• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro waarbij een waarde in 2 tabellen mag voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jv345

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
167
Hallo,

Ik heb een invulformulier waarbij in kolom 6 productnummers ingevoerd moeten worden.
Of eea mag is afhankelijk van een ingevoerde kostensoort in kolom 4.
Door middel van afvragingen binnen een macro verschijnen er messagboxen indien de keuze niet is toegestaan.
Er bestaat een tabel voor product 5555 en een tabel voor 7777.

De moeilijkheid waar ik nu tegenaan loop is dat er 1 kostensoort is die in beide combinaties is toegestaan.
Vul ik dit nummer in beide tabellen in dan kom ik in een soort loop. Is ook logisch.
Hoe kan ik dit nu omzeilen?

Het voorbeeld is sterk uitgedund; tabellen staan in tabblad "tabellen"; de macro's staan in het andere tabblad. Ik hoop dat de vraagstelling duidelijk is :)
Ik hoop dat iemand een oplossing voor mij weet.
 

Bijlagen

  • Studiekosten.xls
    19,5 KB · Weergaven: 33
Hallo,

Is er een geniaal iemand die een oplossing weet voor mijn probleem of is de vraagstelling niet helemaal duidelijk.

Ik wacht met spanning af.
 
Probeer dit eens :

Code:
Sub test()
If Target.Column = 6 And Cells(Target.Row, 4) = 420410 Then
    If Target.Value = 7777 Or Target.Value = 5555 Then
     With Sheets("BBP").Range("C20:C21")
         Set getal = .Find(Target.Value, lookat:=xlValue)
 '       Set getal = .Find(Cells(Target.Row, 4).Value, LookIn:=xlValues)
           If Not getal Is Nothing Then
               MsgBox "De gekozen kostensoort mag alleen in combinatie met 5555 /7777!", vbCritical, "Niet toegestaan"
               Application.EnableEvents = False
               Cells(Target.Row, 6) = ""
               Cells(Target.Row, 4) = ""
               Application.EnableEvents = True
           End If
         End If
      End With
End If

End Sub

Cobbe
 
Cobbe,

Bedankt voor je reactie.

Op zich kan ik de macro wel volgen en lijkt het mij alleszins logisch. Toch blijkt het niet te werken.
Juist als ik 5555 of 7777 kies, in relatie tot de kostensoort 420410 dan krijg ik de messagebox dat de combinatie niet juist is.
De messagebox dat de combinatie alleen met 5555/7777 mag krijg ik maar niet te zien; ook al kies ik een ander nummer.

Wellicht zit het in het feit dat het with-statement niets toevoegd: de waarden staan al in het if statement erboven.
Ik heb de cijfers tussen aanhalingstekens gezet maar dat maakt niets uit.
Wat gaat er niet goed??
 
Hallo,

Ik ben lekker aan het prutsen geweest van het weekend.
Het is mij echter niet gelukt.
Komt volgens mij door de andere delen van de macro die de afvragingen afvangen voor 5555 en 7777. Hierdoor kom je dus steeds in een soort van loop terecht.
Bij deze afvragingen (= 5555 / = 7777) moet volgens mij een uitzondering tussenkomen.
Ik heb echter geen idee hoe dit in VBA -code aangegeven moet worden.
Wie heeft een oplossing?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan