• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro - ongedaan maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Berichten
429
Als ik via de optie een macro opneem kan ik de actie later niet meer ongedaan maken.

Voorbeeld:

Ik heb een macro opgenomen waar ik heel snel een aantal rijen kan verwijderen.

Heel soms kan het dan voorkomen dat ik het verkeerde bereik heb geselecteerd.

Normaal kies ik dan voor undo. Na een opgenomen macro werkt dit helaas niet.

Is hier een oplossing voor?
 
No,

Alle handelingen uitgevoerd door een macro kunnen niet ongedaan gemaakt worden.
Je kan dit wel inbouwen in de macro, maar dit is behoorlijk ingewikkeld.
Dus vanaf nu, alleen nog maar het juiste bereik selecteren :D , ofwel laat je de macro het bereik bepalen.

Joske
 
Lees verder op : Undo mogelijk maken voor macro's in Excel VBA

http://www.jkp-ads.com/Articles/UndoWithVBA00NL.asp

Pierre

In Microsoft Word kan men wijzigingen die door VBA code in een document worden aangebracht standaard ongedaan maken. In Excel is dit helaas niet het geval. Vrijwel alle macro commando's legen de Undo "stack" en de acties zelf kunnen niet meer ongedaan worden gemaakt.

Om dit toch mogelijk te maken, moet men code schrijven die:
- De vorige staat van alles dat gewijzigd gaat worden opslaat;
- Een routine instelt die uitgevoerd moet worden wanneer de gebruiker voor "ongedaan maken" kiest;
- Die routine programmeren, die de wijzigingen die door de code zijn uitgevoerd weer ongedaan maakt, in omgekeerde volgorde.

In dit artikel wordt gedemonstreerd hoe twee klasse modules kunnen worden ingezet om een (min of meer) generieke "undo handler" te bouwen, welke in elk Excel VBA project kan worden ingezet:

Jan Karel Pieterse
 
Laatst bewerkt:
Macro ongedaan maken

Dus als ik het goed begrijp niet iets voor een beginner op macro gebied.

Ik maak tot nu toe alleen macro's door ze op te nemen.

Dat is soms al vrij lastig
 
Laat je echter niet ontmoedigen door de wirwar aan codes, Het is een kwestie van veel doen, proberen, vragen en zoeken op het internet. ;)
 
Macro ongedaan maken

Ik zal toch in mijn vakantie is op zoek moeten naar een boek. Liefst te downloaden van internet in het NEDERLANDS waar ik een beginners cursus kan vinden .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan