• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro-probleem...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wout88

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2004
Hallo MensenMet VerstandvanExcel/VB,

Ik ben nieuw hier en weet nog niet precies hoe het werkt maar ik zit met een probleem waar ik vooralsnog niet alleen uitkom. Ik hoop dan ook dat een van jullie mij kan helpen. Het probleem is als volgt:
Ik heb een kolom met machines onder elkaar. Achter elke machine kun je een tijd, frequentie en loonschaal invullen voor het instellen, de bewerking en het intern transport van/naar de machine. De loonschaal kun je bij alle drie selecteren m.b.v. een dropdown vakje. Nu is het de bedoeling dat deze regel gekopieerd kan worden aangezien je soms meerdere malen dezelfde machine moet hebben voor een product.
Weet iemand hoe ik hier een macro voor kan maken?:confused:

Alvast bedankt voor je reactie...

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt, maar volgens mij kan je met onderstaande uitleg wel maken wat je wilt.

Onderstaande is een stappenplan om de algemene werking van validatie lijsten uit te leggen.
Begin dus op een leeg werkblad.
Type in kolom A onder elkaar het volgende in
(cel A1 blijft leeg)
Ma (Cel A2)
Di (etz.
Wo
Do
Vr
Za
Zo (in cel A8 dus..)

Hier staan de mogelijk waarden waaruit je wilt laten kiezen.

Ga nu naar een cel waar de keuzelijst wilt gebruiken.
Ga naar Data, Valideren.
Kies bij Toestaan; Lijst.
En selecteer je waarder of type =$A$1:$A$8 in bij Bron.

Als je nu op de cel gaat staan krijg je een dropdown box te zen met je waarden, voordeel van deze dropdownbox is echter dat deze 'validatie' aan de cel vast zit, je kunt deze net zo als elke cel bewerken, dus kopieeren of met het kleine kruisje rechtonder naar beneden door kopieeren.

Als je meerdere van dit soort validatie/keuze lijsten nodig hebt kun je ook het validatie gebied een naam geven.
exdropdown1.jpg
exdropdown2.jpg

Afbeeldingen komen van deze site.

Geef het gebied een naam in dit voorbeeld bv Dagen en noem de andere lijstjes anders.
Vervolgens kan je bij Bron aangeven =Dagen of een van de andere namen voor de keuze lijstjes ipv het gebied elke keer te moeten selecteren.

Laatst bewerkt:
Bedankt!!!

Ik heb nog niet de kans gekregen om deze truuk uit te proberen, maar ik denk dat ik hier zeker wat aan heb! Ik ga er vandaag mee aan de slag.

Vriendelijke groet,

Wout88

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan