• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro in excel opent foutief cd lade

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ropw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropw

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2017
goedemorgen,
Op mijn bureaublad heb ik 2 icoontjes. Een om de cd la te openen en 1 om deze te sluiten.
Dat gaat met (eigenschappen icoontje) "D:\....\nircmd-x64 cdrom open/dicht om de cd lade te openen of te sluiten.
Werkt al 10 jaar probleemloos en nog steeds.

Nu heb ik in een ecxel bestand een simpele macro om de kleur op te heffen van een cel. Op mijn laptop waar ik niet die icoontjes heb staan werkt het prima, maar op mijn pc wordt niet de celkleur opgeheven, maar de cd lade geopend!?
Geen idee hoe vba deze kronkel bestuurt. Wie weet de oplossing?

Code:
Sub OphefKLEUR()
'
' OphefKLEUR Macro
' opheffen van kleur
'
' Sneltoets: Ctrl+Shift+O
'
    ActiveSheet.Unprotect
    With Selection.Interior
        .Pattern = xlNone
        .TintAndShade = 0
        .PatternTintAndShade = 0
    End With
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
End Sub

Da's wel HEEL apart!
Doet 'ie dat alleen bij de toetscombinatie Ctrl+Shift+O?
Of ook wanneer je die macro start door er in te gaan staan en op F5 te drukken?

Die macro doet niets met je CD/DVD drive.
Het lijkt erop dat Nirsoft die toetscombinatie heeft geclaimed.

Laatst bewerkt:
even getest. Vanuit de macro met F5 wordt netjes de kleur verwijderd. maar vanuit het excel bestand gaat de lade open.

kan de oplossing dan zijn voordat ik de macro bedien of wanneer ik excel open, het intern geheugen vrij maak, waarin dan ongetwijfeld die cd lade code opening aanwezig is? En hoe doe ik dat dan?

In het Excel bestand gebruik je dus die toetscombinatie. Kijk eens in de eigenschappen van de snelkoppeling voor het openen van de CD lade. Ik denk dat daar dezelfde toetscombinatie wordt gebruikt en dat die dus prioriteit krijgt.

of zal ik de letter combinatie moeten wijzigen ipv ctrl-shift-o naar ctrl-shift-k. kan ik even uitproberen. tot zo

Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik inderdaad.

lettercombi veranderd en de lade blijft nu dicht en de celkleur wordt opgeheven. Maar dat betekent dat ik de letter combi ctrl-shift-o ook niet meer voor een andere macro kan gebruiken. Probleem wel opgelost, maar niet de ware verlossing.
Wel knap weer dat je het probleem snel tackelde met de juiste vragen. Bedankt weer.

Kennelijk krijgt in Windows de toetscombinatie van een snelkoppeling prioriteit boven die van Excel. Daar kan je dus zelf niets aan veranderen.

Je kan wel een andere toetscombinatie voor de snelkoppeling gebruiken. Bijvoorbeeld Ctrl + Alt + O.
Deze kan kan je in Excel niet toekennen. Zo heb je dan de Ctrl + Alt voor snelkoppelingen en Ctrl + Shift voor macro's in Excel.

Laatst bewerkt:
Is het een idee om een knop op die sheet te zetten ipv de afhandeling via een toetscombinatie? Ben je overal vanaf...

Edmoor: heb de combi uit mijn icoontje op het bureaublad weggehaald. Toch nooit op die manier gebruikt (en nooit geweten dat daar die snelkoppeling in zat), want werkt daar atijd als "knop". Dus toch geheel opgelost nu.

Ginger: bedankt ook voor jouw reactie. knoppen bouwen heb ik me nog niet mee beziggehouden. Zal ik zeker eens gaan uitproberen

knop

voor ginger: het is wel leuk om uit vogelen hoe een knop te maken, maar waarom het wiel uitvinden als je het mogelijk al voorhanden hebt. Van bovengenoemde macro kan je daar dan snel een knopje voor maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan