• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro gezocht voor werking ENTER + macro saven

Status
Niet open voor verdere reacties.

heiko50

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2025
Hallo,
Ik wil graag een macro die de ENTER-functie aanpast. In plaats van alleen maar naar beneden moet hij eerst 3x naar rechts gaan,
daarna in de volgende rij terug maar de eerste kolom en dan weer 3x naar rechts dus bv:
A1 B1 C1 D1, A2 B2 C2 D2, enz
En hoe save ik deze macro? Graag simpele uitleg, ik ben nog een leek op dit gebied.
Bij voorbaat hartelijk dank!

Het gedrag van de Entertoets wijzigen:
File, Opties, Geavanceerd, Selectie verplaatsen nadat Enter is ingedrukt: rechts

En na een wijziging van kolom D terugspringen naar kolom A op de volgende rij met de volgende macro:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 4 Then
        Application.Goto Target.Offset(1, -3)
    End If
End Sub
Maar dat werkt alleen als er in kolom D iets gewijzigd is.

Het zou ook kunnen met:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 5 Then
        Application.Goto Target.Offset(1, -4)
    End If
End Sub
Maar dan kom je met de pijltjestoetsen nooit voorbij kolom 4, wel met de muis. En werkt alleen als je het standaard gedrag van de Entertoets hebt gewijzigd van "beneden" naar "rechts".
Beide macro's vind je in bijgaand bestand, de tweede macro is uitgeschakeld. En eerst het gedrag van de Entertoets wijzigen natuurlijk, maar dat geldt dan voor alle Excelbestanden die je opent.

VBA editor: Alt+F11.

Bij nader inzien een veel mooiere manier, standaard gedrag van Entertoets hoeft niet gewijzigd te worden. Zie bijlage EnterNaarRechts2.xlsm

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je kan het ook zo doen
p.s. plaats in het vervolg zelf een voorbeeldje

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan