• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macrobestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stienuh

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2015
Goedemiddag,

Vanuit een administratiepakket exporteer ik vaak bijv. de kolommenbalans naar excel. In dit excelbestand moet ik dan nog verschillende formules zetten ter controle etc. Nu heb ik verschillende keren gelezen dat je ook een macrobestand over het excelbestand kan laten gaan om automatisch deze formules erin te plaatsen. Iedere kolommenbalans verschilt natuurlijk, maar wat altijd hetzelfde is zijn de nivotellingen in het excel bestand.
Voorbeeld van een nivotelling:
0
0
0
1

Vanaf 1 telt ie alles naar boven tot de volgende 1. Is het mogelijk om in excel een macrobestand te maken dat als het ware kan zien waar bijv. de 1 begint en dan een formule zet in de cel ernaast die dan de volgende formule bevat: =som(A1;A3)

Als je een voorbeeld bestandje plaatst is daar best een macro voor te maken.

Bijgaande een voorbeeldbestand. Ik wil graag ook zelf begrijpen wat er precies gebeurt en moet gebeuren. Er moet een standaard macrobestand komen voor al de kolommenbalansen die ik uit mijn pakket exporteer.

Alvast bedankt.

Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx

Je wilt dus achter iedere 1 in onder Nivo (Kolom E) het totaal hebben van de cijfers in de rijen er boven tot de vorige 1?

Ja dat klopt. Een 2 telt over de 1 heen in het overzicht, maar als ik begrijp hoe je de 1 naar de 1 kan laten uitrekenen wil ik zelf wel experimenteren met de andere cijfers.

Wijzig het voorbeeld eens en zet de getallen op de plek zoals je het wilt hebben. Dit soort dingen luistert erg nauw.

Het voorbeeldbestand staat goed. Zoals je in kolom E kunt zien staat er een 4. Deze 4 is weer een totaaltelling van nummer 999 tot en met 100. De 1's in het bestand zijn als het waren tussen tellingen in het totale bestand.

Stienuh, jij bent ook een grapjas.
die waarden staan al in je tabel.
naast de 1's en de 2's enz
of wil je die juist controleren

Bijlagen

Laatst bewerkt:
deze is beter (gister een wijntje te veel)
Code:
Function Tellen(ijkWaarde As Range, ijkWaarden As Range, Optelbereik As Range)
    Dim R As Range
    If ijkWaarde = 0 Then Tellen = "": Exit Function
    Set R = ijkWaarde 
    Do Until  R.Row = ijkWaarden.Row
        Set R = R.Offset(-1)
        If R = 0 Then
            Tellen = Tellen + WorksheetFunction.Sum(Intersect(R.EntireRow, Optelbereik ))
        ElseIf R >= ijkWaarde Then
            Exit Do
        End If
    Loop
End Function

Laatst bewerkt:
Als het daarbij blijft ..... ;)

Ik vind het niet erg als je die post effe aanpast; er zou zomaar een verkeerd beeld van je kunnen ontstaan.

snb, het beeld dat ontstaat klopt wel.

maar ik zal de schijn hoog houden. en heb het verbeterd.
bedankt :thumb:

misschien dat ik ooit nog met hoofdletters ga beginnen.
is daar geen instelling voor (zoals in Word) ?

Laatst bewerkt:
Ja hoor, heel gemakkelijk: een zware linker- of rechterpink op de shift toets ....

Je kunt je bericht ook in Word schrijven en daarna in het forum plakken.

Het is meer ter controle inderdaad en excel werkt altijd beter met formules erin is mijn mening

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan