Macro Om geselecteerde records te printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesse2

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Ik wil graag een macro maken om de geselecteerde records uit een formulier te printen.
nou zit ik met het probleem dat steeds mijn selectie weg gaat als ik op een macroknop voor printen druk.
1 enkele record printen lukt wel. printen via het menu lukt ook en dan gaat mijn selectie niet weg.

Jesse

Laatst bewerkt:
Je kan een veld toevoegen die een checkbox toont in je selectie form. Als je dan een record selecteert door een vinkje te zetten dan maakt het niet uit dat je selectie de focus kwijtraakt. Je print dan de selectie die in je tabel is opgeslagen. Daarna maak je die selectie weer leeg.

Enjoy!

Moet je dan de selectie handmatig weer leegmaken of is daar ook een manier voor?

Jesse

Dat kun je met een bijwerkquery doen. Zeker als het alleen een selectievakje is dat je gebruikt om af te drukken.

bedankt voor jullie reacties

is er geen andere manier?
het klinkt nogal ingewikkeld is deze manier wel gebruiksvriendelijk?
mijn enige probleem op het moment is dat mijn selectie weg gaat als ik op de macro druk.
is daar niks aan te doen?

Jesse

Laatst bewerkt:
Wat doet die macro precies?

het is de standaard macro voor afdrukken.
opdrachtuitvoeren Record selecteren
opdrachtuitvoeren selectie afdrukken

En wat is het verschil met dit:
1 enkele record printen lukt wel. printen via het menu lukt ook en dan gaat mijn selectie niet weg.
Als ik het goed begrijp, selecteer je met de macro eerst een record. Dat zal vast het huidige record zijn; vervolgens ga je dat record afdrukken. Ik werk (brrrrr....) nooit met macro's, maar ik zou de eerste opdracht verwijderen, want je hebt toch al een selectie gemaakt? Waarom dan nog een opdracht om een record te selecteren?

bedankt voor je reactie

nu is ook al mijn selectie weg

wel blijft het pijltje staan op de geselecteerde record

voorheen was het pijltje zwart geselecteerd

een klein verschil dus.

Jesse

Ik snap de werkwijze nog niet helemaal; wat probeer je precies af te drukken? Ik krijg het gevoel dat je een Formulier(selectie) wilt afdrukken, in plaats van een rapport. Niet erg verstandig, als dat zo is... Afdrukken doe je bij voorkeur vanaf een rapport; daar zijn ze voor bedoeld. Formulieren kun je wel afdrukken, maar zou ik nooit doen. (Sterker nog: doe ik ook nooit!)

Is het mogelijk om een rapport met meerdere records te maken?

er is ook een sneltoets voor afdrukken CTRL+P dat is voor mij tot nu toe de beste optie.
alleen dit is niet erg gebruiksvriendelijk voor mensen die niet vaak met acces werken.

Jesse

Laatst bewerkt:
Daarmee vermoed ik dat je nog steeds letterlijk het formulier afdrukt? behalve de hoeveelheid inkt/toner die je daarmee verspilt, lijkt mij dat de layout ook niet echt tot tevredenheid zal stemmen....
Maak dus eerst een rapport op basis van je formulier (kun je dezelfde query of tabel voor gebruiken) en druk straks het rapport af. In een rapport kun je heel simpel de filtering van het formulier overnemen.

Bedankt voor je reactie

kun je ook geselecteerde records afdrukken of moetje dan alle record die je niet wilt deleten?

Jesse

Dat lijk mij geen goed plan ;) Geef eerst aan hoe je de records wilt filteren. Dat kan op je formulier, door selectievakjes te zetten, of met een filtering op een specifiek veld, waarbij je de recordset van het formulier verandert door dus minder records te tonen. In het eerste geval zie je nog wel alle records, maar verander je de status van een Selectieveldje. Je rapport filter je dan op basis van de formulierselectie.

bedankt voor de reactie

Ik heb al filters zat in mijn formulier.
maar het gaat mij meer om specifieke records bv. 3 records van dezelfde klant
of 5 records van verschillende klanten etc.
daarom leek mij het printen uit een formulier wel makkelijk.
maar als dit niet gaat zal ik het met een rapport moeten proberen.

ik snap hetgeen met de selectievakjes nog niet helemaal.
is het de bedoeling dat je in de tabel een nieuw veld invoert of kan dit via het rapport zelf?:confused:
verandert de informatie in een rapport met de tabel mee?

Jesse

Laatst bewerkt:
Je zegt het goed: printen uit een formulier; maar je doet het dus verkeerd: het formulier printen! Zoals ik al zei: maak een rapport op basis van dezelfde bron die je voor het formulier gebruikt, en maak hem op zoals je hem hebben wilt. Je krijgt dan (logischerwijs) dezelfde records als je op je formulier ziet. Als je selectievakjes gebruikt om te filteren, en je wilt per record kunnen aangeven welke wel en welke niet, dan heb je een extra selectievakje nodig, want een onafhankelijk selectievakje werkt niet. Dat Ja/Nee veld zit dus ook in je tabel, want anders werkt het niet. En omdat het in je tabel zit, kun je het gebruiken in je rapport. Je hoeft het selectieveld niet te laten zien; het gaat er om dat je er op kan filteren. Daarom zeg ik steeds: gebruik dezelfde query die je voor het formulier gebruikt ook voor je rapport, want dan heb je dezelfde gegevens beschikbaar.

Als je al een rapport hebt gemaakt op basis van de query, en je hebt later het Ja/nee veld toegevoegd aan de query, dan staat dat veld niet op je rapport. Overigens geeft dat niks, want je wilt hem toch al niet zien; het gaat er slechts om dat je er op kunt filteren. Je kunt overigens zowel vanuit het formulier als vanuit het rapport de query aanpassen, want het is (komt-ie weer....) dezelfde query!

dus als ik het goed begrijp dient het selectie vakje om te filteren. hoe moet ik dat dan aanpakken? de selectie vakjes vanuit mijn formulier aanvinken? want in mijn rapport kan ik niks wijzigen.
en hoe zorg ik er dan weer voor dat alle aangevinkte vakjes leeg worden? en hoe filter ik dan het beste?

Jesse

Laatst bewerkt:
Je kunt de eerste tips gebruiken van Guus en mij. Het selectievakje zet je in je tabel, en op je formulier. De records die je wilt afdrukken selecteer je dan m.b.v. het selectievakje, door het rapport te filteren op de vakjes die geselecteerd zijn. Dit is een standaardfiltering in de query voor het rapport, zodat je altijd de juiste records afdrukt. Met een Bijwerkquery op de tabel maak je de selectievakjes weer leeg. Dan valt er op het rapport ook niks meer af te drukken, want dan heb je geen selectie meer.
Voor het mooie kun je op het rapport nog een code zetten die het rapport niet opent, maar een Msgbox toont dat de selectie leeg is, maar dat is 'aanvullende schoonheid'.

hmm interessant
valt er ook een macro te maken om alle vakjes leeg te maken?

Jesse

het is me gelukt door middel van een bijwerking query en een filter.
uiteraard heb ik hier macro's van gemaakt.
erg bedankt voor jullie hulp.

Jesse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan