• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro om waarden toe zoeken uit excelbestaden

Status
Niet open voor verdere reacties.

JansenmeteenJ

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2017
Berichten
26
Goed,

Ooit met hulp van dit forum een pracht excel formulier gemaakt waarin elke week de ritgegevens bij kan houden.
Maar nu wil ik ook per jaar bekijken. Ik maak per jaar 52 bestanden aan die doorgezocht moeten worden.

Ik weet wat ik wil, maar ik krijg het niet vertaald naar een macro.
Is er iemand die daarmee kan helpen (al dan niet tegen een donatie?)

Code:
Kernwaarden
Pad		: Cel B1
Jaar		: Cel B2

Beginwaarden
Week		: X=01
Begin zoek	: Y=kollom B
Print rij       : Z=10

Loop 1
Zoek "bestandsnaam=B1&X&B2.xlsm]Opdracht!$B$7" in Veld Y, als Y is waar dan:
   A"waarde Z"=X
   B"waarde Z"="bestandsnaam=B1&X&B2.xlsm]Opdracht!$B$7" veld "waarde Y1"1 
   C"waarde Z"="bestandsnaam=B1&X&B2.xlsm]Opdracht!$B$7" veld "waarde Y1"2
   D"waarde Z"="bestandsnaam=B1&X&B2.xlsm]Opdracht!$B$7" veld "waarde Y1"6
   E"waarde Z"="bestandsnaam=B1&X&B2.xlsm]Opdracht!$B$7" veld "waarde Y1"7
   
Set begin zoek veld +1 kolom, y+1 (B moet dan C worden, C wordt D etc)

(kijken of in de kolom ernaast ook waarden staan)
ALS = ""bestandsnaam=B1&X&B2.xlsm]Opdracht!$B$7" in veld "waarde Y1"1  is waar dan: 
   Set print regel +1 = Z+1 (moet op de volgende regel gaan printen) ga terug naar Loop 1 | 
   Als niet waar dan eind loop1. 

Einde loop 1

Als X = < 52, dan set Week + 1 = X+1, ga naar loop 1. Als X is 52 dan ga naar EIND. 

EIND

Bijlage bevat een voorbeeld bronbestand 0120.xlsm. Dit is dan week 01 van 2020. Elk bestand wordt opgeslagen met weeknummer en laatste twee cijfers jaar.
Hier komt de eerste kronkel al, want in excel valt standaard de voorloop 0 weg bij week 01. Hij zal bestandsnaam zoeken als "120.xlsm" ipv "0120.xlsm"
Tevens een bestand als waar ik de macro in wil draaien.

Doel is om een draaitabel uit kunnen voeren op alle gegevens per jaar.
 

Bijlagen

  • 0120.xlsm
    12,2 KB · Weergaven: 22
  • resultaat.xlsm.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Ideaal om PowerQuery voor te gebruiken. Gegevens, Gegevens Ophalen, Uit Bestand, Uit map.
 
Dat is wel weer de tip van het jaar voor mij.
Ik moest er even met stoeien, eerst werkte het niet, maar dat kwam omdat ik nog met bovenstaand verhaal zat, ik probeerde gefilterde data te analyseren. Daardoor miste essentiële gegevens om het goed te kunnen verwerken.
Ik lees nu de ruwe data uit en filter dat met PQ, als is het wel gekneed om te Transponeren met header los en vastzetten.
 
PowerQuery is de krachtigste toevoeging aan Excel in jaren en zeer onbekend met heel veel Excel gebruikers.
 
Net zoals Google voor bedrijven al jaren onbekend is voor veel ondernemers.
Dit had ik jaren eerder moeten ontdekken.... er gaat een wereld open met PQ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan