• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro toepassen op selectievakje (hulp nodig)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DanielG

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2017
Hallo iedereen,

Ik probeer in Excel 2 selectievakjes toe te voegen waarbij selectievak 2 automatisch aangevinkt wordt als selectievak 1 aangevinkt is.
Selectievak 1 staat in de cel A1 en selectievak 2 staat in de cel A2.

Hoe kun je ervoor zorgen dat als selectievak 1 aangevinkt is, dat selectievak 2 automatisch aangevinkt wordt?
Weet iemand hier een macro voor? En op wat voor soort selectievak wordt dit dan toegepast? (bv ActiveX besturingselementen?)

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Dank.

Zonder dat je een voorbeeld documentje hebt geplaatst:
Code:
Private Sub CheckBox1_Click()
    If CheckBox1 Then CheckBox2.Value = True
End Sub

(ActiveX)

Laatst bewerkt:
Hi,

Zie bijlage.
Ik zou graag willen dat als je bijvoorbeeld selectievakje 5 aanvinkt, dat selectievakje 6 automatisch wordt aangevinkt.
Ik ben niet bekend met de checkbox-en waardoor ik niet weet hoe dat werkt, want het aanvinken lukt niet.

Bijlagen

Gebruik ActiveX checkboxes, dat is veel makkelijker.

Hoe doe je dat? Die macro die je hebt gestuurd, werkt niet op dat bestand wat ik in mijn vorige bericht heb toegevoegd.
Als je dat kunt toelichten, heb je mijn dag gemaakt :D

De code van Ed is voor ActiveX checkboxen (duidelijk aangegeven door Ed). Selectievakje 5 en 6 zijn gewone formulier checkboxen en je kan deze code niet gebruiken.
Je hebt echter Checkbox1 en 2 in je voorbeeld, daar kan je de code wel gebruiken.
Onderaan met een rechter klik op je tablad, daarna "Programmacode weergeven" kiezen en de code van Ed in het witte vlak plakken.

Edit: Ed was vlugger:)

Of:
Code:
Private Sub CheckBox1_Click()
  CheckBox2 = CheckBox1
End Sub

Hmmm... maar wát is het nut van een selectievakje mee te laten selecteren met een andere? Als je vraag 1 met ja beantwoord, en vraag 2 dus dan gelijk meeneemt, kan je toch beter alles in 1 vraag combineren? Hoef je ook niet moeilijk te doen met vakjes te linken. ;)

Harstikke bedankt iedereen, het werkt perfect! Ik snap alleen niets van die ActiveX besturings-elementen, maar dat moet ik dan maar opzoeken.
Heeft iemand daar een handige link voor waar dit omschreven wordt?

@Ginger, het is voor een invulformulier en bij die desbetreffende vragen is dit erg handig.

DanielG
Harstikke bedankt iedereen, het werkt perfect! Ik snap alleen niets van die ActiveX besturings-elementen, maar dat moet ik dan maar opzoeken.
Heeft iemand daar een handige link voor waar dit omschreven wordt?

Uitleg kun je in Excel zelf vinden door in help ActiveX in te tikken ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan