• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro maken kalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdOAdO

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2015
Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met maken van een vrije dagen kalender als hobby voor mij zelf.
Ik ben aardig ver gekomen met wat ik graag wil.
Ik kom twee obstakels tegen waar ik niet kan uitkomen.
1) Macro maken:
Omdat mijn kalender in weken is ingedeeld wil ik graag met macro zo doen als ik op een knop druk dat hij automatisch een week en de datum van maandag in die week en een aantal cellen leeg maakt maken.
VB: 1 wordt 2, bij volgende klik moet dan 2 > 3 worden etc. etc. (dit geeft de weken aan op tabblad) daarna datum in de cel B4 in de nieuwe tabblad(week) van de week ervoor bekijken +7 doen om op de goede datum uit te komen daarna cel B6:B26 leegmaken.

2) Omdat ik mijn familie ook toegevoegd heb wil ik ook hun verjaardagen zien als het op de datum van hun staat met een bepaalde kleur wordt weergegeven.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet,
Ado

Mijn internet deed het niet een tijdje vandaar een late reactie van mij. Excuses.

Hierbij mijn voorbeeldje.

Het is de bedoeling dat ik een macro maak als ik een week wil toevoegen dat hij een kopie maakt van week/tabblad "1" (daarna de week welke als laatste in de rij staat) en daarna de datum van maandag in cel B4 aanpast. Dit door de datum van de week ervoor te bekijken en +7 er bij op telt. En zo door gaat tot maximaal 53 weken. Als het goed is wordt dan automatisch de nieuwe tabbladnaam aangepast omdat ik een VBE heb (anders graag hier ook iets voor). Daarna moet hij ook de cellen onder de datum leeg maken in de nieuwe week als er wat instaat.

Hopende dat u mij kan helpen.

BVD.

MVG,
AdO

Bijlagen

Sorry ik was sneller dan mijn computer. haha.
Ik zie nu pas uw reactie.
Hij maakt alleen de cellen eronder niet leeg.

Liever had ik een week toegevoegd.

Het is wat ik bedoel maar ik kan niks zien omdat het beveiligd is.
Zo kan ik het niet testen in mijn eigen bestand.

Nog het bestand van Vena of mij zijn beveiligd.
Bestanden openen en op Bewerken inschakelen en nadien op Inhoud inschakelen drukken.

@gast0660, volgens mij wel met het bestandje jou. (Komt gelijk met een msgbox en is bij het niet lezen een foutmelding);) Wat inspringspunten zou de code wel wat beter leesbaar maken.

@ Vena, ik kan het probleem helaas niet nabouwen.
De msgbox is gewoon een overzichtje die je krijgt van diegene die binnen de 7 dagen jarig zijn bij het openen van het bestand. Ik heb dat nochtans al een paar keer gepost.
:o klopt
Wat inspringspunten zou de code wel wat beter leesbaar maken.

Het is mij zelf gelukt nu om een kopie te maken met macro.
Ik zou nu een script (of hoe het ook heet) willen hebben om mijn datum te aanpassen en tabblad naat te wijzigen naar de weeknummer.

Graag jullie hulp.

Klopt,
maar als ik een week verwijder en een nieuwe toevoeg telt hij door met de laatste week waar hij gebleven is.
Als ik het blad beveilig geeft hij een fout aan met een geel pijltje wat ik in rood heb staan:

Private Sub SpinButton1_Change()
Application.EnableEvents = False
x = SpinButton1.Value
If IsError(Evaluate(x & "!A1")) Then
ActiveSheet.Copy , Sheets(Sheets.Count)
With ActiveSheet
.Name = x
.[B2] = .[B2] + 7
.[B6:N26].ClearContents
.SpinButton1 = x
End With
Else
Application.Goto Sheets(CStr(x)).[a1]
ActiveSheet.SpinButton1 = x
End If
Application.EnableEvents = True
End Sub

Hij maakt wel een kopie maar telt de 7 dagen bij B2 niet bij. Dus hij maakt alleen een kopie van tabblad nummer "1".

Ik wil graag het blad beveiligen omdat meerdere personen achter gaan zitten zodat ze wat niet per ongeluk gaan verwijderen of wijzigen.
Volgens mij kijkt hij niet naar de weeknummer in cel B4 welke in de cel staat om deze te gebruiken voor tabblad naam.
Hij telt door. Ik wil graag tot maximaal week 53 en daarna stoppen.

Dan heb ik hem helemaal klaar als bovenstaande nog lukt met jullie hulp.
Jullie hulp is zeer welkom en bedankt tot zover.

BVD.

Waarom zou je weken willen verwijderen? De Spinbutton staat ingesteld van 1 t/m 53 dus meer weken zal niet gaan lukken. Om de beveiliging te omzeilen

Code:
With ActiveSheet
  .unprotect "ww"
  .....
  .....
  .protect "ww"
End with

Het was een optie om de weken te verwijderen maar hoeft inderdaad niet.
Dan heb ik het niet goed overgenomen en snap het niet dan.

Waar moet ik de script dan vandaan kopiëren en waar moet ik hem dan inplakken in mijn bestand.

bedankt voor snelle reactie.

Er staat toch maar 1 With end with in de code? Dan kan het toch niet moeilijk zijn om het in te passen?

Sorry ik kan heb echt niet vinden zoals u hierboven aangeeft.
Kunt u hem voor mij hier kopiëren zoals ik hem moet overnemen.
En het blad beveiligd is dat hij wel de dagen doortelt.

AANVULLING:
Weken, maximaal 53 is gelukt nu.

Alleen nog de beveiliging.

Dus nog een dingetje dan kan ik er een punt achter zetten.:)

Laatst bewerkt:
Dan moet je even beter zoeken leer je alleen maar van;)

Met de weken is het me gelukt alleen nog als het blad beveiligd is dat hij wel de dagen doortelt.
Hoe kan ik dit oplossen.

Ik ben je heel erg dankbaar tot zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan