• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro om automatisch een rij op de eerste lege rij van een tabel toe te voegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter mbri
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mbri

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2015
Ik ben met een zomerklus bezig waarvoor ik mij in macro's opstellen binnen Excel aan het verdiepen ben (eerste keer dat ik er mee werk) en ik loop tegen een aantal problemen op.

De opdracht
Ik moet verschillende databestanden met verschillende personeelsgegevens en urenregistraties vanuit Oracle inlezen in Excel en de data binnen Excel reorganiseren.
Het uiteindelijke doel is dat vanuit deze verschillende databestanden automatisch een duidelijk overzicht per werknemer binnen Excel komt met de gerelateerde personeelsgegevens, de gewerkte uren per maand, de geprognotiseerde uren per maand en een analyse van waar het verschil vandaan komt.

Ik wil hiervoor met Power Pivot en macro's gaan werken.

Het eerste probleem waar ik nu tegen aanloop is het volgende.

Omdat elke maand een nieuwe uitdraai gemaakt moet worden, het bestand hier op aangepast moet worden en de lengte van het bestand (het aantal rijen) daarmee verschilt, wil ik een macro opstellen die automatisch onder de onderste regel van de tabel een regel toevoegt die de '% inzet per team' berekent. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat als ik een macro opstel met de macro-recorder deze niet automatisch op de onderste rij terecht komt, als ik het bestand met nog een aantal rijen toevoeg en de macro opnieuw laat lopen, komt deze telkens op rij 20 terecht waar de rij met formules in de macro in eerste instantie opgenomen wordt. Ik zou graag willen dat deze berekende rij automatisch opgesteld wordt op de onderste rij van de tabel.

Zouden jullie mij daarom hiermee kunnen helpen?

Bijgevoegd

- Twee voorbeeldbestanden. Eén met het origineel aantal regels en één nadat een aantal rijen is toegevoegd. (Kan het originele bestand niet toevoegen ivm de persoonsgegevens die erin staan).
Bekijk bijlage Teamindeling POxTEST_HM.xlsx
Bekijk bijlage Teamindeling POxTEST_HM2.xlsx

- Bestand met het resultaat zoals het eruit moet komen te zien
Bekijk bijlage Teamindeling POxTEST_HM_RESULT.xlsx

- En een bestand met het resultaat zoals het er nu uit ziet als ik de macro laat lopen.
Bekijk bijlage Teamindeling POxTEST_HM_PROBLEM.xlsx

vraagje, sommige teams hebben 2 kolommen andere 3, kan dit voor alle teams 3 worden
of macro laten herkennen ?

dan de volgorde van teams, is die altijd dezelfde of moet dat ook uitgezocht worden ?

mvg
Leo

Hoi Leo,

Nee dit kan voor alle teams 3 kolommen zijn.
Het aantal teams en de volgorde van de teams blijft ook hetzelfde. Het enige dat verandert is de lengte (aantal rijen) binnen de kolommen, aangezien de samenstelling van teams verandert.

Vriendelijke groet,

Maarten

oplossing van Sylvester ziet er goed uit en makkelijk aan te passen naar meer teams
daar kan weinig aan verbeterd worden.

mvg
Leo

Leo, Sylvester, bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Maarten

Hoi Maarten,

heb op de nieuwe indeling van Sylvester toch een macro geplaatst
om data op te halen en per kolom naar juiste rij te krijgen, werkt ook met meerdere teams.

mvg
Leo

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan