• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro om celinformatie te filteren + vlookups doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Etkroket

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2009
Beste Excel experts,

Graag wil ik een beroep doen op jullie expertise met Excel. Dit is het verhaal:

We houden een lijst bij van assets en hun levensduur. Het doel is om data uit 3 verschillende spreadsheets te combineren tot 1 databestand:
1. Asset Data
2. Data over levensduur, contactpersonen etc.
3. Rapport van vorige maand
De asset lijst wordt maandelijks verversd en moet dan gecombineerd worden met de bestaande informatie over de levensduur en uit het bestand van vorige maand moeten wat statusgegevens geladen worden.
De asset data moet eerst bewerkt worden voordat ik het kan gebruiken om het met de andere data te matchen. Ik denk dat er 2 macro’s nodig zijn, maar heb echt wat expertise nodig om het goed te laten lopen.

Wat moet macro 1 doen?
De lijst met assets moet gecleaned worden om later een match te krijgen met de assets uit de andere lijst. Op dit moment doe ik dat via text to columns:
 Add sufficient empty columns after the column on which you do the text to columns exercise
 Remove everything after : (tick treat consecutive delimiters as one)
 Remove everything after .
 Remove everything after _
Ik verwijder dan steeds de columns met informatie die ik niet nodig heb en voeg de kolommen aan het einde samen. Ik heb in tab Macro 1 een aantal voorbeelden van data cleaning opgenomen. Vergelijk Asset tag met To be field 1 en 2.
Is het mogelijk om dit meer geautomatiseerd te doen? Bijvoorbeeld: zoek naar input na “:” en kopieer het in een nieuwe kolom?

Wat moet macro 2 doen?
1. Screenupdating false
2. Kopieer de kolomnamen vanuit sheet Input II naar sheet List.
3. De kolommen moeten gekopieerd worden achter de laatste kolom in sheet List. Het aantal kolommen blijft hetzelfde, maar het liefst heb ik dat de macro de laatste kolom opzoekt in plaats van een vaste kolom (AN in dit geval).
4. Vlookup met Asset en de informatie uit Input II. Voor de duidelijkheid: de formule wordt ingevuld in AN2 en de formule is =vlookup(a2,'Input II'!A1:V22,1,false). De formule moet eigenlijk de laatste rij met gegevens pakken. Dus niet rij 22, maar altijd de laatste rij.
5. Vlookup moet doorgetrokken worden naar de laatste rij in kolom.
6. Vlookup moet herhaald worden tot de laatste rij in sheet List.
Het punt met Macro 2 is dat ik het nu handmatig doe. Kost veel tijd en mijn laptop heeft ook moeite om het te verwerken. Kan dit via een macro eenvoudiger?

Alvast heel veel dank voor jullie reactie!

Groet,
Etkroket

Bekijk bijlage Macro Input.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan