• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro maken Opslaan als indien aan een voorwaarde moet worden voldaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Goede avond

In de bijlage staat naar mijn mening duidelijk omschreven hetgeen de bedoeling is.
Weet alleen niet of dit mogelijk is, hoop van wel, maar het schrijven ervan lukt mij niet.

Indien mogelijk ook eventueel de mogelijkheid erbij om erna rechtstreeks te kopieren naar de stick is bij mij D:\ op computer zelf: c:\users\math\desktop of C:\users\Math\Kweek2016-2017

Liefst met behulp van message boxen en ja/nee

Math Weijzen
Alias "weisneus" maar geen slimmerik

Bijlagen

Wordt het bestand elke dag geopend?
Je kan kijken als in cel D1 zondag staat, maar als je maandag het bestand opent dan werkt dat niet.
Je kan beter het bestand elke keer bij het openen, opslaan onder een bestandsnaam op basis van de week in cel A1.
Ik zou het jaar ook in de naam laten terugkomen anders gaat het over precies 1 jaar mis en worden bestanden overschreven.

p.s. officieele belgische/nederlandse week 50 begint pas morgen op maandag en niet vandaag op zondag (tenzij je iedereen tegen het zere been wil schoppen)

Laatst bewerkt:
macro opslaan bestand indien aan voorwaarden voldaan wordt.

Goede middag,
Ja, het bestand wordt bijna iedere dag geopend.

Aangezien een kweekseizoen paar maanden duurt zijn er dus in ieder geval tijdens een periode dagelijks en erna wekelijks wijziging in het werkblad.
Op een gegeven ogenblik moet ik zelfs een nieuw werkblad maken.

Werkblad is er in principe voor een ronde en erna andere naam geven.

Ik zou graag een voorbeeld macro hebben, waarbij een waarschuwing komt van bijvoorbeeld:

Het is vandaag "Maandag".
Wilt U dit bestand opslaan bij afsluiten onder andere naam? Ja, nee
Indien nee:exit
Indien Ja
Activeworkbook.SaveAs C:\users\Math\Desktop\Hier bv weeknummer invullen

Exit

Bijlagen

Goede avond,

Ben zeer benieuwd, zal het gaan openen en bekijken.
In ieder geval alvast bedankt

Math

Ok, ik hoor het wel als we op het juiste nest aan het broeden zijn.:D of niet:eek:

Goede avond,

Er moet ergens een fout inzitten, want hij geeft een foutmelding en springt naar vba.

Verder zou ik dus graag de mogelijk hebben om ook af te zien van het opslaan, als ik immers reeds geopend heb op een bepaalde dag dan is reeds het bestand aangepast, van bv Kweek_49 naar Kweek_50!
Kan ik inderdaad zelf het bestand een nieuwe naam geven? Heb niet geprobeerd of het wel werkt met opslaan op stick.

Dus bedoeling is om het bestand bij openen en de melding dan het vandaag Maandag is (voor mij teken dat weeknummer is veranderd, tenminste als het goed is!) gelijk het bestand dan op te slaan
onder de nieuwe naam (Je zou het bestand nu kunnen wijzigen in WerkbladKweek2016_2017_WkNr49) en als ik inderdaad morgen dit bestand open, eerst kan kijken of inderdaad het weeknr 50 is geworden, dan sla ik gelijk op gewoon op bureaublad WerkbladKweek2016_2017_WkNr50)

Eenvoudiger naam mag ook bv Kw17_WkNr__. (Ik plaats bestand zelf wel in de Werkmap op het bureaublad)

Groetjes
Math

Goede avond nogmaals,

Waarom wordt het bestand opgeslagen met de extentie: xlsB?

Math

Goede morgen heren en eventueel dames speciaal voor gast0660.

In het bestand zit een fout als ik wil opslaan op de pc, dat geeft bestand aan als ik hier voor kies.

Bij foutopsporing sprint vba naar wb.SaveAs Label5 & "Werkblad " & "(week " & Label4.Caption & " ) " " Format (Now(), "dd-mm-yyyy")

Vraagje: Label5.Caption = "C: \users\Math\Kweek2016-2017" (wil dit zeggen opslaan in de map op het bureaublad Kweek2016-2017

Als ik op het bureaublad kijk bij eigenschappen van de map staat r hetgeen te zien is in het bijgevoegde knipsel.
Ik heb de naam van het bestandje aangepast anders weet ik straks niet meer welk bestand ik moet gaan gebruiken.
Het bestand mag wat mij betreft de volgende naam krijgen: Kw16_17WkNr__ dit mag gewoon rechtstreeks op het bureaublad komen indien de volgende week weer moet worden opgeslagen doe ik dat als Kw16_17WkNr_51, want nu heb ik op bureaublad Kw16_17Wk_50 staan, deze sleep ikzelf dan naar de map (heb inmiddels in de map Kweek2016-2017 opgeslagen Kw16_17WkNr_49).

Groetjes
Math

Bijlagen

Hoi Math,
de foutmelding krijg je omdat het path (C: \users\Math\Kweek2016-2017) niet bestaat, je had die wel als een mogelijkheid doorgegeven in uw 1ste postje.Ik zal het bestandje straks wel eventjes aanpassen volgens uw laatste opmerkingen.
Hierbij een kleine opmerking, als de bestanden worden opgeslagen als Kw16_17WkNr_49 het bestand telkens wordt overschreven als je in dezelfde week meerdere keren aanpassingen uitvoert.

In bijlage aangepast bestandje.
Zorg dat volgende map aanwezig is op uw bureaublad Kweek 2016-2017 (met spatie tussen Kweek en 2016, zoals in uw plaatje)
In uw bestand staat er nu in D2 van het werkblad Weeknummer Kw16_17, dit wordt gebruikt voor het opslaan.
Volgend jaar kan je dat veranderen naar bvb Kw17_18.
Als je een nieuwe map aanmaakt op uw bureaublad bvb Kweek 2017-2018 moet je dat veranderen in de VBA code.
Label5.Caption = "C:\Users\Math\Desktop\Kweek 2016-2017"

Bijlagen

Goede morgen

Di heeft absoluut geen haast. In principe heb ik de macro alleen maar een keer nodig in een week en wel nadat ik het bestand heb geopend, als ik dan zie dat het weeknummer daadwerkelijk is veranderd dan sluit ik het gelijk af onder de nieuwe naam. In principe zou deze macro dus alleen maar op een maandag nodig zijn.
maar als ik de mogelijkheid heb om gewoon te annuleren zoals nu, is dat ook geen probleem.

Ik zal straks wel weer eens even kijken, want heb nu natuurlijk wel een voorbeeld zoals het eventueel zou kunnen, dat bestudeer ik dan en daar leer ik natuurlijk ook van.
Waarom wordt dit bestand opgeslagen als een xlsB, en niet als xlsm (m zal wel voor macro staan vermoed ik!).

Math

In ieder geval bedankt

xlsm staat inderdaad voor werkblad met macro's
xlsb staat voor binaire werkmap. binair is kleiner in kb's, opent iets sneller en het opslaan duurt iets minder lang.

Goede middag,

Het schijnt te werken maar ik kan nergens zien onder welke naam het bestand is opgeslagen. Dat vind ik verwarrend.
Ik zal straks even een nieuw bestandje maken want nu ben ik volgens mij alles door elkaar aan het gooien.

Komt nu iedere keer als ik het bestand open dit scherm naar voren? Als ik zeg opslaan op PC hoe zie ik dan onder wel naam het bestand wordt opgeslagen.
Stel de volgende week maandag zeg ik opslaan op PC, wordt dan het bestand opgeslagen onder het nummer 51?

Veel vragen ik laat eerst even alles rustig tot mij door dringen, want een en ander is mij niet helemaal duidelijk.

Math

Mag ik hier nog eens op terug komen want als het bestand dus iedere keer als ik open en ik inderdaad de volgende week maandag dan inderdaad opsla op PC wordt dan opgeslagen onder KW16_17 met welk volgnr: KW_16_17_WkNr_51?

Hoi,
Als je gedaan hebt wat ik gezegd heb dan wordt je bestand in de map Kweek 2016-2017 op je bureaublad opgeslagen als Kw16_17WkNr_50, sla je deze week dit bestand nog één of meerdere keren op dan wordt Kw16_17WkNr_50 gewoon overschreven met de laatste aanpassingen. Doe je dat volgende week maandag dan wordt er een nieuw bestand opgeslagen als Kw16_17WkNr_51.
Het schijnt te werken maar ik kan nergens zien onder welke naam het bestand is opgeslagen. Dat vind ik verwarrend.
Kijk eens in de map Kweek 2016-2017 op je bureaublad, daar moet je het opgeslagen bestand vinden.

Nogmaals goede middag.

Denk dat het beter is dat ik alle bestanden uit de werkmap Kweek 2016-2017 op het bureaublad even ga verwijderen, die betrekking hebben op het werkblad. Met andere woorden in die map zal geen bestand meer staan Kw16_17WkNr__ Dat is niet erg want als het bestand dat U me dan doet toekomen is een beetje veranderd voor wat betreft inhoud.
Indien u dan alles weer moet gaan aanpassen niet doen, dan moet ik maar iets anders gaan proberen.

Het bestandje wat ik mee stuur is door uzelf gemaakt maar waarschijnlijk heb ik dit de naam Kw16_17 gegeven. Heb het tabblad (Sheet) uitleg verwijderd en Sheet Werkblad aangepast.
Als u dit bestand weer naar mij stuurt onder welke naam komt dit dan op mijn bureaublad? Als ik dit dan opsla op de Pc gaat dit bestand dan automatisch naar Werkmap Kweek 2016-2017 onder de naam Kw16_17Wknr50??

De naam die nu op het bureaublad terecht komt blijft die het bestand Kw16_17WkNr heten, maar wordt opgeslagen als Kw16_17WkNr_50 in de werkmap Kweek 2016-2017. In het bestand Kw16_17WkNr welk op bureau staat kan ik blijven bewerken en de volgende week op maandag als ik dan aangeef opslaan op PC wordt dit opgeslagen als Kw16_17WkNr_51 in de map Kweek 2016-2017?

Of moet ik als ik in de werkmap wijzigingen wil aanbrengen moet ik dit dan doen in de Werkmap 2016_2017 op het bureaublad en dan kiezen bestand Kw16_17WkNr50?

Groetjes

Bijlagen

Plaats het laatste geposte bestandje op je bureaublad (KW16_17.xlsb‎‎) en plaats een Mapje op uw bureaublad (Kweek 2016-2017)
KW16_17.xlsb is het bestand waarmee je gaat werken. Dus je maakt aanpassingen in KW16_17.xlsb, dan sla je de aanpassingen op, dan wordt er in het mapje Kweek 2016-2017 een bestandje opgeslagen met volgende naam Kw16_17WkNr_50 (50 is voor deze week) Volgende week zou Kw16_17WkNr_51 het resultaat zijn.
Je werkt, wijzigt altijd in uw werkbestand(KW16_17.xlsb). Maak je morgen opnieuw aanpassingen in je werkbestand dan worden de aanpassingen opgeslagen in Kw16_17WkNr_50. Maak je pas maandag opnieuw aanpassingen in je werkbestand dan worden de aanpassingen opgeslagen in Kw16_17WkNr_51.

Goede middag,

Heb gedaan zoals aangegeven. Bestand Kw16_17WkNr_50 staat nu omdat ik heb opgeslagen op mijn PC inderdaad in de map Kweek 2017-2017. Als ik nu weer ga werken in het bestand Kw16_17 komt inderdaad weer datzelfde scherm naar voren maar dan hoef ik dus niet op te slaan maar met annuleer kan ik gewoon gaan werken in dat bestand. De volgende week maandag als ik het bestand weer open moet in wel dus opslaan op mijn PC. Het bestand Kw16_17WkNr_51 wordt dan automatisch in Map Kweek 2016-2017 opgeslagen, maar ik blijf gewoon werken met het bestand Kw16_17

Heb ik het nu eindelijk door?

Math

Klopt
ik blijf gewoon werken met het bestand Kw16_17
Klopt
De volgende week maandag als ik het bestand weer open moet in wel dus opslaan op mijn PC. Het bestand Kw16_17WkNr_51 wordt dan automatisch in Map Kweek 2016-2017 opgeslagen
Klopt
Als ik nu weer ga werken in het bestand Kw16_17 komt inderdaad weer datzelfde scherm naar voren maar dan hoef ik dus niet op te slaan maar met annuleer kan ik gewoon gaan werken in dat bestand

Als je liever hebt dat het scherm alleen op maandag naar voren komt kan ik dit nog wel aanpassen.

Goede avond,

Ik vind het nu al mooi genoeg. Ik vind dat ik er maar gewoon aan moet wennen dat ik het bestand alleen iedere maandag moet opslaan op mijn pc. Stel dat ik eens een maandag niet thuis dan sla ik het bestand de volgende dag op en is er niets aan de hand toch.
Tevens heb ik gelijk even gekopieerd wat je reeds had aangegeven voor een eventueel nieuw kweekseizoen, wat er alleen maar gewijzigd dient te worden in het gedeelte van VBA en aan te passen bestanden.

Nee dit is mooi genoeg, nogmaals mijn grote dank hiervoor! Laat de vraag nog even openstaan, en als de volgende week alles perfect verloopt zet ik de vraag als opgelost.

Met vriendelijke groeten
Math:love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan