Macro wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkMartinus

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Graag hulp!!

Ik wil in een tekstbestand alle tekst met behulp van een macro wijzigen in:

Lettertype Standaard (Times New Romen 12)

Daarvoor wordt in een macro het volgende gedaan (dit werkt):

Selection.WholeStory
Selection.Font.Name = "Times New Roman"
Selection.Font.Size = 12
Selection.HomeKey Unit:=wdStory

Nu wil ik deze macro wijzigen zodat de volgende lettertype’s worden overgeslagen:

Logo1 (Times New Romen 10 vet) en
Logo adres (Times New Romen 8) en
Logo voetnoot (Times New Romen 9)

Hoe moet dan die If Then? instructie er uitzien?

Als ik deze 4 lettertypes in een macro plaats krijg ik het volgende:

Sub Macro1()
'
Selection.TypeText Text:="Standaard"
Selection.TypeParagraph
Selection.Style = ActiveDocument.Styles("Logo1")
Selection.TypeText Text:="Logo1"
Selection.TypeParagraph
Selection.Style = ActiveDocument.Styles("Logo adres")
Selection.TypeText Text:="Logo adres"
Selection.TypeParagraph
Selection.Style = ActiveDocument.Styles("Voetnoot")
Selection.TypeText Text:="Voetnoot"
End Sub

Wat ingewikkeld allemaal; waarom werk je niet met profielen? Je wérkt nota bene al met profielen, want je wilt specifieke profielen uitsluiten. Kortom: je hoeft m.i. alleen maar je profiel Standaard te wijzigen, en je bent klaar. Zodra je alle tekst selecteert, moet je ook niet gek opkijken als je alle tekst aanpast.

Dat ís een antwoord op je vraag. Om precies te zijn: gooi je macro weg, verander het lettertype in de stijl <Standaard> naar Times New Roman 12, en je bent klaar. Wat wil je nog meer?

OctaFisch, ik vindt het heel fijn dat je probeerd met me mee te denken, maar ik heb dat al zo ingericht met profielstijlen die ik in mijn documenten nodig heb. Deze profielstijlen mogen echter niet meer gewijzigd worden, dat kost me dan heel veel tijd om later die wijzigingen weer te herstellen. En het gaat niet om een klein documentje maar soms om hele boeken, boeken die gescand zijn. Dit zijn oude boeken met ouderwetse woorden die aan de huidige tijd aangepast moeten worden. om dit te vereenvoudigen heb ik een macro gemaakt die het meeste werk voor me opknapt. Deze macro past ook het lettertype aan.
Dit bespaart me zeer veel werk.
Nu is het zo dat in deze boeken regelmatig wordt gewerkt met kleinere letters, als dit dan later weer wordt teniet gedaan omdat de macro dat nu eenmaal in één lettergrootte zet, is het kleingeschrevene ook weer weg. (het gebeurt nog al eens dat er wat toegevoegd moet worden en de macro er nog een keer overheen moet). Vandaar dat het handig zou zijn om er een if Then instructie in te hebben zodat dat geschrevene met een kleiner lettertype wordt overgeslagen.

Goed lezen is effektiever dan veel schrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan