• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro om regels in te voegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter riaa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

riaa

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2008
Hallo kenners van excel.

Ik heb een probleempje.
Ik wil graag in een excel bestand regels laten verschijnen als die regels van toepassing zijn en anders weglaten.

Voorbeeld:
Is er een afspraak over dit onderwerp?
dan een keuzevakje ja-nee.
Als men het keuzevakje aanvinkt dan moet er onder die plaats een regel ingevoegd worden met een bepaald format en een + en - om regels daarna toe te voegen of er af te halen.

Moet vast kunnen met een macro of zo maar heb geen idee hoe.
(Ik beheers geen visual basic)
Ik voeg een voorbeeld bij.

alvast bedankt voor jullie super hulp. Daardoor lijk ik naar de buitenwereld steeds een kenner maar dan roem ik jullie altijd maar weer.
Ria willems

Bijlagen

Hoewel ik de vraag die je hebt gesteld niet 1,2,3 kan oplossen, valt mij wel meteen op dat je de twee vinkvakjes niet in een groepsvak hebt gezet. Daardoor is het mogelijk om zowel een vinkje te zetten bij 'ja' als bij 'nee'. Als je ze in een groepsvak zet, kun je maar 1 van de beide vakjes activeren.
Voor de beantwoording van de vraag zal ik wat meer tijd nodig hebben. Misschien is er een ander forumlid dat sneller is, maar ik ga er mee aan de slag.

:)

alvast beetje bedankt

Panoramix alvast bedankt voor de hint.
Je ziet dat ik een starter ben op dit gebied.
maar een groepsvak? klinkt goed maar hoe doe ik dat.
is er ergens een cursus of zo te vinden waar ik dit soort dingen in excel kan leren?
formules en zo dat lukt aardig maar formulieren maken en hoe ik dan bepaalde dingen voor elkaar kan krijgen ben ik echt nog een starter in.
Ook bv een vraag hoe ik kan reglen dat als een bepaald deel ingevuld is het wel geprint wordt en als het niet ingevuld is dat hij het niet print.
heb je algemen tips hoe ik wijzer kan worden?

groetjes
ria

Cursus

Een goede beginnerscursus voor Excel vind je op: http://www.worksheet.nl/. Kijk links onder 'Hoofdmenu'. Daar vind je 'Cursus - gratis'. Dit is een prima cursus voor iemand die meer wil weten van het gebruik van Excel. Verder is het aan te bevelen de help van Excel zelf te gebruiken. Zoek gewoon op het onderwerp waarover je wat wilt weten en een schat aan informatie opent zich. Zoek maar eens in de help op 'groepsvak' en je wordt vast heel wat wijzer.

Dan het maken van een groepsvak.
Zet eerst de werkbalk Formulieren aan. Als je die hebt, zie je een icoontje dat er uitziet als een rechthoek met bovenin xyz. Als je daar met je muis op gaat staan (niet klikken) dan zie je dat dit het icoon is voor een groepsvak. Klik er nu op en maak in je werkblad een groepsvak. Zet daar de vinkvakjes in en als het goed is, is het nu niet mogelijk om ze beide aan te zetten maar kun je er maar 1 kiezen.
Nog beter is het om niet te werken met vinkvakjes, maar met radiobuttons (zo'n rondje waar je een stipje aan of uit kunt zetten). Die zijn voor dit doeleinde nog beter.

Succes.
:thumb:

Laatst bewerkt:
en een + en - om regels daarna toe te voegen of er af te halen.

Moet vast kunnen met een macro of zo maar heb geen idee hoe.
(Ik beheers geen visual basic)
Ik voeg een voorbeeld bij.

Hallo riaa , ik volgde de topic sinds deze morgen en wilde al eerder reageren , maar andere individuen hebben daar anders over beslist .
Ik heb een macrootje in je formulier gezet , wat doet dat macrootje een rij invoegen , plaats je cursor vanaf rij 18 in een van de cellen van A tot F en klik op het +je hups nieuwe rij erbij , wil je een rij wissen , plaats je cursor in een van de cellen die je wil wissen en druk op het - knopje en hups rij weg . Speel er een beetje mee . Bij voegen kan vanaf rij 17 wissen naar tot rij 18 .

Laatst bewerkt:
Hallo riaa , ik volgde de topic sinds deze morgen en wilde al eerder reageren , maar andere individuen hebben daar anders over beslist .
Ik heb een macrootje in je formulier gezet , wat doet dat macrootje een rij invoegen , plaats je cursor vanaf rij 8 in een van de cellen van A tot F en klik op het +je hups nieuwe rij erbij , wil je een rij wissen , plaats je cursor in een van de cellen die je wil wissen en druk op het - knopje en hups rij weg . Speel er een beetje mee . Bij voegen kan vanaf rij 7 wissen naar tot rij 8 .

Ik heb een tweede opmaak gedaan iets meer naar de vraag gewerkt

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan