• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro met druk op de knop een nieuwe klant aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

doehli

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Graag zou ik in het voorbeeld bestand een macro invoegen waardoor ik met een druk op de knop nieuwe klanten in een klantgroep kan toevoegen om de afzet prognose (kgs) voor bij te houden. Bijv. extra klanten bij klantgroep1 en extra klanten bij klantgroep2.

Als dit niet mogelijk is met een macro, is het wel mogelijk om twee macro’s in het bestand te plaatsen waarbij de eerste extra klanten toevoegt bij klantgroep1 en de tweede macro extra klanten toevoegt bij klantgroep2.
Het is wel belangrijk dat deze nieuwe klant meegenomen wordt in het totaal van de klantgroep.

Hopelijk is het duidelijk genoeg uitgelegd en kan iemand me helpen!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsm

Code:
=IFERROR(SUMPRODUCT(($B$9:$O$9=P$9)*($B10:$O10));"")

Als je deze formule in P10 zet (deze dan naar rechts en onder door kopiëren) kun je zonder moeite 7 nieuwe kolommen voor een nieuwe klant toevoegen.
Kopieer daarvoor de kolommen van een 'oude klant'

Hoi popipipo,

Ik heb geprobeerd je suggestie te gebruiken, maar als ik een nieuwe veld invoeg om nieuwe klantgegevens in te vullen, dan neemt die de nieuwe gegevens niet mee in het totaal (hij neemt dan alleen klant1 en klant2 mee)

Ook zou ik het liefste een knop installeren waarmee je met een klik een nieuwe veld aanmaakt (rechts van klant2) waar de afzet gegevens van een klant ingevuld kunnen worden, en dat deze nieuwe gegevens ook gelijk meegenomen worden in het totaal.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Laatst bewerkt:
Hier een iets andere aanpak dan.
Voor de duidelijkheid alleen klantgroep 1 aangepast
Klantgroep 2 verwijderd maar kan natuurlijk weer toegevoegd worden als deze aanpak werkt.

In 2e tabblad een standaard layout met formules geplaatst.

Ga nu in rij 1 en de kolom na de laatste klant en voor de totaal staan en druk op knop 'voeg klant toe'
In het voorbeeld de blauwe cel P1 na toevoeging van 1 klant wordt het dus W1 enz.

Bijlagen

We komen langzaam in de buurt :-)! Het is wel precies zo'n soort knop als waarnaar ik op zoek ben.

2 vragen:
- is het mogelijk dat de totaalrij direct grenst aan de laatste klant
- als ik de tweede klantgroep toevoeg, hoe zorg ik ervoor dat er een 2e knop komt waarmee ik nieuwe velden voor nieuwe klanten kan maken bij klantgroep2 (als ik nu kopieer dan komen er nieuwe velden bij in klantgroep1)

Bedankt voor je hulp :-)

vraag 1: Dat gaat niet op deze manier, je kunt de kolom natuurlijk wel heel smal maken.
vraag 2: klant groep 2 is toch gelijk als 1, dus alleen even op een andere plaats de kolommen invoegen

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ok wat betreft vraag 1,

Wat betreft vraag 2: je moet klantgroep 1 en 2 los van elkaar zien. Bijv in klantgroep 1 komen alle klanten uit Limburg, en in klantgroep2 komen alle klanten uit Gelderland.
Eigenlijk zou ik dan twee knoppen willen krijgen; eentje om extra klanten toe te voegen in klantgroep1 (Limburg) en een knop om extra klanten toe te voegen in klantgroep2 (Gelderland).
Als ik nu klantgroep1 kopieer, en dan in het geplakte de namen verander in klantgroep2, en dan duw ik op de knop bij klantgroep2, dan krijg ik dat er nieuwe klanten bij komen in klantgroep1. Dit moet gescheiden blijven. Is dat mogelijk?

Ik heb knoppen gemaakt voor beide groepen.

Kies welke van de 2 layouts je wilt
Denk er aan om eerst in het juiste vakje te gaan staan.

Bijlagen

Super bedankt! Dan kan ik nu zelf proberen om dit voor de rest van de klantgroepen ook te doen (ik had nu maar een voorbeeld met 2 klanten toegevoegd als voorbeeld, ik hoop het nu zelf te kunnen ;-))

Wat ik me wel afvraag, om het bestand overzichtelijk te houden, is het mogelijk om een macroknop te maken waarin de kolommen met de verschillen en %verschillen ingeklapt en uitgeklapt kunnen worden (E:H, L:O, etc.). Dit is me wel gelukt d.m.v. direct te linken naar kolommen E:H, L:O, etc. Maar kan dit ook geautomatiseerd worden? Zodat ook de toekomstige velden die toegevoegd gaan worden ingeklapt en uitgeklapt gaan worden (zonder dat ik elke keer de macro aan hoef te passen en de nieuwe kolommen erbij hoef te zetten)?

Held! Gaat dit automatisch verder? (Dus ook als ik klantgroep3, klantgroep4, klantgroep5, klantgroep6, etc.) erin ga plaatsen?

Als het kleurtje belangrijk is dan heb je voor elk kleurtje /klantengroep een apart voorbeeldje/knop nodig.

Is het kleurtje niet belangrijk of je wilt het handmatig doen dan heb je aan 1 voldoende.

Hoi popipo. Bedankt voor al je hulp, echt super.

Nu wil ik eigenlijk een wijziging aanbrengen in 't bestand (zie voorbeeld hoe het eruit moet komen te zien, ik heb alle formules verwijderd omdat ze niet meer gebruikt kunnen worden): dat je eerst een totaal krijgt van klantgroep1+klantgroep2+(mogelijkheid voor klantgroep3,4,5,etc.). Dat je daarna eerst het totaal klantgroep1 krijgt, en dan klant1, klant 2, etc; totaal klantgroep2, en dan klant3, klant4, etc; totaal klantgroep3, klant5, klant6 etc. etc. etc. etc. etc.

Bekijk bijlage Voorbeeld-6.xlsm

Als het kleurtje belangrijk is dan heb je voor elk kleurtje /klantengroep een apart voorbeeldje/knop nodig.

Is het kleurtje niet belangrijk of je wilt het handmatig doen dan heb je aan 1 voldoende.

Hoi Popipipo,

Bedankt voor je geweldige hulp. Het is me allemaal gelukt! Je hebt me op de goede weg gezet.
Wel heb ik nog een vraagje hoe je de inklap-knoppen hebt gemaakt boven de kolommen. Ik kan in het bestand geen macro vinden. Ik wil dit namelijk ook gaan toepassen in de rijen (dat er een aantal rijen ingeklapt worden).

Nogmaals bedankt :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan