• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor kolommen verbergen voor anderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Hi,

Kan iemand mij aangeven hoe ik bepaalde kolommen kan verbergen voor anderen, dus
dat iemand die NIET met zichtbaar maken weer te zien krijgt?

Ik dacht dat het met deze macro kon, voor bv kolom E en F:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Columns("E:F").Hidden = True
End Sub

Dat werkt wel, maar als een andere gebruiker de kolommen zichtbaar maakt,
dan ziet hij of zij daadwerkelijk de kolommen verschijnen. Alleen als de gebruiker met zijn muis in een willekeurige
cel klikt, dan pas vouwt kolom E en F weer in.

Maar ik wil eigenlijk dat de kolom niet eens zichtbaar wordt. Nu ziet de gebruiker
(als hij niet in een cel klikt) toch de vertrouwelijke gegevens in kolom E en F.

Moet ik iets toevoegen aan de macro?

Dank je wel alvast,

Frans

Hallo Frans,

Ik weet niet of het een vereiste is dat je de koppen en rijnummers wil zien, anders:

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Columns("E:F").Hidden = True
ActiveWindow.DisplayHeadings = False
End Sub

Op deze manier kun je de kolommen niet meer selecteren en dus ook niet zichtbaar maken.

Gr Jos

Laatst bewerkt:
Hi Jos,

Veel dank, ja (helaas) heb ik wel de koppen en rijnummers nodig.

Is dat mogelijk?

Frans

Als je het werkboek beveiligt, kun je verborgen kolommen niet zichtbaar maken. Tenzij je het wachtwoord weet.

Dank, ja, dat klopt, alleen moeten anderen wel kunnen werken in het bestand,
dus hebben wel het wachtwoord nodig.

Maar ze moeten alleen bepaalde kolommen niet kunnen zien.

Bovenstaande macro oplossing komt in de buurt, alleen is het wel handig
als de gebruikers wel de koppen (kolomnrs en rijnummers) kunnen blijven zien.

Aanpassing in de macro?

Frans

het kan volgens mij prima met bladbeveiling..

wat je moet doen is voor het werkgebied van je blad de celeigenschap "geblokkeerd" uit zetten (Staat standaard aan)
dan kunnen gebruikers die cellen gewoon bewerken zodra bladbeveiliging aan staat

Als je ook wil dat ze de opmaak kunnen wijzigen van de cellen die ze muteen dan zet je tijdens het inschakelen van bladbeveiliging ook een vinkje bij "celeigenschappen"
Zodra blad beveiligen aan staat kun je niet meer de kolommen zichtbaar maken, daarvoor moet je de bladbeveiliging uitschakelen

In het voorbeeldje zit er geen wachtwoord op de bladbeveiliging maar voor jou bestand is dat uiteraard wel handig..

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan