1 " & Range("Q8") & " " & Range("Q7")), "mm/dd/yyyy"))

De code staat in file1
maar de "Tabel2" staat in een andere file2.
Dit is waarschijnlijk de reden van de fout.
Hoe kan ik de code aanpassen hiervoor?

Dan moet je verwijzen naar de juiste bestanden. Lijkt mij overigens een nodeloos ingewikkelde constructie.

VBA Filter

Het is niet zo ingewikkeld, ik moet van file2 gefilterde data gaan selecteren en deze kopiëren naar file1.
Hoe kan ik dus in file1 (waar de macro staat) naar file2 (waar de te filteren data staat in Tabel2) verwijzen in deze code :

Range("Tabel2").AutoFilter 1, , 7, Array(1, Format(DateValue("1 " & Range("Q8") & " " & Range("Q7")), "mm/dd/yyyy"))
Ik heb te weinig kennis om die verwijzing in bovenstaande code te bekomen.
Moest dit werken, zou me dat veel werk besparen.
Ik moet in meerdere files hetzelfde doen.

Altijd raar om te veronderstellen dat iets niet ingewikkeld is. Dan los je het toch eenvoudig op met de aangedragen suggesties?
Het ophalen van gegevens uit verschillende bestanden onder bepaalde voorwaarden is niet zo heel moeilijk en er is ook voldoende over te vinden hoe je dat kan doen. De filtervoorwaarden heb je al gekregen wat ook de vraag was.
Als het om meerdere bestanden gaat dan zal je er even een lusje omheen moeten breien.

Met Power Query zal het overigens ook wel kunnen.

VBA autofilter

Indien het voor mezelf was, zou ik ook voor PowerQuery kiezen, maar
hier neem ik iets over van iemand anders en bouw ik verder.
Ik zou het probleem simpel kunnen oplossen met telkens gefilterde data te kopiëren
en te plakken en zo verder werken. (in de eerste test werkt alles indien de filter in dezelfde file staat als de macro)
Kan hier niemand mij even verder helpen met de verwijzing naar de file waar de filter moet geactiveerd worden?
Ik ken echt niet voldoende van VBA en ben er niet verlegen om, daarom stel ik deze vraag ook op "Helpmij"

Yep... ik kon het me nog wel herinneren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan