• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro neemt getalnotatie niet mee

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoosje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jul 2022
Ik loop tegen een probleempje aan waar ik al heel de ochtend mee aan het klooien ben. Ik hoop dat hier een slimmerik zit die me kan helpen.
Het gaat om het volgende, ik heb een CSV-bestand waarin ik de punten(.) door een komma (,) wil vervangen en dat vervolgens onder een bepaalde naam opslaan.

Het bestand ziet er zo uit:
begin.PNG
(hoop dat dit leesbaar is, krijg hem niet groter)

Als ik de macro opneem, dan ziet het er helemaal netjes uit. Zoals de screenshot hieronder:
goed bestand.PNG

De code van de macro is heel simpel:
Cells.Replace What:=".", Replacement:=",", LookAt:=xlPart, SearchOrder _
:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
ChDir _
"\\Mijn Documenten\___macro test"
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
"\\Mijn Documenten\___macro test\Rechtensaldi.xlsx" _
, FileFormat:=xlOpenXMLWorkbook, CreateBackup:=False

Echter, als ik de macro op een nieuw bestand toe pas, dan heb ik in 1 keer bij iedere cel een foutmelding dat deze naar een getal geconverteerd moet worden. Zie onderstaande screenshot.
Fout bestand.PNG

Weet iemand waar dit aan ligt of hoe dit op te lossen? Of misschien een stukje code die in mijn bestand al die cellen converteert?

Vrervang de . door een . in plaats van door een komma.
Die ChDir regel kan er ook uit.

Of plaats een voorbeeld document.

Ook kan je het CSV bestand in Kladblok openen en daar de punt vervangen door een komma.

Laatst bewerkt:
Bij deze een bestand zoals ik dat voor mijn test klaar heb gezet.

Natuurlijk doet mijn Macro nog meer dan enkel een puntje vervangen door een komma. Maar dit is het stukje waar ik niet uit kom. Het gaat er om dat de gebruiker die het uiteindelijke bestand van me krijgt met die cijfertjes kan rekenen en dus niet die fouten van converteren naar getal krijgt.

Bijlagen

Heb je al gedaan wat ik eerder zei?
Je kan ook dat bestand openen in Kladblok en dan de punten vervangen door komma's.
Dat kan in 1 keer.

Laatst bewerkt:
Dat werkt inderdaad wel, maar dan moet ik ieder bestand dat ik wil bewerken altijd eerst nog in een kladblok openen voordat ik hem in excel open en een macro voor de rest laat lopen. Die handeling zou ik er heel graag uit willen halen, omdat het iedere week 30 bestanden zijn op dit moment...
En natuurlijk kan ik er niet tegen dat ik dit niet in excel opgelost krijg :d

Voor je macro heb ik al gezegd dat je de punt niet door een komma moet vervangen maar door een punt.
Dat lijkt raar, maar probeer het maar eens.

Die macro kan je vervangen door dit:
Code:
Call Cells.Replace(".", ".")
Application.DisplayAlerts = False
ActiveWorkbook.SaveAs "\\Mijn Documenten\___macro test\Rechtensaldi.xlsx", 51
Application.DisplayAlerts = True

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan